Håkon`s VannProsjekter

Heisann.

jeg og Lene(kjæresten min) var på en dyrebutikk en dag hær i sist uke å skulle bare se. Ka sjer da.. jo vi kommer hjem med.

1* akvarium på 63L med varmekolbe og pumpe
5* planter på tilbud
1* pose sand også på tilbud
1* akvasafe
1* tablet av noe slag. noe som skulle gjøre bakterie floran bedre og raskere.

også siden vi er nybegynere gjore vi sikkert. den tabben mange gjør.

2* molly dalmantinere
4* neontatra (trur jeg)
2* Scalarer
2* noe som linger på tigerbarber men de spisser snegler osv.
1* kinesisk algespiser.

som derre ser er det 2 feiler hær. Scalarer sammen med Neontatra dette varte ca 2 timer. dette beklaget butikken sjøl om vi spurte om alle fiskene gikk sammen. men men. scalarene er tilbake i butiken å vi fikk nye neontatarer. har hatt akvariumet litt over 1 uke. alt går bra. har ikke testet vannet. sjifta vann idag ... trur faktisk ene mollyen er gravid. skal legge ut bilder så fort jeg får strøm på kameraet.
Hei Håkon og Lene, og velkommen til Akvaforum
Her er det mye bra informasjon å finne. Det er bare å søke eller spørre.
Dumt at butikken fikk dere til å komme feil ut i begynnelsen, men klarer dere å holde liv i fiskene til filterbakteriene har kommet i gang så er dere på god vei.
Lurt å skifte en del vann et par ganger i uka ihvertfall og gi lite mat.
Og vi ser gjerne på bilder
Lykke til. Akvariehold er en spennende og artig hobby.
Bilder på vei
Hær kommer det bilder.

det første er av Frode fisk.. andre er av (Molly) Sisten har ikke noe navn.. men lurer på vilken fisk det er..

er det noen enklere måte å legge ut bilder på.. så en som hadd store bilder på siden sin. det vil jeg å ha :P
Vil anbefale at dere tester for nitritt hver dag (dråpetest, ikke strips) og vær forberedt på delvannsbytter (30%) en til to ganger daglig når dere får utslag på nitritt. Les her og her om hvorfor det ikke anbefales å ha fisk i karet før etter 4-5 uker. Hadde dere ventet så kunne dere bare lent dere tilbake og slappet av, men med fisk i karet må dere være forberedt på jobbing om de skal overleve. Tabletter for raskere bakterieflora er som oftest borkastede penger. Det vil si at de svært sjelden har noen virkning overhode :b

Les i fiskebasen om fiskene dere har, eller har lyst til å kjøpe. Legg spesielt merke til anbefalt minstestørrelse på akvariet og sørg for at alle fiskene dere plukker ut kan gå i samme vannverdiene. Den ukjente sneglespisende fisken er antagelig denne. I såfall så spørs det om dere må kjøpe større kar innen kort tid.
Takker.
var på city syd å fikk testa vannet i sta. va litt nitrit dær. kjøpte en sånn akvariums støvsuger.. skulle bruke denne i 3-4 dager. men skal jeg bruke akvasafe daå??.

men du nevnte at jeg måtte ha støre akvarium snart??? hvorfor???
BOBWILLY
var på city syd å fikk testa vannet i sta. va litt nitrit dær. kjøpte en sånn akvariums støvsuger.. skulle bruke denne i 3-4 dager. men skal jeg bruke akvasafe daå??.

Om du vil at fiskene skal overleve så må du bytte vann (30%) en til to ganger i døgnet så lenge det er nitritt i vannet. Anbefaler derfor at du skaffer dråpetest for nitritt slik at du kan følge med verdien hele tiden og ikke må springe til butikken for å teste.

Aquasafe fjerner klor og tungmetaller fra vannet. De fleste i Norge har såpass bra vann at det er unødvendig å bruke, men det skader ikke.

BOBWILLY
men du nevnte at jeg måtte ha støre akvarium snart??? hvorfor???

Trykk på linken jeg la inn (grønn skrift) og les om fisken der så skjønner du sikkert hva jeg mener
Rund lurt gitt
ja så d.. fiskan kan bli 40 cm + at akvariumet er alt forlite. jaja har lært en del på det da:P..

det er no mye å lære. å det er heller ikke kjedelig..

da kansje det bli støre akvarium litt fortere en planlakt :P
både scalare, praktbotia og kinesisk algespiser er for store for ditt akvarium.

les disse artiklene
Angående å legge inn store bilder:
Litt vanskelig å forklare, men du må bruke de ikonene som er over teksten når du skriver.
Post innlegget med bilder sånn som du har gjort det.
Klikk på "endre innlegg" og på det bildet du vil forstørre.
Høyreklikk > Kopier bildeadresse > klikk på ikonet hvor du kan lime inn "URL til eksternt bilde" > lim inn adressen > post innlegget på nytt.
Mulig du må klikke OK innimellom.
Du har 15 minutter på deg til å gjøre om et innlegg (legge inn store bilder).
Håper det ble forståelig. Kan hende det er andre måter å gjøre det på også.
takker. sitter å leser litt hær no. å er litt små sint AKVAZOO PÅ TILLER TORGET I TRONDHEIM. men men må sikkert bli lurt et par ganger før mann får ting perfekt :P

Finne passende fisk
En måte å finne passende fisk på er å søke etter dem ut ifra akvariestørrelse osv. Her: Kunnskap > Fiskebasen > Søkeskjema
Fiskedatabase.
Jeg la inn en del info (som du ser øverst) og fikk denne lista:
Resultat av søk

Nå er jo ikke alle disse vanlige, og ikke alle kan gå sammen, men et utgangspunkt kan det kanskje være
Du kan jo bare gjøre om søket selv...
Kinesisk algespier mer en alger??
heisann

han Frode færskvann (algespiseren min) han sjer så stuselig ut når han driv å leite osv.. leste om at dæm liker agurk.. kan han få det??? å kor ofte.. eller er det litt sånn lørdags kos??
Du kan prøve med en agurkskive på en liten gaffel e.l. og se om den vil ha.
Bør ikke ligge der mer enn et døgn (kanskje to hvis fiskene spiser av den).
En eller to ganger i uka?
Hvis du har alger så la den bare lete, selv om det ser stusselig ut. De gjør jo det i naturen.
Vil du ha egen mat til den så er "malletablett" av no` slag bra.
Oj sann
takker, den fikk en stor bit:P men da fikse æ på det no...

å du kan jeg gjør om på akvariumet eller er det for sent..

altså flytte på ting å legg nedi ting osv
Ikke helt som planlagt
la nedig en agurk skive å plutselig vart det den slåsskampen mellom Klovnebotianene om å herske over agruken. det ente med at jeg tok den ut.. i morgen skal jeg prøve å lage slike kokosnøtt huler. er det noe jeg må tenke på før jeg putter dem oppi??
Det er få ting som setter igang Praktbotia mer enn grøntfor. Tipper du hørte dem også? La agurken ligge du. De klarer neppe å spise opp en hel skive på en gang, og etterhvert får nok algespiseren en jafs også
Parings frukt. tihi
haha stilig.. da vart det en ny bit

men kokosnøttene da?? har lest at de skal vaskes kokes files.. mer da?? de hårene på kokosnøtta ska de fjærnes eller ikke??
bare lurer.
leste litt om Klovnebotia det med hue og hannen.. hannen skule ha en V form på halen og huen skulle ha halv måne from.. så da lurer jeg på om disse er av samma kjønn.. jeg trur d.
Veldig vanskelig å si. Det med haleformen er en spekulasjon og teori. Finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon av dette
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap