Er disse hunnene apistogramma cacatuoides?

De ble kjøpt som det. men selgeren i butikken var ikke helt sikker selv og de var små da jeg kjøpte dem.
Hannen er kjøpt en annen plass og identifikasjonen på han er grei.
Hunnene er så like at jeg trodde det var umulig å identifisere dem, men jeg har sett at det er folk her inne med utrolige kunnskaper.
Jeg har flere hunner og er usikker på om alle kom med på bilder som ble greie.
bump bump

Jeg kan ikke hjelpe deg. Men kanskje Tom kommer innom, han har peiling på ciklider altså.
Er vel akkurat det jeg håper på ja.

Lurer også på om hannen min (ukjent type) er avlet fram "naturlig" eller er det krysset inn andre apisto arter for å få mer farve?

legger ved et par ekstra bilder av hunnene også, da jeg bare fikk et godt bilde av hannen. Hmm godt og godt, bildene er tatt med mobilkamera rett etter vannbytte og mens jeg driver og fanger fisk. Tatt i betraktning at det er første gang jeg fotograferer i akvarium er jeg fornøyd!

På det ene bildet vises avkom som har vokst opp i karet, har ikke sett yngelpleie hos foreldrene. Har derfor satt hannen og to hunner i en 100 liter for seg selv og håper de vil trives og yngle der.
du kan sikkert sende på Tom en melding/mail
Når det gjelder hannen din så er dette oppdrettsvarianten av cacatuoides. Dvs at de har avlet frem mye rødt på fisken, som den i naturlig tilstand ikke har. Her er en link til TomC hjemmeside, hvor du kan se hvordan denne apistogrammaen egentlig skal sees ut.

Dette er også en meget bra hjemmeside for oss som liker apistogramma, mye info og bilder. Samt at det er en del artikler og reisebrev der også, fra hans fangstturer.
Et av de diagnostisk tegn på at man har med hunner av Apistogramma cacatuoides å gjøre, er at den sorte flekken ytterst på haleroten henger sammen med det sorte sidebåndet som går langs fisken. Et annet tegn er 3-4 langsgående striper på kroppens nedre halvdel, under det sorte sidebåndet (men disse vises ikke i alle sinnsstemninger).

Her ser du at den sorte haleflekken er forbundet med det sorte sidebåndet, og du ser stripene på nedre delene av flanken, hos en viltfanget hunn i leksdrakt:

[External Image]

De hunnene du viser på bilde nr. 2 i første innlegg har haleflekken tydelig adskilt fra sidebåndet, og skal pr. definisjon ikke kunne være Apistogramma cacatuoides.
(De ser ut som de kan værre hunner av Apistogramma sp. "Schwarzkinn/Black-chin". Hos sistnevnte art kan hannene også ligne veldig på A. cacatuoides, og de lever og fanges i det samme området, så det er i tilfelle ikke så rart, og ikke første gang, om disse eventuelt har blitt forvekslet.)

De andre hunnene ser ut til å være Apistogramma cacatuoides.

darwin
......Lurer også på om hannen min (ukjent type) er avlet fram "naturlig" eller er det krysset inn andre apisto arter for å få mer farve?

Hannen din er en oppdrettsvariant som kalles Apistogramma cacatuoides "Double red/dobbelt rød" (siden to typer finner (ryggfinne og halefinne) har rødfarge). Så vidt vites er det ikke blandet inn andre arter for å få fram rødfargen. I utgangspunktet antas at oppdrettere har utgått fra viltfanget fisk som dette:

[External Image]

og så i generasjon etter generasjon bare avlet videre på de av yngelen som har mest rødfarge. En bi-effekt av dette er at finneformen har endret seg noe (bl.a. ofte ikke så lange fremre finnestråler i ryggfinnen).

Takk
for svar Tom.
Tror du har truffet blink som vanlig. For når du nevnte ap. blackchin kom jeg på hele historiens start. Jeg kjøpte en gruppe yngel på butikk og kunne se antydning til utfarving eller forlengede finnestråler(så vidt jeg husker) på to som jeg antok var hanner.
Senere farvet fisken ut og det ble ingen hanner, trodde jeg og kjøpte min double red. Så ble det et lurveleven da han kom oppi for da viste det seg at den ene "hunnen" hadde en enorm (kan ha vært sjokket mitt) fremre strålefinne med svakt blåskjær etterhvert tror jeg. Senere delte de karet på 400 liter mellom seg greit. En tid senere døde hannen som antakelig var en blackchin.
Kan disse to artene blande seg og skjer det evt. i naturen?
Jeg har sett noen kakaduehunner med nesten like mye farve som enkelte hanner, spesielt på bukfinnene, er dette også selektiv avl?
darwin
......Kan disse to artene blande seg og skjer det evt. i naturen?

Apistogramma cacatuoides og A. sp. "Black-chin" klassifiseres taksonomisk begge innenfor Apistogramma-cacatuoides-gruppen, og således ganske nær hverandre utviklingsmessig sett. Teoretisk vil disse kunne blande seg.

Hunnene, som hos Apistogramma er den som vanligvis velger partner, vet imidlertid utmerket godt hva slags hann hun vil ha, og hun velger alltid rett.
Krysninger skjer derfor omtrent ikke i naturen. (Jeg har heller aldri fanget disse artene i akkurat samme vannløp, selv om de ikke "bor" langt fra hverandre)

Men: dersom hunnen settes i en situasjon der hun ikke har anledning til å velge riktig hann, dvs at det kun finnes hanner av den andre arten tilstede, vil hun kunne leke med dem. I nøden spiser som kjent fanden fluer.....
Slike "no choise"-situasjoner skjer vanligvis bare i fangenskap.

darwin
Jeg har sett noen kakaduehunner med nesten like mye farve som enkelte hanner, spesielt på bukfinnene, er dette også selektiv avl?

Det vet jeg ikke. Jeg har også sett hunner med "alt for mye" farger, og i mange tilfeller er ikke finnene typisk hunner lenger heller; noen av dem har en ganske markant spiss form på bakerste del av ryggfinnen, noe vanligvis bare hanner har.
Det vil ikke overraske meg om det i tiden det har tatt å frembringe disse individene har dukket opp noen mutasjoner underveis, med meget sterke farger. I slike tilfeller har man naturlig nok avlet videre på disse, uten hensyntaken til andre egenskaper hos individene, da mye farge er målet.

En kuriositet: noen ekstremt røde eksemplarer fra akvariestammer av Apistogramma hongsloi stammer alle fra en mutasjon som skjedde i 1988 blant avkom av fisker som var importert fra Colombia i 1984. Noen hunner ble nesten helt røde i leksdrakt. Avkom etter slike hunner ble sendt til oppdrettere i det tidligere Øst-Tyskland, og fortsatt i dag kan noen tyske oppdrettere tilby eksemplarer som er avkom etter slike hunner.

Takker for svar.
Spennende med apistoer, når man tror man har lært noe så dukker det bare opp flere spørsmål.
Er det gjort noe forskning på når de forskjellige artene/populasjonene har skilt lag og om noen har slått seg sammen igjen noen gang?.

Jeg forstår antakelig ikke biotopen godt nok, finnes det noen linker som viser årssyklusen i sør-amerika på et lite område som en dam.
darwin
....... Er det gjort noe forskning på når de forskjellige artene/populasjonene har skilt lag og om noen har slått seg sammen igjen noen gang?.

Genetiske data fra arbeidene til Ready et al. indikerer at artene i Apistogramma-caetei-complexet (som er en del av A.-regani-gruppen) skilte seg ut fra hverandre for omtrent 2 millioner år siden.
Jeg har ikke sett noe mer, bortsett fra mer eller mindre kvalifiserte spekulasjoner.

darwin
.... Jeg forstår antakelig ikke biotopen godt nok, finnes det noen linker som viser årssyklusen i sør-amerika på et lite område som en dam.

Jeg vet dessverre ikke om noen slike linker.
Amazonas er jo et enormt område, og mens "dammen" din i et område i regntiden kan øke i omfang fra 5 kvadratmeter til 100 kvadratkilometer, kan den i et annet område, f.eks. et høyereliggende, nesten ikke øke i det hele tatt.

På dette bildet jeg tok i oktober-08 (Lavvann-sesongen) i Nasjonaparken Pacaya Samiria i Peru (som ligger vest for "krysset" der Rio Ucayali møter Rio Amazonas), ser man på det sorte på trestammene hvor høyt vannet står under regntiden. Når vannet stiger med flere meter, blir det stort sett bare trær som sikker opp av vannet.

[External Image]

(Men nå er vi vel langt unna trådens opprinnelige emne.......)

Takk for hjelpen
Jeg får lete litt rundt på kunnskap om sør-amerika, da jeg tviler på at det blir noen tur dit med det første.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap