Hvordan få ned temperaturen i vannet?

Jeg har et akvarium på 110L og 62L stående uten varmekolbe i stua. Jeg har vannborn varme, så det er muilg det blir ekstra varmt da det kommer varme fra gulvet, eller så er det jeg som liker å ha varme rom..

Temperaturen viser 26,5 på 62L og 27 på 110L. Finnes det noe jeg kan bruke for å senke temperaturen uten å skru ned ev varmen i rommet?

Kan ikke skru ned varmen pga personlige årsaker...
Hva slags fisk har du?

26 grader er ideel temp for mange arter. Vet at saltvannskar har noe tekniske greier som holder vannet kjølig, men dette er langt utenfor mitt "område".
Ikke så greit det der

Lyset er jo med og varmer opp akvarievannet det også, kanskje du kan kutte noen timer med lys per dag og se om det hjelper? Å ha matlukene oppe kan også hjelpe for å få ned tempen.

vet at noen bruker isbiter eller flasker med is om sommeren, evt. bytter litt vann ofte med iskaldt vann, men det er jo litt mye pes å gjøre det hele tiden også.

Ville nok prøvd å kutte på lysmengden og la foringsluker stå oppe. Tror nok ikke du må ned mye før det hjelper, men det vet du nok best selv basert på hva slags fisk du har
Akkurat nå er det bare 10 Ildtetra og 1 ancistrus så det går bra. Men om noen uker blir det et Corydoras kar, så da blir det mer kinki... Kan jeg ta bort det ene lysrøret i 110Litern?
Jeg er teknisk utfordret, med minst 12 tommeltotter, så jeg aner ikke om du kan ta vekk et lysrør uten problemer.

Men prøv å kutte litt på lyset, og åpne luker. Får du satt en vifte over som sørger for sirkulasjon av luft rett over karet hjelper det også. jeg fikk tempen ned en par-tre grader ved å gjøre dette i sommer, og også i en periode i vinter når vi fyrte hardt og det ble for varmt i karene. To-tre grader ned vil gi deg det du trenger i forhold til fiskene.
Tørrfisk
Men om noen uker blir det et Corydoras kar, så da blir det mer kinki...


Så sant du ikke velger den ene cory rasen jeg vet tåler litt varme (26 grader).
akvafil
[QUOTE=Tørrfisk]Men om noen uker blir det et Corydoras kar, så da blir det mer kinki...


Så sant du ikke velger den ene cory rasen jeg vet tåler litt varme (26 grader).

og den er?
ElinH
Jeg er teknisk utfordret, med minst 12 tommeltotter, så jeg aner ikke om du kan ta vekk et lysrør uten problemer. Men prøv å kutte litt på lyset, og åpne luker. Får du satt en vifte over som sørger for sirkulasjon av luft rett over karet hjelper det også. jeg fikk tempen ned en par-tre grader ved å gjøre dette i sommer, og også i en periode i vinter når vi fyrte hardt og det ble for varmt i karene. To-tre grader ned vil gi deg det du trenger i forhold til fiskene. :-)


Mener du en slik stor som man fester i taket? Kan bli litt vanskelig...
å ta bort et lysrør burde funke, eventuelt å skaffe svakere også. Synd dimmere ikke funker på lysrør, for det funker veldig bra på lyspæra jeg har i mikroakvariet mitt (som hadde gjort vannet veldig varmt om den fikk lov)
Tenyrafar
å ta bort et lysrør burde funke, eventuelt å skaffe svakere også. Synd dimmere ikke funker på lysrør, for det funker veldig bra på lyspæra jeg har i mikroakvariet mitt :) (som hadde gjort vannet veldig varmt om den fikk lov)


Jeg så på de lysrørene i dag og kunne ikke se hvilken sort de var av...
Jeg tror jeg prøver å ta ut det ene røret i det største karet, men da er det værre med 62Litern:/
kan du ikke regulere varmen ned, så er det vel bedre å tenke på hva slags fisk du putter i det. For de fleste så er vel 26-27 en grei temperatur lell, pass bare på at den ikke synker for mye om natta f.eks når du ikke har varmekolbe.

Når det er sagt så tror jeg nok de fleste verdensdeler har en nattemperatur som synker flere grader så fiskene burde tåle det. Bare ikke for mye.

Tilogmed vi mennesker er tilpasset en lavere nattemperatur, er derfor man gjerne begynner å fryser når man er trøtt, kroppen senker kjernetemperaturen litt om natta.
Jeg har akkurat startet med å gjøre om akvariet til et corydoras-kar, noe som allerede delvis er gjort på 62L....
Hva slags corydoras skal du ha i karet da? Jeg har selv gående C.Sterbai og Panda i 26 graders vann. Uten at dette byr på noen problemer.
Eneste muligheten til tempsenking da er kjøler, noe som er utrolig vanlig hoss
oss saltvannsakvarister.
Kjølerne koster jo fort noen tusen da,men fungerer seff bra.
Er du intresert i en kjøler så kan jeg nok skaffe en brukt en, så ta kontakt viss dette er av interesse.

Men det letteste og billigste er jo og velge fisker som liker disse tempraturene, og det gjør de fleste tropiskefisker.
Tom Kristiansen
Hva slags corydoras skal du ha i karet da? Jeg har selv gående C.Sterbai og Panda i 26 graders vann. Uten at dette byr på noen problemer.

Antagelig Corydoras sp. green neon stripe.
Jippi!
om det er en variant av corydoras aeneus går det bra Også colombiatetraen!
Kjøling
Jeg hadde samme probleme som deg, en lang stund, jeg monterte to kjølevifter til hardiskene i dataen din, som du får kjøpt der dem har data utsyr, disse to monterte jeg på toppen av lyskassa, og det funka topp, pluss at jeg flyttet luftpumpa der den sto kaldest ( I Vindusposten) dette senket min tempratur med mange grader, og det var på 220L .
Lykke til.
Steinar Glass
Jeg hadde samme probleme som deg, en lang stund, jeg monterte to kjølevifter til hardiskene i dataen din, som du får kjøpt der dem har data utsyr, disse to monterte jeg på toppen av lyskassa, og det funka topp, pluss at jeg flyttet luftpumpa der den sto kaldest ( I Vindusposten) dette senket min tempratur med mange grader, og det var på 220L . Lykke til.


Kreative ting liker jeg! Jeg får se hva det blir til Akkurat nå har jeg fisker som tåler den tempraturen, men det kan jo fort forandre seg..
Takk for tipset i alle fall, så skal jeg lagre det bak i hardisken
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap