Er i gang med å sette opp en 660 liter = 2 meter langt = drømmen :-)

I morgen skal vi hente hjem 660 literen. Den står pr. i dag på porsabord men vi jobber nå med å lage møbel til det.

Vi har lenge hatt lyst på en 2 meter, og nå har vi tatt avgjørelsen. Det blir deilig for malawi ciklidene å komme i dette storet karet etter å ha vært stuet sammen i 180 literen i en uke nå.

Det som er litt spesielt med dette karet er at den innvendige bakgrunnen er laget av ordentlig stein, meget spennende. Skal bli et eventyr å få den hentet hjem, men en gjeng med sterke mannfolk makter nok det.

Jeg skal ha i biltemasand og dekorere med steiner etc. etter min egen smak. Bildet er slik det sto hos forrige eier før han tappet det ned, ikke særlig pent etter min mening. Men potensialet er der og dette blir meget spennende, kjenner at det kribler i magen nå Dette kommer til å bli knall !!!

Her er et bilde til av det gamle oppsettet
Spennende : D Gleder meg til å følge med videre : )
Hei!
Bare og skrike ut om du vil selge den rota helt til høyre :-P
Det var et stilig prosjekt, gleder meg til å se det er oppe og går.

Kan du si litt om bakgrunnen, ta noen bedre bilder av den.


Laaangt kar -åhhh. Misunner deg veldig
Den spede begynnelse
Tro det eller ei, men dette skal faktisk bli til et møbel. Vi skal ha skapdører foran "hullene". I skapet på hver ende skal det stå utvendige filtre, i skapet i midten skal vi ha fòr, hover etc.

Ja, to meter er liksom det "magiske", og jeg gleder meg skikkelig.

Når det gjelder bakgrunnen, så fikk vi melding i gårkveld om at han oppdaget når karet var tappet ned og tømt at det var faktisk ikke ekte stein allikavel. Det ser ut som stein og kjennes ut som stein, men det er fake stein.

Jeg er egentlig bare glad til, da slipper vi 10 mann for å bære det inn. Min mann er litt irritert og skal prute når han henter det i dag.

Det jeg virkelig gleder meg til nå er så se de store delfinene mine virkelig kunne ta svømmetak, det kommer til å bli hærlig.

Mye rot i stua nå, men slik må det bare bli til vi har fått ting på plass.
Kenneth Skjerven
Bare og skrike ut om du vil selge den rota helt til høyre :-P


Det skal jeg gjøre. Jeg blir nok ikke å bruke den selv.
Er du blant de heldige med et gulv i vater, ettersom du bruker leca? Sliter med skjeve gulv her jeg bor..

2 meter er nice, 150cm blir liksom litt snaut etterhvert
akvafil
Er du blant de heldige med et gulv i vater, ettersom du bruker leca? Sliter med skjeve gulv her jeg bor.. :) 2 meter er nice, 150cm blir liksom litt snaut etterhvert ;)


Jepp, har fylt den opp nå og og den er helt i vater, hehe

Vi jobber på spreng her nå og adrenalinet er nok meget høyt

Ja, 2 meter er 2 meter og det er mega nice :P
akvafil
Er du blant de heldige med et gulv i vater, ettersom du bruker leca? Sliter med skjeve gulv her jeg bor.. :) 2 meter er nice, 150cm blir liksom litt snaut etterhvert ;)


Du kan jo legge en Pappbit/platebit Under leca for å fa disse i vater.
Foreløpig resultat
Da jobbet vi på spreng i gårkveld og ble så pass ferdig at vi flyttet fiskene over. De er noe stresset og jager en del opp og ned glasset, men de tar seg også noen runder rundt i karet med kraftige svømmetak og det er fantastisk å se på.

Vi har to utvendige og meget kraftige eheim filtre, disse ble fylt med masse gørr fra alle våre andre pumper, samt filtret til 450 literen. I gårkveld så var vannet så "grumsete" at vi nesten ikke så inn i det. Nå i morres så har vannet klarnet opp.

Den innvendige pumpa som står i skal vi ikke ha der, men den skal få stå der noen dager fremover før den går tilbake til 450 literen.

Skal ikke fòre de på noen dager og passe veldig godt på nitritten, tror ikke vi får nitritt, vi gjorde ikke det når vi satte opp 540 literen, og da gjorde vi det på samme måte, bare at da hadde vi kun en utvendig filterpumpe.

Skal passe godt på vannverdiene fremover. Heldigvis har vi slanger, ikke så tiltalende å bære bøtter til et slikt kar.

Nå må ting bare få sette seg og møbelet bli ferdig så er vi der.

Jeg vet ikke om jeg skal ha så veldig mange flere arter oppi karet, mulig jeg slår til hvis jeg kommer over noen flere store delfiner eller kanskje det en dag dukker opp noe spennende, men det stresser jeg ikke med.

Eneste mbuna jeg har er et par Hongi super red, de er nydelige. Ellers er jeg ikke så veldig mbuna frelst. Vi får se etterhvert hva det blir til.

Det er en utrolig forskjell på 2 meter og 1,5 meter som 540 literen min var. Bare helt fantastisk. Nå spørs det jo hvor vi skal sette vår store tv, hehe... må kanskje gå over til en mindre tv nå.

Her kommer første bilde, noe stresset fisk - men...
Et bilde til. Bakgrunnen er formet som et fjell men er samtidig "slimline" slik at en mister ikke vannvolum slik som med de brede 3D bakgrunnene. Gudene må vite hva slags sort dette er....
Nå begynner det å bli lyst ute og da ser jeg jo at akvariet er finere enn når det var mørkt i morres

skal legge ut flere bilder senere
2nelise
Et bilde til. Bakgrunnen er formet som et fjell men er samtidig "slimline" slik at en mister ikke vannvolum slik som med de brede 3D bakgrunnene. Gudene må vite hva slags sort dette er....

Spennende og følge med, og er enig i at denne bakgrunnen ser flott ut. Ser på bilde ut som en blanding av "slimline og 3D" for meg. Ser ut som den stikker litt ut i karet a la 3D oppe til høyre - gjør den det? Morsomt og visst hva det er for en bakgrunn for denne kunne jeg tenkt meg... Håper du legger ut flere bilder, og med detaljer.
Du ser helt riktig ja. Den går litt mer ut på høyre side, det ser faktisk ut som en steinrøys, og hele bakgrunnen er i en del, får ikke slike skjøyter som med mange andre bakgrunner, tenker da spesielt på juwel rock. Jeg synes selv at bakgrunnen er nydelig. Jeg har juwel rock i 450 literen, men denne er mye mye flottere etter min mening. Jeg skal legge ut flere bilder senere i dag.
Et par bilder til
Her er et par ekstra bilder. Gidder ikke tar nærbilde på dagtid grunnet gjenskinn fra vinduene.

Holder nå på å gjøre ren 180 literen som blir hentet i kveld.
Herlig!
Det er litt av et syn med så store akvarier, der fiskene virkelig har god plass Kunne ønske vi hadde plass til noe slikt i den størrelsen i stua!
mona o
Herlig! :) Det er litt av et syn med så store akvarier, der fiskene virkelig har god plass :) Kunne ønske vi hadde plass til noe slikt i den størrelsen i stua!


Hei mona. Ja, er det ikke herlig Det virker enda større i virkeligheten enn bildene. Vi har egentlig ikke plass i stua vi heller, men vi ommøblerte litt så gikk det. Dette karet var det gubben som ville ha, han har alltid sagt at "neste gang så blir det en 2 meter". Vel, nå har vi fått det.

Vi har et beist av en tv, gubben sin avgjørelse der også - mannfolk vet du
Den kommer vi nok til å selge og kjøpe en mye mindre. Eneste plassen vi kan ha den nå er å henge den på veggen over akvariet, og det vil ikke jeg.

Nå står den rett på gulvet, hehe. Rart med det, men hvis en virkelig vil ha et stort akvarium så er det utrolig hva en er villig til å ofre av andre ting/møbler.

Jeg har et pent anretningsbord med vinhyller og et hjørneskap som sto i spisestua, de er plassert på boden :P og så måtte vi flytte en bombai sjenk som tv`n sto på til spisestua for å frigjøre den veggen til akvariet. Og ja, toseteren til skinnsalongen ble også båret ned på boden, haha

Utrolig hva en kan ofre for å få plass til den magiske 2 meteren, men visuelt sett så er det jo det mest nydelige en kan se på. Bare det å se fiskene boltre seg er jo verdt hele greia Og hva skal en med tv da? Ungene ja, men de har alle tv på rommene sine. Vi skal nok ha tv, men jeg vil ha en liten en.

PS! stua er fortsatt ganske fin selv om flere møbler er fjernet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap