Hvordan får dere til å slamsuge med nysgjerrige små fisker rundt uten at de blir med sugeren?

Jeg har 5 ildtetra, blir 10 i morgen, men tenkte å slamsuge litt først. Men bare vannskifte synes jeg er skummel da de kommer for å sjekke hva som foregår, og de er ikke langsynt

Noen som har noen triks?
Bare fyll en beholder med vann fra akvarie,
så putter du fisken oppi der.

Så enkelt kan det gjøres :P
Interessant observasjon at de ikke er langsynte. Hmm.. tenke, spekulere. Joda, kanskje de er litt treige på å skjønne at det er fôr innimellom.

Jeg bryker en mye tynnere slange når jeg slammer i småkarene enn det som er vanlig dimensjon på slamsugerslangen i butikkene. Da er det ikke så store menger vann som renner unna og det blir litt lettere å gå over hele karet uten at det blir tomt. I tillegg holder jeg alltid en finger på enden av slangen slik kan jeg kontrollere trykket på avsuget og f.eks. stoppe opp når ei dum reke finner slangen interessant. Benytter også denne metoden når jeg "plukker" lort og matrester f.eks. i yngelkar utenom vannbytter.
nå har ikke jeg lenger nysgjerrig fisk. men når jeg hadde guppy yngel så måtte jeg hele tiden putte en finger foran slangen, dermes flytter jeg innsuget vekk fra den fisken.
Humunukuapuaa
Interessant observasjon at de ikke er langsynte. Hmm.. tenke, spekulere. Joda, kanskje de er litt treige på å skjønne at det er fôr innimellom. Jeg bryker en mye tynnere slange når jeg slammer i småkarene enn det som er vanlig dimensjon på slamsugerslangen i butikkene. Da er det ikke så store menger vann som renner unna og det blir litt lettere å gå over hele karet uten at det blir tomt. I tillegg holder jeg alltid en finger på enden av slangen slik kan jeg kontrollere trykket på avsuget og f.eks. stoppe opp når ei dum reke finner slangen interessant. Benytter også denne metoden når jeg "plukker" lort og matrester f.eks. i yngelkar utenom vannbytter.


Karet mitt er 110L, men jeg kan godt bruke en tynn slange til selve slamet? Vannet kan jeg ta med den slamsugeren jeg har nå

Hvor har du fått tak i den?
fiskeren
nå har ikke jeg lenger nysgjerrig fisk. men når jeg hadde guppy yngel så måtte jeg hele tiden putte en finger foran slangen, dermes flytter jeg innsuget vekk fra den fisken.


Jeg må ha hjelp fra noen andre når jeg skal slamsuge da jeg har en muskelsykdom (er en svekling rett og slett ). Når jeg slamsuger er det som regel jeg som har den andre enden (ikke slangen) mens assistenten min sitter med enden i bøtta... Litt kinkig situasjon:/
Heisann!
Nå har jeg ingen genial løsning på og slam suge med yngel, men når det gjelder vannbytte med f.eks nysgjerrig guppy yngel, så stapper jeg en god dott med filter watt i det tykke munnstykket på slamsugeren før jeg kjører hevert metoden oppi en bøtte :P Da får ikke yngelen sneket seg inn i slangen hehe..
Kenneth Skjerven
Nå har jeg ingen genial løsning på og slam suge med yngel, men når det gjelder vannbytte med f.eks nysgjerrig guppy yngel, så stapper jeg en god dott med filter watt i det tykke munnstykket på slamsugeren før jeg kjører hevert metoden oppi en bøtte :P Da får ikke yngelen sneket seg inn i slangen hehe..

bruker hoven forran jeg
Hei!
Hehe ikke dumt , ikke dumt Kun fantasien som begrenser hehehe..
mongo-fisk
Bare fyll en beholder med vann fra akvarie, så putter du fisken oppi der. Så enkelt kan det gjøres :P

Det spørs vel på hvor enkelt det er å fange fisken det.
Du kan ikke drive å løfte fisken din ut av akvariet hver gang du skal slammsuge. Å fange og flytte fisk er både stressende og fisken kan bli fysisk skadet. Så ingen må tro at det er fint å gjøre dette uten risiko.
Når fisken har flyttet inn bør den få lov til å bli der.
Tørrfisk
Når jeg slamsuger er det som regel jeg som har den andre enden (ikke slangen) mens assistenten min sitter med enden i bøtta... Litt kinkig situasjon:/

Hvis du styrer slangen oppi karet kan du få assistenten din til å styre vannmengden ut av slangen i bøtta med tommelen.
Man kan også bare la de bli med slangen opp i bøtta. Når slammet har lagt seg i bøtta bruker man en liten hov og fanger de tilbake i karet. Dette går fint med små yngel hvertfall. Halvstore fisk kan kanskje skade seg så da må man prøve noe av det andre som er beskrevet.
Vår metode: et stykke grov gas legges over tuppen på slangen, og holdes fast med gummistrikk.
Min metode: Gjør en liten men brå bevegelse med enden av slangen, ca. annethvert sekund.

Da får guppyene respekt.
Fiske_Arne
Man kan også bare la de bli med slangen opp i bøtta. Når slammet har lagt seg i bøtta bruker man en liten hov og fanger de tilbake i karet. Dette går fint med små yngel hvertfall. Halvstore fisk kan kanskje skade seg så da må man prøve noe av det andre som er beskrevet.

Det er mange måter å drepe fisk på - denne var fin.
Litt sarkastisk i dag er vi?
Prøver å løfte slangen så lavt som mulig over grusen/sanden. Da er det ikke mange som klarer å komme seg inn i slangen hvis noen nermer seg er det bare å sette slamsugeren ned i grusen.

Mvh. PK
Humunukuapuaa
[QUOTE=Tørrfisk] Hvor har du fått tak i den?

9mm Drikkevannslange fra Biltema.

du bruker ikke en endestykke, alla slik som er på dyrebutikken?
Tørrfisk
[QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Tørrfisk] Hvor har du fått tak i den?

9mm Drikkevannslange fra Biltema.

du bruker ikke en endestykke, alla slik som er på dyrebutikken?

Planen var å lage noe sånt i miniatyr, men så fant jeg ut at jeg ikke trengte det. Jeg stopper utløpet med fingeren og roter forsiktig rundt over overflaten for å virvle opp lorten. Hadde jeg hatt en miniatyrflaske/flydrinkflaske i plast ville jeg kappet bunnen av den og sette flaskehalsen på slangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap