Nybegynner.trenger noen gode råd

Kjøpte meg ett akvarium på 130 liter med fisk i. Vannet var tappet ned da jeg fikk det men pumpen var ikke rengjort og det følgte med ca 10 fisk.No opplever jeg til min fortvilelse att fisken dør enn etter en .Først døde algespiseren så døde en kuliål og i dag døde en black Molly .har målt co2 og nitrit dette ser ut til å ha rette verdier.Hva gjør jeg galt .har skiftet vann ofte etter det første tilfelle ca 20 prosent.av vannet en gang i uken.Takknemmelig for alle svar
Var pumpen lenge ute av drift så kan det hende alt av bakterier døde. Har du renset filteret også og hvordan? Hvilke eksakte verdier fikk du ut av målingene dine og hva testet du med, dråper eller strips?

Som førstehjelp anbefaler jeg vannbytter på 30% daglig.
(Det er anbefalt å bytte ut rundt 30% i uken som en fast rutine.)

Anbefaler deg å lese litt i denne og denne artikkelen om du ikke allerede har fått de med deg.
Takk for gode råd.har byttet vann ca 20 til 30 % 2ganger i uken.pumpen var bare ute av drift i ca 1,5 tSkal i hvert fall skifte 30% vann hver dag fremover.Byttet vann i går kveld I dag ettermiddag 2 nye døde fisker.De fiskene som er igjen ser ut til å ha det bra ,spiser godt.Har målt co2 og nitrit disse verdiene var fine 7 og 0,3 .Har brukt dråpetest
Det var kanskje i lengste laget for filteret å være uten sirkulasjon. Som du kan lese i linkene jeg la inn så er det første som dukker opp når filteret kjøres inn ammoniakk/ammonium. Skulle alt være dødt der så må det jo nesten regnes som nytt. Dette behøver du egen test til. Ville derfor ha fortsatt med de daglige byttene til du enten har skaffet deg test for dette også eller til du har fått ustlag på nitritt og blitt kvitt dette igjen.

Er kanskje litt farlig å bare henge seg opp i filteret om det skulle vise seg at det er noe annet som er problemet. Noen spesielle symptomer på fiskene utenom at de bare dør? Hva med bøttene du bruker til vannskift. De er ikke blitt forurenset på noe vis, vaskemidler eller annet? Ikke noe som har skjedd i huset av oppussing eller lignende?

Rent vann er heldigvis ikke skadelig uansett. Bare sørg for at vannverdiene ved påfyll ikke skiller seg for mye fra det vannet som er i karet. Får håpe at ting vil stabilisere seg raskt hos deg. Ikke morsomt når fiskene dør uten at man vet hvorfor.
Takk for svar
Fiskene som dør svømmer dårligere,Prøver å hjemme seg litt svømmer rykkvis den siste tiden.Slangen og bøtten jeg bruker ved vannskifte er helt rene.Ingen ting som tyder på forurensing utenfra.Har tatt co2 prøve fra springvannet det ligger på 6.Jeg prøver å forholde meg som om att filteret i pumpen er nytt så det blir vannskift hver dag fremover .
Takk igjen for gode tips
Hvor lenge hadde du vann i akvariet før du kjøpte fisker? Det skal være der i ca.4-5uker, ........... for da kommer det filterbakterier å dem trenger filtre.
Ingen spesielle tegn på sykdom egentlig. Slik svømming er ganske typisk når fiskene er svekket, men hva som svekker dem er det derimot verre å si noe om.

Du får nesten gå ut fra at det er filteret og om daglige delvannsbytter gjør at de fiskene du har igjen greier seg fint så høres det veldig sannsynlig ut. Fortsetter det derimot å dø fisk, selv med daglige delvannsbytter, så må det revurderes om det kan dreie seg om noe annet.
Platy-fan
Hvor lenge hadde du vann i akvariet før du kjøpte fisker? Det skal være der i ca.4-5uker, ........... for da kommer det filterbakterier å dem trenger filtre.


Hvis du leser starten på tråden ser du at han kjøpte akvarie med fisk
Kjøpte et brukt akvarie med planter og fisk så det skulle vere klart .Følgte med ca 20 liter vann fra det gamle akvariet.transporterte i ca 1.5 timer.Pumpen var ikke renset.Har hatt 2yngel i karet hele tiden disse har overlevd og trives.Ingen døde fisk i dag skifter vann hver dag no 30% satser på att dette går fint.Takk for alle gode råd
ja ja så var dt påan gjen 2 døde fisker i dag begynner å tynnes ut samt att den ene fisken er blitt hvit rundt munnen å søker seg vekk fra resten av fiskene.Dette er ikke noe kjekt.Håper akvariet stabiliserer seg snart.
Håper det! Lykke til = good luck!!! = Bob Bog.
Vannet du fikk med har ikke noen verdi, det er bakteriekulturen i pumpen som er viktig. I tillegg til transporttiden har du kanskje brukt litt tid på monteringen også, og det kan være nok til at den har gått ut. Kjenner du noen som har et innkjørt akvarium så få litt gruff fra deres pumpe og hell det over i din. I tillegg bør du gjøre som tante astrid sier - lykke til!
Parasitt?
Etter å ha lest igjennom tråden, så begynner jeg nesten å mistenke den som solgte akvariet, for å ha solgt det pga dette problemet som tidl. eier heller ikke skjønte seg på. Solgte det for det var tomt for fisk. Har vert borti noe som ligner, 2 ganger. Ingen sykdomstegn, og en eller to døde fisk annahver - hver dag. Behandlet akvariet med Tetra general tonic, og ble kvitt problemet. Tror at det kan vere en innvendig parasitt, og dem kan ikke behandles i verten. Men når verten dør, så må den ut i vannet for å finne en ny vert. Og mens den er i vannet er den sårbar! Tror iallefall at det var viltfanget fisk som var synderen andre gangen ihvertfall..

Håper du får orden på akvariet. Det er fortvilende nok å ha slike tilstander i karet, om en ikke skal starte med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap