Fluval vs tetratec utvendig

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe fluval eller tetratec utvendig filter en 300l jeg skal kjøpe? Noen som har erfaringer med noen av disse?
Eller er det andre utvendige filtre dere anbefaller?
har begge deler. og er fornøyd med begge forsåvidt.. men liker fluvalen litt bedre. fleksible slanger på den, kan justere vann mengden, og er litt mindre og kompakt. og til en 300 l må du ha 405...
Øystein Ronæs
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe fluval eller tetratec utvendig filter en 300l jeg skal kjøpe? Noen som har erfaringer med noen av disse? Eller er det andre utvendige filtre dere anbefaller?


Mange som skryter veldig av Fluval FX5 på forumet - også til kar på din størrelse. Jeg ville gått for det til en 300 liter om ikke et stort Eheim filter er aktuelt.
Ikke kjøpt Tetra Tec ex 1200! Søk i forumet og du vil se at de fleste får problemer med den...
Plussmedlem
Tørrfisk
Ikke kjøpt Tetra Tec ex 1200! Søk i forumet og du vil se at de fleste får problemer med den...

Det er vel en liten overdrivelse - "De fleste"
Jeg tok oppfordringen og tok derfor et raskt søk. Fant 9 - 10 stykker som har uttalt seg om lekkasje på ex 1200. (I en av trådene blir det også nevnt flere Eheim 2026/2028 med lekkasje også.)
Tetratec har nok solgt veldig mange slike i Norge og mange har sannsynligvis ikke problemer.

Jeg har filteret selv i et kar. Har gått lydløst og uten problemer i to år.
Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å få problemer, men jeg antar at Eheim'ene mine også kan gi meg trøbbel i fremtiden.
Tetratec har et stygt og upraktisk rørsystem. I økonomiklassen anbefaler jeg heller jbl.
Loomis
[QUOTE=Tørrfisk]Ikke kjøpt Tetra Tec ex 1200! Søk i forumet og du vil se at de fleste får problemer med den...

Det er vel en liten overdrivelse - "De fleste"
Jeg tok oppfordringen og tok derfor et raskt søk. Fant 9 - 10 stykker som har uttalt seg om lekkasje på ex 1200. (I en av trådene blir det også nevnt flere Eheim 2026/2028 med lekkasje også.)
Tetratec har nok solgt veldig mange slike i Norge og mange har sannsynligvis ikke problemer.

Jeg har filteret selv i et kar. Har gått lydløst og uten problemer i to år.
Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å få problemer, men jeg antar at Eheim'ene mine også kan gi meg trøbbel i fremtiden.

Slik jeg ser det er det en produksjonsserie av EX 1200 det er problemer med, dukket plutselig opp en del av de nå for noen månter siden. Har aldrig hørt om lekasjer fra de før det. Og virker bare som det gjelder 1200.
Siden jeg har nesten alle karr i samme rom som jeg sover er lydnivået en av grunnene til at jeg hadde valgt tetra. Slangene på fluval er mer fleksible men også mye svakere + at jeg liker koblingene på tetraen bedre (men ikke det lange utstikket til krana). Prime pumpa til fluval er elendig. Men fluvalen skal få ett stort + for filterløsningen (finfilter først i tetraen, mens fluval har lignende filter som vi kjenner fra innerfilterene). Tetra'en er komplett, mens fluvalen leveres med en haug kullfilter (som ingen bruker...) så her bør en kjøpe med noen bioballer (pakka med bioballer til tetra passet akkurat til en 305)
Tetratec
stillegående pålitelig lett å rengjøre å starte opp igjen et bra filter. er det noe jeg heller ville styrt unna er det am top=)
Digi
[QUOTE=Loomis][QUOTE=Tørrfisk]Ikke kjøpt Tetra Tec ex 1200! Søk i forumet og du vil se at de fleste får problemer med den...

Det er vel en liten overdrivelse - "De fleste"
Jeg tok oppfordringen og tok derfor et raskt søk. Fant 9 - 10 stykker som har uttalt seg om lekkasje på ex 1200. (I en av trådene blir det også nevnt flere Eheim 2026/2028 med lekkasje også.)
Tetratec har nok solgt veldig mange slike i Norge og mange har sannsynligvis ikke problemer.

Jeg har filteret selv i et kar. Har gått lydløst og uten problemer i to år.
Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å få problemer, men jeg antar at Eheim'ene mine også kan gi meg trøbbel i fremtiden.

Slik jeg ser det er det en produksjonsserie av EX 1200 det er problemer med, dukket plutselig opp en del av de nå for noen månter siden. Har aldrig hørt om lekasjer fra de før det. Og virker bare som det gjelder 1200.
Siden jeg har nesten alle karr i samme rom som jeg sover er lydnivået en av grunnene til at jeg hadde valgt tetra. Slangene på fluval er mer fleksible men også mye svakere + at jeg liker koblingene på tetraen bedre (men ikke det lange utstikket til krana). Prime pumpa til fluval er elendig. Men fluvalen skal få ett stort + for filterløsningen (finfilter først i tetraen, mens fluval har lignende filter som vi kjenner fra innerfilterene). Tetra'en er komplett, mens fluvalen leveres med en haug kullfilter (som ingen bruker...) så her bør en kjøpe med noen bioballer (pakka med bioballer til tetra passet akkurat til en 305)
Beklager! Ble kanskje overdrevet en liten smule..
Jeg har selv hatt myyye problemer med ex 1200 og har vært borti så mange andre også på f.eks. nettarkivet. Men mulig som du sier at det er en produksjonsserie det er problemer med. Jeg kjøpte for nesten 2mnd siden og alt har vært lekk etterpå. Jeg skifter derfor pumpe nå til fluval 305 i håp om at den skal fungere, helst uten problemer, håper jeg!

Håper du finner den pumpa du ønsker!
Fluval
Har bare Fuval filter selv 305/405ogfx5 er meget godt fornøyd med disse.Hadde litt problemer med fx5 i starten pumpa ble bytta helt uten spørsmål,impelleren var deformert.Funker fint nå.Men det er jo flere gode filter på markedet og forskjellige meninger om disse.
Jeg har hatt både og, men er mest fornøyd med Fluval.
Hadde planer om å prøve den nye TetraTec EX 2400, men da denne nesten koster like mye som en Fluval FX5 så kjøper jeg heller den. Skal si det kommer til å bli filtrering i 180 literen ja..hehe

Linda Kristin
Jeg har hatt både og, men er mest fornøyd med Fluval. Hadde planer om å prøve den nye TetraTec EX 2400, men da denne nesten koster like mye som en Fluval FX5 så kjøper jeg heller den. Skal si det kommer til å bli filtrering i 180 literen ja..hehe


Kommer til å bli storm i det karret da, håper du skal ha fisk som trenger mye strøm:P
Hehe.. Vet ikke men storm, men det blir litt strøm ja. Nå kan man jo strupe FX5 en ved behov da. Går nok helt fint skal du se...hihi
Jeg fikk satt opp min nye fluval 305 i dag. Utrolig kjekk den DVD`en
Det har gått knirkefritt til nå, men det er jo bare siden kl 10.00da

På tirsdag får jeg 205, så jeg håper dette blir brae pumper! Jeg har ikke sett særlig mye negativt om de, om jeg har sett det i det hele tatt da..
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap