Filteret er full av alger etter 3 uker akvariestart, skal jeg rense det?

Jeg har et kar på 110liter som har fått mye alger i en type der det er noen hårete puter i brun farger (mose) og mange små brune prikker som legger seg på alt i akvariet. Bladene er helt brun/grå. Belegget sitter godt.

Karet startet jeg for 3 uker siden og har ikke og har ikke hatt noen fisker oppi. Jeg vet at filteret bare skal stå og gjøre seg klart, men dette filteret er virkelig full av algeskit!

Hva skal jeg gjøre? Hvordan får jeg bort algeproblemet? Har mange hurtigvoksende planger og 8 timers belysning/døgnet og teperaturen er på ca 26grader.

filteret mitt heter "RENA superclean 90"
Helt vanlig å få en algeoppblomstring i løpet av innkjøringsperioden.

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet å gjort så mye, algene pleier å gå tilbake av seg selv når karet har fått gått seg til og næringsbalanse har kommet i orden

EDIT: Liv ga et veldig godt svar
Det kommer ofte alger i nystartede kar. Jeg ville ikke renset filteret nå siden bakteriekulturen er under utvikling. Du kan ev. justere ned lystiden noe - til 6 timer. Når karet er klart for fisk om en ukes tid så kan du heller kjøpe deg fisk som spiser alger - de vil fort få bukt med problemet. Men har du god filtrering, bytter vann hver uke, ikke for mange lystimer og hurtigvoksende planter så vil det nok avta av seg selv. Du kan godt fjerne alger fra bladene på plantene med fingrene så de ikke dekker for lyset. Det hjelper plantene dine.
Ancistrus gjorde jobben
Hadde samme algeproblemet. Kjøpte en ancistrus etter tre uker (målte nitritt og det var ikke det i karet).

Den er bitteliten 3-4 cm, men har renset opp nesten overalt. Maken til arbeidsom algespiser. Den farer systematisk over alle bladene på plantene. Alt det brune belegget er borte fra planter med harde blader.

Inne i mellom er den innom og knager på en av røttene. Trenger morkent tre for fordøyelsen, leste jeg. Også får den en halv grøntfortablett inne i mellom. Blir vel litt squash på rakkeren også etterhvert. Den fortjener virkelig å bli stelt godt med.
liv_65
Det kommer ofte alger i nystartede kar. Jeg ville ikke renset filteret nå siden bakteriekulturen er under utvikling. Du kan ev. justere ned lystiden noe - [B]til 6 timer[/B]. Når karet er klart for fisk om en ukes tid så kan du heller kjøpe deg fisk som spiser alger - de vil fort få bukt med problemet. [B]Men har du god filtrering[/B], [B]bytter vann hver uke[/B], ikke for mange lystimer og hurtigvoksende planter så vil det nok avta av seg selv. Du kan godt fjerne alger fra bladene på plantene med fingrene så de ikke dekker for lyset. Det hjelper plantene dine.


Jeg kom hjem i dag etter å ha vært borte i 2 uker, men har vært innom ca annen hver dag. Mye har skjedd på algefronten! Men det ser ut som at de ulike algene kommer til forskjellige faser (mulig jeg tar helt feil her). Dette er jo en helt ny vitenskap for meg, så hver dag jeg har vært innom leiligheta har jeg vært spent på "hvordan ser det ut i dag tro?" fordi forandringer skjer så fort og det er jo det som gjør det litt ekstra gøy også da!

Jeg fikk et tips på forumet tidligere om at jeg ikke burde skifte vann... Kanskje jeg skal gjøre det likevel? Jeg har gjort det 1 gang etter et stort algeangrep. Det var da jeg fikk vite etterpå at det var best vannet fikk stå.

Hva mener du når du sier god filtrering? husk; nybegynner=/

Lyset har stått på 8 timer i 1 1/2 uke uten dagslys o.l. da gardinene har vært trukket for. Nå er jeg hjemme, så da kommer det jo mer lys inn generelt. Skal jeg ta mindre enn 6 timer eller prøve det likevell?

akvaret ser i alle fall ikke ut, vannet er fult av det jeg tror er algepartikler (igjen, kan være noe helt annet), så jeg tror algespiserne får seg en veldig positiv overraskelse
gurimalle
Hadde samme algeproblemet. Kjøpte en ancistrus etter tre uker (målte nitritt og det var ikke det i karet). Den er bitteliten 3-4 cm, men har renset opp nesten overalt. Maken til arbeidsom algespiser. Den farer systematisk over alle bladene på plantene. Alt det brune belegget er borte fra planter med harde blader. Inne i mellom er den innom og knager på en av røttene. Trenger morkent tre for fordøyelsen, leste jeg. Også får den en halv grøntfortablett inne i mellom. Blir vel litt squash på rakkeren også etterhvert. Den fortjener virkelig å bli stelt godt med.


Godt å høre! Har du hatt karet lenge nå?
Tørrfisk
Hva mener du når du sier god filtrering? husk; nybegynner=/


Med god filtrering menes et filter som ikke er underdimensjonert eller "akkurat på kanten" av hvor stort kar det er oppgitt å skulle filtrere.
Alle filtere selges med en oppgitt akvariestørrelse, f.eks. "For akvarier opptil 100 liter" o.l.

Denne oppgitte størrelsen produsentene gir, kan man nesten halvere. F.eks. et filter jeg kjøper som er oppgitt å kunne gå til et 100 liters kar, ville jeg sannsynligvis ikke brukt i noe kar større enn 50-65 liter.

Det er alltid lurt å gjøre dette. Da har man god filtreringskapasitet!

Det kan også være lurt å ikke alltid kjøpe det billigste og helt ukjente merker som er på markedet når det gjelder filter. Et godt kvalitetsfilter er det aller viktigste for å få et akvarium til å fungere godt! Kommer man over et ukjent merke, er det lurt å spørre her f.eks., før man kjøper. Kanskje andre har svært negative erfaringer med det. Eller motsatt; det har vist seg å være et prima filter

Jeg mener jeg studerte filterpakken så nøye, men nå ser jeg at det står pil til 90 L. Det vil jo da si at jeg har et alt for lite filter!=( Dumme selgere, de er noen luringer! Kjøpte en "pakke" med mye inkl. bl.a. filteret og da synes jeg filteret skal passe til karet!!!
Det vil da si at jeg må kjøpe et nytt... ÅH - så surt!!! Skulle gjerne ha byttet det, men litt sent kanskje=/
Tørrfisk
Jeg mener jeg studerte filterpakken så nøye, men nå ser jeg at det står pil til 90 L. Det vil jo da si at jeg har et alt for lite filter!=( Dumme selgere, de er noen luringer! Kjøpte en "pakke" med mye inkl. bl.a. filteret og da synes jeg filteret skal passe til karet!!! Det vil da si at jeg må kjøpe et nytt... ÅH - så surt!!! Skulle gjerne ha byttet det, men litt sent kanskje=/


Men må kanskje vente til karet er klar for fisk?
Irriterende å måtte bruke så mye penger på at jeg er "blind" og ikke går for å bytte pumpa!
Hva heter filteret ditt? Hvilket merke, mener jeg?
Det er godt mulig du kan bytte filter nå uten noen store problemer. Med litt modifikasjoner går det som regel greit å flytte filtersvamper fra et filter til et annet. Og det er jo i svampene bakteriene har begynt å bosette seg. Hvilket "hus" de har rundt svampe-boligen sin bryr de seg mindre om

Men da må selvfølgelig nåværende filter stå og gå til du har kjøpt og klargjort et evt. nytt filter, slik at du bare kan lempe filtermaterialet over og starte filteret. De tåler jo ikke å stå uten sirkulasjon så veldig lenge

Har du mulighet ville jeg egentlig gått for et utvendig filter i 110 literen. Jeg har det i 2 av 3 110 litere og liker det mye bedre enn innvendige som tar opp plass og ikke ser så pene ut. Tetratec ex 700 er et rimelig filter som jeg i hvert fall har gode erfaringer med. Det finnes selvsagt dyrere filter også, og det er godt mulig man får det man betaler for... men jeg har hatt god erfaring med mitt tetratec
mona o
Hva heter filteret ditt? Hvilket merke, mener jeg?


slik jeg kan se heter det: RENA (aquarist since 1957)

Regner med at du er fornøyd med ditt!?! Kanskje jeg skal se på det merket?
Tørrfisk
[QUOTE=mona o]Hva heter filteret ditt? Hvilket merke, mener jeg?


slik jeg kan se heter det: RENA (aquarist since 1957)

Regner med at du er fornøyd med ditt!?! Kanskje jeg skal se på det merket?
beklager, så feil (så signaturen din )
ElinH
Har du mulighet ville jeg egentlig gått for et utvendig filter i 110 literen. Jeg har det i 2 av 3 110 litere og liker det mye bedre enn innvendige som tar opp plass og ikke ser så pene ut. Tetratec ex 700 er et rimelig filter som jeg i hvert fall har gode erfaringer med. Det finnes selvsagt dyrere filter også, og det er godt mulig man får det man betaler for... men jeg har hatt god erfaring med mitt tetratec :-)


Høres interesant ut! Må sjekke... Har du noen tips til plasser de selger billig i forhold til andre (på nett kanskje?)
Tropefisk har denne ihvert fall (selvfølgelig utsolgt akkurat nå :p)

Når det er sagt, kan du egentlig kjøpe nytt filter når som helst, også etter at karet er innkjørt og du har kjøpt fisk. Det er ikke værre enn å la begge filtrene kjøre side om side i 4 uker, så kan du ta vekk det innvendige

Det er antageligvis en bedre løsning enn å drasse filtermateriale også, siden svampene du har i det innvendige ikke vil passe rett i tetratec ex filteret uten å måtte beskjæres og styres med

I den prisen for filteret er forresten alt du trenger inkludert slanger, sugekopper og filtermateriale
Må bare spørre.. Kan man kjøpe slikt brukt eller kan man ikke det når det gjelder slike ting? (har ikke mye penger, men pumpa virket veeeldig bra, så blir kanskje den om ingen kommer med bedre=) )
Du kan få kjøpt slike filtere brukt, men jeg anbefaler nytt (og heller klare deg med det du har til du har råd, det er ikke slik at fisken dauer tvert fordi om filteret er litt lite, du må bare ikke ha så mange fisk oppi der)

Den ene gangen jeg kjøpte brukt så lakk det nemlig.. antagelig fått en kakk på lokket så det ikke var helt tett lengre. Kjøper du nytt vet du hvert fall at ingen har vært uforsiktige (eller uheldige) før deg, og har også garantitid
Hvis du kjøper pakker så er filteret nesten alltid for lite dessverre Siden du ikke har fisk i ennå så er det ikke noe problem. Hvis du starter med lite fisk, så kan du la et nytt filter stå og kjøre seg inn ved siden av det gamle. Gjør ofte det når jeg kjøper nye. Kliner svampene godt inn med "gugge" fra det opprinnelige filteret.
ElinH
Det er godt mulig du kan bytte filter nå uten noen store problemer. Med litt modifikasjoner går det som regel greit å flytte filtersvamper fra et filter til et annet. Og det er jo i svampene bakteriene har begynt å bosette seg. Hvilket "hus" de har rundt svampe-boligen sin bryr de seg mindre om :-) Men da må selvfølgelig nåværende filter stå og gå til du har kjøpt og klargjort et evt. nytt filter, slik at du bare kan lempe filtermaterialet over og starte filteret. De tåler jo ikke å stå uten sirkulasjon så veldig lenge :-) Har du mulighet ville jeg egentlig gått for et utvendig filter i 110 literen. Jeg har det i 2 av 3 110 litere og liker det mye bedre enn innvendige som tar opp plass og ikke ser så pene ut. [B]Tetratec ex 70[/B]0 er et rimelig filter som jeg i hvert fall har gode erfaringer med. Det finnes selvsagt dyrere filter også, og det er godt mulig man får det man betaler for... men jeg har hatt god erfaring med mitt tetratec :-)


er d denne?

i såfall er den bestilt=)

også hr vi denne

så da ble det både filter og dråpetester=)
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap