Hvor vanlige er corydoras 'green laser' og hva koster de i butikken?

Jeg er litt nysgjerrig på denne arten og vurderer å skaffe meg den selv. Jeg skulle gjerne ha fått høre litt hvordan akvarister som har den arten opplever den. Også gjerne om oppdrett + overskriften i tråden
Det er tvilsomt om du finner den i butikk. Kanskje noen få spesialbutikker greier å skaffe den ved å importere direkte fra Sør-Amerika.

Tror du kanskje bør satse på å få tak i den via privatpersoner.
Selv kjøpte jeg mine voksne, viltfangede fisk av en privatperson som selv hadde reist til Peru og tok med fisk hjem Jeg ga 250 pr STYKK for mine... og jeg har 15 stk voksne Ingen billig affære. Men verdt alle pengene! Det er desidert den vakreste Corydorasen. Den glitrer i flere grønnfarger, virkelig slående.

Oppdrett skal være relativt enkelt, hvis man først får dem i gang med lek og egglegging. De legger ofte mange egg pr gang.
Såvidt jeg kan se hittil på mine to kull, er yngelen enkel å ha med å gjøre: de spiser det de blir tilbudt og er ikke vanskelige
Ja, den ser utrolig pen ut!
Er det noen i Trondheim som kan henge seg på denne tråden som holder på med oppdrett? Skal ha Corydoras om en stund.

Jeg kan godt skjønne prisen på de du har! Virkelig laaang reise! Hvor mye tar du for de du selger? Skjønner at de ikke er blandt de billigste

Jeg skal som du sikkert vet ha de i 110L. Hvor mange kan jeg ha der med Colombiatetraen?
Tørrfisk
Jeg kan godt skjønne prisen på de du har! Virkelig laaang reise! Hvor mye tar du for de du selger? Skjønner at de ikke er blandt de billigste:) Jeg skal som du sikkert vet ha de i 110L. Hvor mange kan jeg ha der med Colombiatetraen?


Har ikke solgt noen enda, de er bare små yngel. Har ikke bestemt meg for pris. Det tar jeg når den tid kommer, og det blir ikke på denne siden av sommerferien iallefall

Regner med at du kan ha 10-12 stk. Corydoras liker seg best i større grupper. Et absolutt minsteantall sies å være 5 - 6 stk, men jeg mener dobbelt så mange.

vis Green laser er samme som Smaragd er den ikkje vanskelig å få tak i.
Er nok ikke den ,denne her kalles også for CW009 eller C. sp. green laser.
donna
vis Green laser er samme som Smaragd er den ikkje vanskelig å få tak i.


Det er ikke den.

Den som kalles Smaragdpansermalle i handelen er Brochis splendens, en svær art. Nært beslektet med Corydoras selvfølgelig, men en annen artsfamilie.

Ok. tenkte det kunne vere samme fisk.
Jeg ba TAM skjekke leverandør om de kunne skaffe Green Laser... Men tror nok jeg får nei
Tror neppe Tam klarer å skaffe green laser. Har snakket med dem selv. De kan få tak i noe de kaller gullsøm, men de er langt ifra så fine som laserne. Ser ut som vanlige aeneus, men de har en stripe langs ryggen.

Har også snakket med de andre i trheim, men ingen som klarer å skaffe. Flere av dem som ikke har hørt om dem engang. Dyrenes verden hadde den oransje for lenge siden. Var en igjen i karet da. Snakket med lederen for akvarieavd om å skaffe flere, men ingen av leverandørene som klarte å levere.
Dek
Tror neppe Tam klarer å skaffe green laser. Har snakket med dem selv. De kan få tak i noe de kaller gullsøm, men de er langt ifra så fine som laserne. Ser ut som vanlige aeneus, men de har en stripe langs ryggen. Har også snakket med de andre i trheim, men ingen som klarer å skaffe. Flere av dem som ikke har hørt om dem engang. Dyrenes verden hadde den oransje for lenge siden. Var en igjen i karet da. Snakket med lederen for akvarieavd om å skaffe flere, men ingen av leverandørene som klarte å levere.


Å, da ble jeg litt lei meg:/ Jeg har virkelig lyst på de, men når du ikke har funnet noen blir det ganske vanskelig...
Tror ikke akvariemiljøet i Trondheim er så stor som mange andre byer, men jeg har meldt meg inn i klubben så jeg får se der
Er vel kun Mona O og jeg som har har oppdrett på disse i Norge så vidt meg bekjent. Men hvis du skal til Danmark en gang så er det kanskje en mulighet der. Eller hvis noen tilfeldigvis importerer selv. Har ellers sett at det har vært noen på et par auksjoner på østlandet Ikke av de enkleste å få tak i disse. .
Sølvi Gullaksen
Er vel kun Mona O og jeg som har har oppdrett på disse i Norge så vidt meg bekjent. Men hvis du skal til Danmark en gang så er det kanskje en mulighet der. Eller hvis noen tilfeldigvis importerer selv. Har ellers sett at det har vært noen på et par auksjoner på østlandet Ikke av de enkleste å få tak i disse. .


OK Jeg er ikke så kjent med Corydoras,så jeg visste ikke at de var så skjelden! Men håper jeg en gang får tak i de! Er sikkert artig å ha de da de er så skjelden også!
Sølvi Gullaksen
Er vel kun Mona O og jeg som har har oppdrett på disse i Norge så vidt meg bekjent.


Åh.... det var jeg ikke klar over. Nå kjente jeg brått prestasjonsangsten komme krypende.... :p
mona o
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Er vel kun Mona O og jeg som har har oppdrett på disse i Norge så vidt meg bekjent.


Åh.... det var jeg ikke klar over. Nå kjente jeg brått prestasjonsangsten komme krypende.... :p

Du må ta godt vare på de!
mona o
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Er vel kun Mona O og jeg som har har oppdrett på disse i Norge så vidt meg bekjent.


Åh.... det var jeg ikke klar over. Nå kjente jeg brått prestasjonsangsten komme krypende.... :p

hehe mona. du får ta det som et kompliment, trenger ikke å få angst.
Finnes det noen gode alternativ?
Siden jeg sansynligvis ikke får tak i disse så lurer jeg på om det er noen som har forslag til gode alternativer?

"green laser" er jo helt unik fin, men finnes det andre som også er litt spesiell pen? Jeg vil gjerne ha yngel på de og de skal være i 110L med Colombiatetra.

mitt ønske er å ha en art som er pen å se på,litt aktiv og ikke alt for vanskelig å yngle. Det kan ikke være en dvergvariant. Har sett på C.Adolfi og C.melanotaenia men har ikke bestemt meg enda.... Jeg forventer absolutt ikke at en variant skal ha alle egenskapene jeg ønsker! Det finnes jo ikke noen "super"-fisker heller

Her er det bare å komme med forslag!!
Er vel neppe lett å få yngel i selskapskar på en coryart? Det virker ihvertfall på meg som mona o i sin tråd må være litt aktiv i egg/yngelpleien. Jeg har selv hatt leksklare coryer, men ikke sett egg.
sitat: Åh.... det var jeg ikke klar over. Nå kjente jeg brått prestasjonsangsten komme krypende.... :p

Vet du om noen flere da mona ?


Adolfoien er jo flott da og Sterbai.Denne synes jeg er flott ,litt størrelse på ,yngler stort sett greit og hos meg er de veldig aktive og mye fremme . Ikke alle coryer er det menge er sky og gjemmer seg mye. men uansett bør du ha en god gruppe uansett type for at de skal føle seg trygge.
Håper du finner noen du liker ,coryer er utrolig flotte fisker
mona o
sitat: Åh.... det var jeg ikke klar over. Nå kjente jeg brått prestasjonsangsten komme krypende.... :p


Sølvi Gullaksen
Vet du om noen flere da mona ?


Hehe, nei, men det er bare det at jeg aldri har tenkt over akkurat det der - hvor mange som har fått opp yngel på dem. Det svevde vel et sted i underbevissheten at det ikke var mange akkurat, men jeg trodde likevel at det var....hehe, flere enn bare deg og meg Trodde kanskje noen i Grenlands-gjengen (GAK) hadde greid det og sånn.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap