Postoppkrav? dårlig erfaring.

I morgen må jeg på postkontoret og hente en pakke som kom i retur etter at en fyr som ville ha varen tilsendt i postoppkrav ga f*** i å hente den ut. Det er surt, siden det betyr at jeg i tillegg til å ha tapt sendingsportoen + oppkravsgebyret i tillegg må dekke returportoen på pakken. Så vi snakker vel 300 kr i utlegg, og produktet er tilbake til meg...

Og all tiden det har tatt da! Nesten to måneder har pakken versert i systemet nå på grunn av dette! Håper den fortsatt er hel...

Hvor ville dere ha satt verdi-grensen for å sende noe i postoppkrav? Dette gjaldt noe til 1000 kr i tillegg til portoen, og jeg kjenner at jeg synes dette er i grenseland for om jeg synes det var verd det.

Hva synes dere? Hvor ville dere satt grensen for verdien på det som skal sendes før dere ville sendt det i oppkrav? Og ville dere tenkt annerledes om det var dere som var kjøperen?
Såre enkelt, man selger aldrig med oppkrav. Her i huset er det bare forhåndsbetaling som gjelder. Da er problemet ute av verden.
vil bare si at det er dårlig gjort å ikkje hente dette å la det gå ut over selger. vist man blir enig om at det blir sendt i oppkrav bør jo begge parter holde avtalen da. kansje man skal skal be om å få porto pluss 300 det koster å hente ut pakken igjen vist den ikkje blir hentet å heller ta dei av prisen det kommer på når kjøper henter det ut.
Inaktiv bruker
Hva grensen skal være tror jeg hver enkelt må finne svar på selv utifra hvor stor risiko vedkommend er villig til å ta.
Surt er det okke som om man ikke får penger for noe man selger eller å ha en tosk som ikke gidder eller har råd til å løse ut en pakke i oppkrav.
Send regning til kjøperen på ekstrautgifter du har hatt på dette og gjerne noen ord om at manglende betaling havner til inkasso.
Som privatperson har man vel stort sett lite å stille opp med når en annen privatperson "lurer" deg på denne måten... Hadde jeg trodd et millisekund at fyren kom til å betale portoen hadde jeg sendt giro til han ja.

Hvor grensen går for hvor stor risiko man vil ta er selvsagt individuell, men jeg er litt interessert i å høre andres synsing om hvor denne grensen går
Nå har jeg ennå ikke solgt noe som er så dyrt, men at kjøper betaler inn på konto før varen sendes er det greieste. Slipper også fordyrende ledd med postoppkrav
Hmm
Jeg har bare brukt postoppkrav når jeg har kjøpt ting fra privatpersoner jeg betaler aldri på forskudd da ender du med å bli lurt kraftig..

Tenke vist jeg skulle betale sykkelrammen jeg nettop kjøpte med nettop postoppkrav. skulle jeg betalt med forskuddsbetaling måtte jeg ut med 5000 i forskuddsbetaling så sender han meg istede en tyggis hva gjør jeg da?

VIst dere ikke mener å bruke pay pal da foreksempel?

Hvis selger ønsker å "lure" deg kan h*n sende deg hva som helst i en postoppkravssending for så å påstå at det var det avtalte produktet som er sendt.

Slik jeg ser det er den enste garantien du får ved å be om postoppkravssending at du er sikker på at avsender faktisk sender et eller annet til deg....( selv om du ikke har noen garanti på hva det er.)

Til syvende og sist hjelper det hverken om du betaler på forskudd, postoppkrav eller paypal hvis noen bevist går inn for å svindle deg.

Så for meg gjelder det at varene er betales i forskudd da jeg vet hva jeg selv står for, mens jeg nok er noe mere skeptisk til å betale forskudd selv.

Jeg vet hva jeg selv står for, så jeg sender vanligvis på billigste måte, og så raskt som mulig (venter ikek på at pengene skal gå inn på kontoen min bestandig heller) - men tenkte jeg skulle forsøke denne ene gagen med postoppkrav....

HVIS jeg forsøker postoppkrav igjen, kommer jeg til å insistere på at kjøper betaler portoen på forskudd. Så vil jeg kun tape eventuell returporto.
Liz H
HVIS jeg forsøker postoppkrav igjen, kommer jeg til å insistere på at kjøper betaler [I]portoen[/I] på forskudd. Så vil jeg kun tape eventuell returporto.

Enig i at du ved postoppkrav bør kreve forhåndsbetaling av porto ja. Da slipper du å ta eventuellt hele tapet hvis den ikke blir hentet. Men generellt vil jeg si at forhåndsbetaling er det beste. Hvis kjøperen ikke stoler på deg, hvorfor skal du da stole på h*n?

Men hva med sånne løsninger som Finns betalingsgaranti ? Er det noen sånne selvstendige løsninger man kan bruke ?
Driver selv endel med kjøp/salg gjennom forumet her jeg og jeg sender kun ved forskuddsbetaling.
Det første året så prøvde jeg endel pakker som oppkrav, men det ble for dyrt.
Var mellom 20-30% av pakkene jeg sendte på oppkrav kom i retur, derfor sluttet jeg med det, gidder ikke ha masse unødvendige utgifter.

Men stortsett så handler jeg med folk jeg ihvertfall kjenner litt igjennom nettet(nå mener jeg)og da møter jeg aldri slike problemer.

Så slutt og send på oppkrav, er det letteste for deg det.
Er så mange uærlige mennesker i verden idag, så vil de kjøpe noe av meg så er det kun forskuddsbetaling/henting her mot kontant betaling som gjelder(viss annet ikke er avtalt).
Har faktisk fått endel trusel mail jeg, de siste jeg fikk var fra en i kristiansan som "klikket"helt da jeg skrev til han-sit.:Kan sende diskuser på kjøpers regning og risiko. Sit.:slutt.
Litt off topic da.

Du slipper masse irritasjon når du slutter og sende på oppkrav.
Ken Myrseth
Men stortsett så handler jeg med folk jeg ihvertfall kjenner litt igjennom nettet(nå mener jeg)og da møter jeg aldri slike problemer. .

Samme her. Skal jeg sende er det gjerne til folk som jeg "kjenner" eller er aktive på forumet. Det ville være for dumt å være uærlig når du er aktiv og seriøs ellers på forumet...

Er det folk jeg skal møte for overlevering av vare/penger er jeg ikke så nøye. Kommer de ikke har jeg ikke tapt noe annet enn tid.
Nils Vollstad
Til syvende og sist hjelper det hverken om du betaler på forskudd, postoppkrav eller paypal hvis noen bevist går inn for å svindle deg.

Stemmer det, men ikke når det gjelder Paypal i like stor grad. Som kjøper så er du 99% trygg så lenge du beviser du har betalt. Bevisbyrden er på selger, og han må bevise at han har sendt deg produktet det er snakk om. Hvis han da har sendt uten sporing er det hans smell som oftest.

Vet om noen selgere som bruker Paypal som har blitt lurt av kjøpere, for så å få smell av Paypal pga. dårlig pakkesporing i visse andre land.

Selv sender jeg bare med forskudd, og har heller ingen problemer med å betale på forskudd her da det oftest er snakk om småpenger, og folk som svindler for det er så patetiske at de bare kan beholde pengene og kjøpe seg et liv

På Ebay og slike plasser går det kun på karakterer om jeg sier deal eller ei. Leser da ofte gjennom noen sider av listen om de ikke har 100% på under 1000 handler f.eks.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap