Har noen bilder av akvarium med biltema's blåsesand?

Vurderer å bruke denne sanden, men skulle gjerne sett bilder av noen in action (:
He he, det er så mange nå som bruker denne sanda at du nesten kan klikke deg inn på hvilket som helst medlem og finne bilder av det.

(du får helt sikkert mange bilder her også)
CoMAN
Vurderer å bruke denne sanden, men skulle gjerne sett bilder av noen in action (:


Hvis du går i min profil og kikker på mine akvarier så er det biltemasand av den groveste i alle kar, unntatt den 180 literen og oppvekstkaret. Jeg er veldig fornøyd med biltemasanda. Men den er jo lysebrun da, "beach look" og ikke helt hvit.
Har noen bilder av akvariene mine etter den siste omgjøringen. Størrelsen er vel 0.1-0.7 mm. tror jeg. Altså den minste. Var egentlig på jakt etter den groveste typen, men denne var de utsolgt for. Men syntes ikke det har vært noe problem med den fine

Ett lite 23 literskar
[External Image]

Noen corydoras som er på leting etter mat i sanden:
[External Image]

Oversiktsbilde:
[External Image]

Oversiktsbilde:
[External Image]
mange tusen takk for alle svar!

Er det noen som vet om det er blåsesand på bilextra? for biltema er 1.5 time unna :P

å om de har slik sand, er det brukbart i forhold til tilleggsstoffer osv..?
Inaktiv bruker
Har biltema sand i 3 av karene våre! kjempefin sand!
Lønner seg kanksje ha ha noen sandsnegler der som roter i sanda, for å unngå gassbobler, hvis man ikke har fisk som graver i sanda da!
Inaktiv bruker
CoMAN
mange tusen takk for alle svar! Er det noen som vet om det er blåsesand på bilextra? for biltema er 1.5 time unna :P å om de har slik sand, er det brukbart i forhold til tilleggsstoffer osv..?


Kjøpte sandblåser sand på maxbo, for å se på den.. (kosta 50 kr for en 45 kg sekk) Men den sanda var det tilsatt noe stoff.. Så kunne ikke bruke den, reiste rett på biltema vi! Den veit vi er sikker iallefall! dumt å ta noen sjanser tenkte vi..
Inaktiv bruker
jeg har også biltema sin blåsesand i mott 540Lkar, har ikke bilde da. karet har ikke stått riktig en mnd. ennå, men forstår ikke helt det med at folk sier at denne blir veldig tett pakket, syns den er veldig løs jeg, kan være den ikke har satt seg ortentlig ennå?
men til min egentlige komentar, biltema sin blåsesand er fin, og billig i forhold til hva jeg kunne finne i dyrebutikkene.
men jeg har en stpr gibbiseps oppi karet(den flyttet inn fordi den trengte å bli omplasert), den virvler opp ganske mye sand når den svømmer rundt om natta, så når jeg slår på lyset om morran, så må jeg rett som det er flytte tilbake sana til to av hjørnene, da den ahr en tedens til å klare å få fjernet all sanda i disse to, så bare isoporen er igjen, men om du overlever å flytte litt sand om morran, så er denne sanda helt topp, men som sakt så er jo gibbisepsen rimelig stor, ca 20cm. så skal du ikke ha store bunnfisk, så slipepr du nok dette med å måtte ordne sanda på morran.
min erfaring med biltema blåsesand er negativ
ser de som har lagt ut bilder av den,har det samme problemet som eg hadde- nemlig avføringen legg seg som eit svart teppe oppå sanden, pga sanden er så fin.

når eg skifta sand, til vanlig dyrebutikk sand, forsvant problemet med en gang!
Inaktiv bruker
du nevnte noe jeg hadde glemt der ja Ingebjørg, men jeg bruker maks 10min annen hver dag på slamsuginga i 540literen, så syns ikke det er for ille jeg da.
måtte gjør det hver dag..
er ikkje noe problem, men er unødvendig siden det fins bedre løysinger som gjer at ein slipper det!
Så kjekt med biltema sanden..
litt billligere verjon av sand er greit


hei toadette
ehm hei? :p
Ingebjørg
min erfaring med biltema blåsesand er negativ ser de som har lagt ut bilder av den,har det samme problemet som eg hadde- nemlig avføringen legg seg som eit svart teppe oppå sanden, pga sanden er så fin.

Kan faktisk ikke se noe slikt på bildene som er lagt ut her jeg.

Uansett så kan det være verdt å undersøke om det er tilstrekkelig filtrering om det blir liggende masse bøss oppå sanden. Det som skjer når man har grovere bunnsubstrat er at avfallet legger seg nedi grusen istedenfor oppå sanden. Etter at jeg skiftet til fin sand så slipper jeg faktisk å slamsuge. Bøsset hvirvles opp av fiskene som beveger seg ved bunnen og havner i filteret istedenfor å bli liggende mellom gruskornene. Praktisk
Tante Astrid
[QUOTE=Ingebjørg]min erfaring med biltema blåsesand er negativ ser de som har lagt ut bilder av den,har det samme problemet som eg hadde- nemlig avføringen legg seg som eit svart teppe oppå sanden, pga sanden er så fin.

Kan faktisk ikke se noe slikt på bildene som er lagt ut her jeg.

Uansett så kan det være verdt å undersøke om det er tilstrekkelig filtrering om det blir liggende masse bøss oppå sanden. Det som skjer når man har grovere bunnsubstrat er at avfallet legger seg nedi grusen istedenfor oppå sanden. Etter at jeg skiftet til fin sand så slipper jeg faktisk å slamsuge. Bøsset hvirvles opp av fiskene som beveger seg ved bunnen og havner i filteret istedenfor å bli liggende mellom gruskornene. Praktisk

Må si meg enig med Tante Astrid her. På de bildene jeg la ut i hvertfall så ser du ikke så mye avføring. De sorte prikkene er rester fra sort akvariegrus som desverre har forvillet seg oppi

Det meste bøsset virvles. Det kan noen gang samle seg litt rundt røtter o.l. men dette er ikke noe problem å slamsuge en gang i uken.
Når man snakker om slamsuging.

Er det bra nok om man skaffer ett filterstykke til en hageslange, å bruker den som slamsuging? For da ville man evnt. slå 2 fluer i en smekk ved å få skifta vannet og fjerna slammet på en gang liksom

Eller burde man gjøre det på en annen måte?
CoMAN
Når man snakker om slamsuging. Er det bra nok om man skaffer ett filterstykke til en hageslange, å bruker den som slamsuging? For da ville man evnt. slå 2 fluer i en smekk ved å få skifta vannet og fjerna slammet på en gang liksom :) Eller burde man gjøre det på en annen måte?


Det holder det. Du trenger egentlig ikke noe filterstykke heller. Jeg holder ofte kun slangen rett over sanden. Da forsvinner vannet og slammet rett ut. Fordelen med ett form for filter foran er jo at det kan være en sperre for eventuelle fisk som er litt for nysgjerrige...
Bare litt til etter tanke, er det fordel at dritten forsvinner ned i grusen, slik at du ikke ser om det er mye dritt i akvariet?

Eller er det en bra fordel at dritten blir synelig og at du får den ut pga at den legger seg oppå den fine sanden?

først og frems vill jeg bare legge til at jeg har ikke det prøblemet at noe "dritt" samler på sanden, mulig dette har noe med sirkulasjonen,
hos meg havnet det bare i et hjørne. og det tar tid før det kommer mye.
men jeg bytter vann 2 ganger i uken på karet, og det lille som eventuelt har rekt å samle seg , forsvinner da.

mulig at jeg har så lite "dritt" har noe med at det er 1000 000 sandnegler. og ofte vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© nasty1@gmail.com
Reklame for plussmedlemskap