Hvilke apistogramma-arter kan være sammen i 110l og hvilke naboer?

Her kommer nok et spørsmål om sammensetning... Tror de fleste er lei av slike, men jeg må bare spørre om hjelp.

Jeg har sett en del på apistogramma- artene her i fiskebasen og det er en del, -hele 74! Det er vanskelig for meg som ikke kjenner til disse å finne ut hvilke/-n jeg skal velge..

Derfor vil jeg spørre om noen kan hjelpe meg til "bygge" akvariet (hvilke fisker og hvor mange ikl naboer) med hovedfisk; apistogramma-art(er). Vet at det står under de fleste at: ser ut til å like seg i kollonner med samme art dog ofte med tetra og andre arter i nærheten.

Hvilke fisker passer som naboer? Det er jo veldig mange tetra. Jeg tenkte kanskje på ancistrus som algefisk men også ottoer. Litt vanskelig dette føler jeg..

Noen som kan komme med forslag og hjelpe?

Karet er 110L uten fisk:P

Vil det si at flere av disse artene går sammen (ser de er på forskellige nivåer i akvariet)?
Apistogramma arter blir solgt under flere andre navn, bla. kakadueciklide og sånn. Det er ikke så mange av de i basen du faktisk får lett tak i.

110 liter har nok bare plass til en art, så det spørs utfra den arten om du skal ha to hunner og en hann og sånn. Må uansett innredes slik at det er territoriale skiller og godt beplanta vil jeg tro.

Har fått en del råd i forbindelse med apistoer og tar de bare videre, har ikke hatt de selv.

De fleste dvergciklider vil passe sine egne saker og ikke stresse andre fisker, med visse unntak. Om de andre passer i munnen, om de ikke tar hintet under egglegging osv. og holder seg vekke, om de ikke forstår språket og sånn osv. Ganske logiske ting. Men det beste uansett er nok plass, jeg ville nok ideelt hatt et kar som ikke var så høyt men hadde mye bunnplass til apistoer.

Vil tro både ottoer, ancistrus og hvilken som helst sør-amerikansk tetra går greit der.
er ut etter de som ikke er mest hissige. Skjørtetetra kan man kanskje ikke ha?

Kan man ha oppdrett på ancistrus i samme kar eller blir det litt trangt?
Så lenge lek kan skje så vil det være viss grad av hissighet uansett.

Ancistrus har jeg ikke peiling på, ikke skjørtetetra heller. Men ville ikke hatt de største tetraartene.

Jeg synes man kan ha en gruppe- art av apisto i såpass stort kar, så du kan jo starte eleminiering der.
Skriv ned de du finner interessante og sjekke med din lokale dyrebutikk om dette er fisker de kan få tak i. Lite er så kjipt som å henge seg opp i en fisk som er umulig å skaffe.

Ancistrus er en fin og fredelig fisk jeg synes kan passe.

Hvis du satser på oppdrett bør du styre unna tetrastimer, disse er yngeltyver. Maller kan også ta egg, men det kommer ann på flere faktorer. Hva slags hule ciklidene velger/ hvor gode de er til å jage osv.

I ciklide- forumet ligger masse tråder med andres erfaringer og spørsmål og slikt ang div apistogramma- arter, jeg ville satt meg ned med ett glass brus og noe godt og begynt å lese
Ville ikke anbefalt mer enn et par med apistoer i en 110 liter. Er redd for at det vil bli for lite plass til en trio og at den tiloversblevne hunnen vil få skambank av den andre. Hver hunn krever gjerne ett revir på 30-40 cm i omkrets og om en av hunnene slår seg til i midten av karet så sier det seg selv at den andre ikke har noen særlig mulighet til å lage seg et eget revir der.

Tenker du på oppdrett så vil jeg ikke anbefale skjørtetetra i samme karet. Med unntak av et par arter så er tetraene notoriske egg- og yngeltyver. Har lest at smykketetra og ildtetra er litt bedre, men de er heller ikke helt trygge.

Oppdrett av ancistrus i samme kar kan også bli problematisk i og med at ciklidene nok vil forsyne seg av yngel der.

Vil ikke anbefale en spesiell av apistoartene, men sjekk heller ut hva som er tilgjengelige i din butikk. De som er lettest å få tak i er som oftest billigere i innkjøp også. Det kan også være en fordel å velge en av de artene som trives og yngler i "vanlige" vannverdier. Flere av artene er nemlig avhengig av veldig surt vann og det kan være greit å starte med en "enklere" art til å begynne med.

Jeg har ikke all verdens erfaring med apistoer, tenkte bare at med litt omtanke i innredning ville en trio funke.
Men jeg bøyer meg lett for de med mer erfaring

(må legge til at som veldig gravid er begrepet "bøyer meg lett" noe malplassert for tiden hihihihi)
Heldigvis er det ikke slik at apistogramma gå i trio, så det er ikke noe problem å holde de i par. Har jo ikke allverdens erfaring (har bare hatt et par Apistogramma agassizi i min 180 liter), men støtter meg mest til det jeg har lest i bøker og her inne.

En lett hodebøy får holde, tenker jeg
Tante Astrid
Ville ikke anbefalt mer enn et par med apistoer i en 110 liter. Er redd for at det vil bli for lite plass til en trio og at den tiloversblevne hunnen vil få skambank av den andre. Hver hunn krever gjerne ett revir på 30-40 cm i omkrets og om en av hunnene slår seg til i midten av karet så sier det seg selv at den andre ikke har noen særlig mulighet til å lage seg et eget revir der. Tenker du på oppdrett så vil jeg ikke anbefale skjørtetetra i samme karet. Med unntak av et par arter så er tetraene notoriske egg- og yngeltyver. Har lest at smykketetra og ildtetra er litt bedre, men de er heller ikke helt trygge. Oppdrett av ancistrus i samme kar kan også bli problematisk i og med at ciklidene nok vil forsyne seg av yngel der. Vil ikke anbefale en spesiell av apistoartene, men sjekk heller ut hva som er tilgjengelige i din butikk. De som er lettest å få tak i er som oftest billigere i innkjøp også. Det kan også være en fordel å velge en av de artene som trives og yngler i "vanlige" vannverdier. Flere av artene er nemlig avhengig av veldig surt vann og det kan være greit å starte med en "enklere" art til å begynne med.


Lurt! Hadde faktisk ikke tenkt på å gå ut fra de som finnes i butikken, men jeg har vært ganske mye på de 2 største butikkene i trondheim og der var det ikke mye du (va på TAMi dag)...
De sier at jeg må bare finne ut hvilken jeg vil ha, så skal de bestille.
Men det er mulig de har en spesiell dag de får inn nye forskyninger med fisk fra sverige, så det kan jeg spørre om.

Kanskje jeg skal spørre andre trøndere i en tråd hvilke erfaringer de har?

Når det gjelder de andre fiskene så har jeg vel begynt å gå bort fra tetraene. Ancistrusen vet jeg heller ikke helt hvordan det går med siden de begge er nederst i akvariet. Tenkte kanskje at ottoer er bedre?
Men det ble ikke mye fisk ut av det... Synes det er fint med rene akvarier men kunne godt tenkt meg en til. kanskje en som går litt høyere i karet,men viktigst er at den går med en av apistoartene. Og om det ikke blir flere så må det gå fint det også=) Jeg har blitt helt forelsket i disse fiskene! Veldig spennende! Men guppy kan jeg vel glemme pga nappingen?
MC Darup
Jeg synes man kan ha en gruppe- art av apisto i såpass stort kar, så du kan jo starte eleminiering der. Skriv ned de du finner interessante og sjekke med din lokale dyrebutikk om dette er fisker de kan få tak i. Lite er så kjipt som å henge seg opp i en fisk som er umulig å skaffe. Ancistrus er en fin og fredelig fisk jeg synes kan passe. Hvis du satser på oppdrett bør du styre unna tetrastimer, disse er yngeltyver. Maller kan også ta egg, men det kommer ann på flere faktorer. Hva slags hule ciklidene velger/ hvor gode de er til å jage osv. I [URLBLOCK1] ligger masse tråder med andres erfaringer og spørsmål og slikt ang div apistogramma- arter, jeg ville satt meg ned med ett glass brus og noe godt og begynt å lese ;)


Ser mye i fiskebasen for å prøve å finne ut av det, men det er så mye å velge i, så om jeg finner en som går med mallene er jeg god;D

Men skal sette meg ned og fordype meg i ciklideverden nå!
Bedre enn en god film i kveld, og jeg blir vel sittende frem til i morgen har kjøpt smågodt
Kakaduene, regnbuene og macmasteri er alle ganske vanlige, men butikkene har fiskelister som de bestiller fra så du kan jo bare spørre hvilke apistoer som er på listene til neste bestilling (det varierer litt fra bestilling til bestilling).

Om du ikke vil holde tetra så kan du muligens ha en liten stim dvergøksefisk. Vær obs på at disse lett får prikkesyke og krever stabile forhold og litt flyteplanter for å trives. Pennefiskene holder seg vel også i overflaten, men de har jeg ingen erfaring med. Ottoer har fungert fint med mine apisto.

Selv ville jeg antagelig valgt ildtetra og håpet på at foreldrene er såpass flinke at de kan holde disse unna om de blir nærgående. Disse er såpass små at de ikke skulle ha noen problemer med det.
Har hatt god erfaring med smykketetra og apistoer her ihvertfall, bare pass på innredningen så apistoene har en del gjemmesteder og huler.
ville også valgt otocinclus fremfor ancistrus for de ancistrusene har jeg dårlig erfaring med hvis du satser på oppdrett.
Seier meg enig her. Fisker av slekten Nannostomus har gåt veldig godt sammen med mine Apistoer, der eg i tillegg har holdt Otocinclus som algeeter. Siterer navneopprinnelsen til Nannostomus hentet fra sidene her:
Nanno=Liten, stomus=munn. Altså har fisker i denne slekten liten munn, og det passer jo bra i forhold til yngel. Denne liker eg veldig godt fargen på. Ser av bildene at den viser seg i stål, men har også hatt fisker av denne som har vist seg knallraude.
Tante Astrid
Kakaduene, regnbuene og macmasteri er alle ganske vanlige, men butikkene har fiskelister som de bestiller fra så du kan jo bare spørre hvilke apistoer som er på listene til neste bestilling (det varierer litt fra bestilling til bestilling). Om du ikke vil holde tetra så kan du muligens ha en liten stim dvergøksefisk. Vær obs på at disse lett får prikkesyke og krever stabile forhold og litt flyteplanter for å trives. [B]Pennefiskene[/B] holder seg vel også i overflaten, men de har jeg ingen erfaring med. Ottoer har fungert fint med mine apisto. Selv ville jeg antagelig valgt ildtetra og håpet på at foreldrene er såpass flinke at de kan holde disse unna om de blir nærgående. Disse er såpass små at de ikke skulle ha noen problemer med det.


Har du et annet navn for disse som jeg kan slå opp på?
Jeg tenkte å ha kakaduer i min nye 325liters når jeg får råd på ny lønning..
Fra før har jeg en stim med tetra pluss noen kampfisk-damer+ +
Jeg satser ikke akurat på oppdrett, men hadde vært kjekt om noen kakduebarn hadde klart seg. Er dette mulig med disse yngel-spiserne?
Tørrfisk
Har du et annet navn for disse som jeg kan slå opp på?

Nannostomus.
Her i denne tråden fra innlegg 1216 og utover finner du også en del bilder av slike.
Tin-Tin
Jeg tenkte å ha kakaduer i min nye 325liters når jeg får råd på ny lønning.. Fra før har jeg en stim med tetra pluss noen kampfisk-damer+ + Jeg satser ikke akurat på oppdrett, men hadde vært kjekt om noen kakduebarn hadde klart seg. Er dette mulig med disse yngel-spiserne?

Både tetra og kampfisken vil nok forsyne seg, men om kakaduene er flinke foreldre så kan det hende noen få vil overleve, eller ikke
eialusa
Seier meg enig her. Fisker av slekten Nannostomus har gåt veldig godt sammen med mine Apistoer, der eg i tillegg har holdt [B]Otocinclus[/B] som algeeter. Siterer navneopprinnelsen til Nannostomus hentet fra sidene her: Nanno=Liten, stomus=munn. Altså har fisker i denne slekten liten munn, og det passer jo bra i forhold til yngel. [URLBLOCK1] liker eg veldig godt fargen på[/B]. Ser av bildene at den viser seg i stål, men har også hatt fisker av denne som har vist seg knallraude.


Hvilke otocinclus bruker du mest? Kan man ha forskjellige sammen eller bør jeg velge en av artene?

Det står at gullbåndstetra ikke bør holdes sammen med aggressive fisker. Går ciklidene under aggresssive siden de er så territoriale under lek?
Eg har berre hatt Otocinclus Afinis, fordi det er berre det eg har klart å få tak i. Hold dei i ein stim på oppmot 10 stykker. Det har eg opplevd som bra. Tidvis ser eg ingen, tidvis ser eg par-tre og tidvis ser eg heile stimen på 10 stykker komme svømmande sammen, kjekt. Så korvidt du bør ha berre ein type, eller kan ha forskjellige, det kan eg ikkje svare på.

Når det gjelder Gullbåndstetra så har eg ikkje opplevd noko problem med dei sammen med Ciklider. Eg hadde ein stim på 10 stykker sammen med eit par Apistogramma Hongsloi i eit 75 liters akvarium. Det var godt beplanta og det var sjelden eller aldri noko kamper mellom dei, so det ser eg som uproblematisk. Apistoframma vil gjerne ha ein stimfisk rundt seg for å kunne lese eventuelle farer, altså, stimfiskens reaksjoner når det kjem mennesker, eller farer som dei ser det som gjer Apistogramma tryggare.
Tilfeldig bekjentskap
© Hesjevik Andersen
Reklame for plussmedlemskap