Tarmen tyter ut!
Hei! Lurer på hva i alle dager som har skjedd? Det ser ut som at den ene oscaren min rett og slett har prøvd å "drite" ut innvollene sine!
Hva skal jeg gjøre? Har ikke vært borti dette før...
Dette er oscarer som er rundt 5 mnd gamle, tror vi. De er rundt 10-15cm lang.
Vannverdier er innenfor normalen til oscaren. Null nitritt, ubetydelig lite nitrat.
Det er ingen merkbar endring i atferd heller...
Slenger med noen bilder.
Steffen.
Hva skal jeg gjøre? Har ikke vært borti dette før...
Dette er oscarer som er rundt 5 mnd gamle, tror vi. De er rundt 10-15cm lang.
Vannverdier er innenfor normalen til oscaren. Null nitritt, ubetydelig lite nitrat.
Det er ingen merkbar endring i atferd heller...
Slenger med noen bilder.
Steffen.
Postet 31.12.08 kl 18:16
Bump
Bumper denne allerede nå jeg;
Jeg trenger et svar så fort som mulig, for den eneste muligheten jeg ser nå er å avlive oscaren. Han ligger stort sett helt i ro i overflaten i karet. De andre oscarene er mye mer aktive enn denne stakkaren.
Hjelp?
Mvh
Steffen
Jeg trenger et svar så fort som mulig, for den eneste muligheten jeg ser nå er å avlive oscaren. Han ligger stort sett helt i ro i overflaten i karet. De andre oscarene er mye mer aktive enn denne stakkaren.
Hjelp?
Mvh
Steffen
Postet 01.01.09 kl 03:45
Postet 01.01.09 kl 03:53
Ja, er ganske sikker på det. Det er ingen orm, den trekker seg ikke inn når oscaren beveger seg mye, og buken til oscaren ser utrolig mager ut i forhold til de andre oscarene. Det ser ut som at gatt-åpningen er sprukket opp litt ekstra.
I løpet av dette døgnet må jeg gjøre noe, kan ikke ha en stakkar som bare pines i karet mitt!
I løpet av dette døgnet må jeg gjøre noe, kan ikke ha en stakkar som bare pines i karet mitt!
Postet 01.01.09 kl 03:58
Postet 01.01.09 kl 04:01
Postet 01.01.09 kl 04:08
Postet 01.01.09 kl 04:13
Små røde ormer er dette absolutt ikke, jeg vil kvalifisere disse "ormene" som ubehagelig store i allefall, siden de utvider gattåpningen såpass mye... :-S
Skal sove på det til i morgen. Legger ut nye bilder da!
Kom med forslag i mellomtiden, hvis dette er et kjent problem!
Godt nytt år forresten!
Steffen
Skal sove på det til i morgen. Legger ut nye bilder da!
Kom med forslag i mellomtiden, hvis dette er et kjent problem!
Godt nytt år forresten!
Steffen
Postet 01.01.09 kl 04:16
Postet 01.01.09 kl 13:41
Postet 01.01.09 kl 21:18
Postet 02.01.09 kl 08:16
Både jeg og Geir K har opplevd dette på en sending med VF discus. Den gang var det snakk om prolaps.
Se i denne tråden, innlegg 30. Disse var det dessverre ikke håp får, så avlivning var også i dette tilfellet det eneste man kunne gjøre.
Se i denne tråden, innlegg 30. Disse var det dessverre ikke håp får, så avlivning var også i dette tilfellet det eneste man kunne gjøre.
Postet 02.01.09 kl 13:59
Endret: 02.01.09 kl 14:03
jeg hadde det samme på en slørhale gullfisk og lette etter svar her inne på akvaforum, men fant ingen. siden fisken svømte rundt og enda spiste lot jeg den være i fred. foret litt mindre noe som gjorde at den spiste mye av plantene og plutselig en dag datt tarmen som hang ut av og vanlig grønn avføring (plantematen) kom etter. fisken lever og er frisk og rask, det er nå 4 mnd siden.
min fisk hadde like mye av tarmen ute som din, men jeg vet jo ikke hvordan oscar reagerer på slikt i forhold til gullfisk.
min fisk hadde like mye av tarmen ute som din, men jeg vet jo ikke hvordan oscar reagerer på slikt i forhold til gullfisk.
Postet 02.01.09 kl 16:00
Postet 03.01.09 kl 22:51