Sulter de ihjel?

Hei, har starta nytt kar for 4 uker sia ca og nå er 2 av bunnfiskene mine døde... Den ene ålen har jeg hatt i 3 år, mens den andre (sånn sugekoppfisk) fant jeg bare deler av nå da jeg bytta vann. Denne var bare 5cm lang og ganske ny. Jeg forer me pellets og "vanlig fiskemat". Sulter de i hjel eller hva skjer? Vannet mitt er helt ok ifølge dyrebutikken.
Hvis det er 4 uker siden du startet vannet, er du i teorien midt på nitritt-toppen nå.

Når sjekket dyrebutikken vannet ditt? I denne perioden bør det testes hver dag.
Du skriver at de testet vannet ditt i en dyrebutikk. I dyrebutikker tester de ofte med strips. Det er ikke måler ikke helt riktig, så om de har bruk strips vil jeg anbefale de å kjøpe noen av de viktigeste testene. Kjøp dropetest ikke strips. Det er altid lurt å ha i skapet...
Jeg testa vannet me strips ja... For 2 uker siden tror jeg. Så da er det bare å vente til nitritet synker ned igjen? Jeg kjøpte mygglarver nå og putta i en terning. Har jo en ål igjen som kanskje er litt sulten.
det er ikke bare å vente på at det synker av seg selv. du må teste vannen og ta hyppige vannbytter 1-2 ganger om dagen så lenge nitrit slår ut på testen. du må også fore minimalt så lenge du har nitrit i vannet. du bør starte med å bytte ikveld og så kjøpe en test imorgen. fortsett med daglige vannbytter til testen måler på det laveste.
Er vannbytter som hjelper mot nitritt, bytt en 30-45% daglig en stund
Okay Da har jeg bytta nesten halvparten i dag, kjøpt larver og kjøper test i mårra.
Takk takk!
Nina Rudberg Nilssen
Okay:) Da har jeg bytta nesten halvparten i dag, kjøpt larver og kjøper test i mårra. Takk takk!


Høres slemt ut, men IKKE för på en stund! Det gjør ikke nitritten bedre akkurat. Tipper ålen din tåler det! Høres ut som at du er flink til å före fra før så det går sikkert bra
Ikke fore? :O
For hvor lenge da?
Nina Rudberg Nilssen
Ikke fore? :O For hvor lenge da?


Hvor lenge har du hatt den?
Sikkert noen andre som kan svare bedre her, men hvor lenge har du hatt den?
Anbefaler at du leser litt om vannverdier i "kunnskap" øverst til venstre på siden Det er litt for omfattende å forklare for meg.
Så lenge det foretas vannbytter hver dag , kan det fores forsiktig.
jeg lurer på hvor lenge det tar før dyrebutikker blir pålagt å gi kunder rett informasjon om hold av dyra de selger jeg.
siden du ikke har kjøpt test så bør du ikke fore så lenge du ikke vet hvordan det ligger ann. du kan godt la vær å fore de to neste dagene. fisken har det ikke vondt av det. når du skal begynne å fore forsiktig så vil jeg ikke annbefale frossefor da det er veldig grisete mat. Men ikke for frem til du har kjøpt en test, så kan du heller planlegge foring etter at du vet hva som faktisk er problemet
Tenyrafar
jeg lurer på hvor lenge det tar før dyrebutikker blir pålagt å gi kunder rett informasjon om hold av dyra de selger jeg. :)


Det tror jeg blir lenge til. Det vil ta fra dem minst halvparten av omsetningen.
Shit, bra jeg ble medlem her da, for ikkeno av detta har jeg fått beskjed om:O Han fyren i dyrebutikken sa at jeg skulle bare vente og la karret stå i 3-4 uker før jeg kjøpte fisk... Da hadde jo alle dødd da.
Så da kjøper jeg test for nitrit i dag og slutter å fore. Bra jeg dumpa nedi larver i går da. hehe...
Men ett spørsmål til... Blir fiskene veldig aggresive av røde mygglarver? For nå kom lyset på, og alle tetraene driver bare å angriper hverandre.
Trollongen
Shit, bra jeg ble medlem her da, for ikkeno av detta har jeg fått beskjed om:O Han fyren i dyrebutikken sa at jeg skulle bare vente og la karret stå i 3-4 uker før jeg kjøpte fisk... Da hadde jo alle dødd da. Så da kjøper jeg test for nitrit i dag og slutter å fore. Bra jeg dumpa nedi larver i går da. hehe...


Litt usikker på hva du mener her? mener du at han som solgte fiskene ba deg vente 3-4 uker før du kjøpte fisk, men du kjøpte fisk likeveld?
Hvorfor ville de død om du ventet med å kjøpe fisk?

(da er det en av de få butikkene som faktisk oppgir riktig informasjon)
NEi... Han i dyrebutikken sa ikkeno om å skifte vann for å jekke ned nitriten, og de fiskene jeg har er gamle. Han ba meg om å kjøpe 10 noeontetraer for en uke sia ca for å sjekke om de klarte seg. Hvis de gjorde det sa han at det var ok å komme å kjøpe flere og dyrere fisk 3-4 dager etterpå. Ergo sa han at det var ok å kjøpe dyrere fisk for noen dager sia, men hvis det stemmer det som blir sagt her ville jo de dødd av nitriten i vannet... Skjønner?
Hadde karet fått stå i 3-4 uker uten fisk hadde det vorte laga filterbakterier i filtret som kan ta seg av restar av mat og avføring fra fiskar. Det er dette som gir nitritt... uten fiskar hadde du ikkje hatt så masse nitritt. Les artiklane om oppstart av kar o.l som ligg her på formet. Dei er flotte og gir masse informasjon og kunnskap!
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap