Tarmen tyter ut!

Hei! Lurer på hva i alle dager som har skjedd? Det ser ut som at den ene oscaren min rett og slett har prøvd å "drite" ut innvollene sine!
Hva skal jeg gjøre? Har ikke vært borti dette før...

Dette er oscarer som er rundt 5 mnd gamle, tror vi. De er rundt 10-15cm lang.
Vannverdier er innenfor normalen til oscaren. Null nitritt, ubetydelig lite nitrat.
Det er ingen merkbar endring i atferd heller...

Slenger med noen bilder.

Steffen.
Bump
Bumper denne allerede nå jeg;

Jeg trenger et svar så fort som mulig, for den eneste muligheten jeg ser nå er å avlive oscaren. Han ligger stort sett helt i ro i overflaten i karet. De andre oscarene er mye mer aktive enn denne stakkaren.

Hjelp?

Mvh
Steffen
Er du helt sikker på at det er tarmen som tyter ut, og ikke masse små, tynne og røde ormer? Er nemmelig ikke så lett å se på bildene!
Ja, er ganske sikker på det. Det er ingen orm, den trekker seg ikke inn når oscaren beveger seg mye, og buken til oscaren ser utrolig mager ut i forhold til de andre oscarene. Det ser ut som at gatt-åpningen er sprukket opp litt ekstra.
I løpet av dette døgnet må jeg gjøre noe, kan ikke ha en stakkar som bare pines i karet mitt!
Om buken går innover så kan dette tyde på innvollsorm, men dette blir uansett umulig for meg å være 100% sikker på.

Men kan jo hende flere kommer med forslag i løpet av dagen.
Innvollsorm har da rimelig høy smittefare, har det ikke? Kan ikke se tegn til noe som helst på noen av de andre fiskene i karet.
Det er ca en uke siden vi så tegn til at en bitte liten tarm "tøt ut" av gattåpningen. Det som nå tyter ut derfra er ca 4 ganger større enn en normal avføring.
Når det gjelder innvollsorm så har jeg bare vært borti cammalanus, dette er små røde ormer som stikker ut av analåpningen. Fra fisken blir smittet, til det blir synelig så kan det gå opptil 4 måneder. Og ja om det er innvollsorm så smitter dette fort.
Små røde ormer er dette absolutt ikke, jeg vil kvalifisere disse "ormene" som ubehagelig store i allefall, siden de utvider gattåpningen såpass mye... :-S
Skal sove på det til i morgen. Legger ut nye bilder da!
Kom med forslag i mellomtiden, hvis dette er et kjent problem!
Godt nytt år forresten!

Steffen
Nå er det blitt 4 ganger så ille som det var i går, det ser ut som hele tarmen har kommet ut. Jeg har ingen andre valg nå, enn å avlive oscaren.

Noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd??
Denne må du nok avlive ja.
Feil mat kan skape mage/tarm problemer hos Oscar.
De trenger mye kraftig fôr, som reker, rå fisk o.l.
De får stort sett oksehjerte hos meg, 4 dager i uken. De resterende 3 dagene får de "Cichlid Basic" fra Pretty Pond. "Perfect for oscars!" påstår de.
Både jeg og Geir K har opplevd dette på en sending med VF discus. Den gang var det snakk om prolaps.

Se i denne tråden, innlegg 30. Disse var det dessverre ikke håp får, så avlivning var også i dette tilfellet det eneste man kunne gjøre.
jeg hadde det samme på en slørhale gullfisk og lette etter svar her inne på akvaforum, men fant ingen. siden fisken svømte rundt og enda spiste lot jeg den være i fred. foret litt mindre noe som gjorde at den spiste mye av plantene og plutselig en dag datt tarmen som hang ut av og vanlig grønn avføring (plantematen) kom etter. fisken lever og er frisk og rask, det er nå 4 mnd siden.
min fisk hadde like mye av tarmen ute som din, men jeg vet jo ikke hvordan oscar reagerer på slikt i forhold til gullfisk.
Jeg synes da vitterlig dette ser ut som en veldig stor bæsj. Mulig jeg er naiv, og vil fisken bare godt... :/

Om den oppfører seg rart og tydelig lider, er det nok mer enn en stor avføring kanskje. Det er så vanskelig på bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap