Spørsmål ang. luftfuktighet

Jeg har idag 240,70,60,40,30,5 litere, og lurer på om hvor mye fuktighet disse karene slipper ut.

mest sannsynlig kommer jeg til å kvitte meg med småkarene og bytte dem ut med ett 120-180 liters kar.

Den store frykten er da når jeg skal flytte igjen, at huseier nekter meg akvariene pga. fukt.

Hva kan man gjøre for å kontrollere luftfuktigheten? Hva gjør dere?

Ser at mona o og flere har luftavfuktere, men er det virkelig nødvendig å investere x-antall tusen for å ha 2-3 akvarier?

Tja, om vinteren så kan du jo fyre utelukkende med vifteovner - de er jo kjent for å gjøre lufta tørr, altså senke luftfuktighet.
Men jeg tipper det er på sommeren du vil slite, og da må du nok inn med en luftavfukter vil jeg tippe.
de folka her inne som har akvarier på 500-700 liter i kjellerstua/stua, kjører de luftavfuktere?
Heisann!
Jeg har 660 l til sammen i kjellerstua.. Har ingen luftavfukter.. Disse karene har ikke stått her så veldig lenge, men til nå så har jeg ikke hatt behov for det rett og slett.. Ikke fordamper det noe særlig med vann heller..
Alexus
Ser at mona o og flere har luftavfuktere, men er det virkelig nødvendig å investere x-antall tusen for å ha 2-3 akvarier?

Man kommer langt med en tusenlapp, feks på Biltema, Clas Ohlson eller Europris? Funker finfint de.
Da tror jeg at jeg skal avlegge chlas'rn ett lite besøk når temperaturen ute begynner stige.

Er det noen som har montert luftfuktighetsmåler inne?
Noen tips om hvor jeg kan få tak i dette? (ikke værstasjon eller sånne store "klokker" som man har i sauna'er) :p
hehe, takker vipsen

Hvor mye relativ luftfuktighet anses som "faresonen"?
Det pleier å være et problem i norske hjem om vinteren, at luften blir så ekstremt tørr. Dette fører til tørre slimhinner og luftveier, noe som igjen gjør oss lettere mottakelige for luftveisinfeksjoner, tørr hud og "elektrisk" hår


Det er altså ikke noe galt i at luften blir litt mere fuktig i våre elektrisk oppvarmede, norske hjem i vinterhalvåret. Det er et ok nivå hvis luftfuktigheten er opptil 50%. Mellom 40 og 50 er helt fint. Men en vanlig norsk stue uten akvarier har gjerne bare 20 pga elektrisk eller ved-oppvarming.

Om sommeren er luftfuktigheten ikke noe problem, vi lufter og har dører og vinduer åpne døgnet rundt omtrent her iallefall. Jeg har vinduet på akvarierommet stående på luftegløtt fra april til oktober, hele døgnet. Da ser jeg at det faktisk er sjelden luftavfukteren min behøver å koble seg inn.

Er det heldekkende armatur på akvariene, så er avdampingen minimal etter min erfaring. Det ser jeg godt når jeg sammenligner mine akvarier. På de akvariene som bare har et enkelt ett-rørs armatur over og resten åpent, må jeg etterfylle et par liter avdampet vann uti uka, før vannbytte-tiden. Det må jeg så godt som aldri på de akvariene med heldekkende armaturer.

Du kan altså greie deg lenge uten luftavfukter e.l. hvis du kjøper akvarier med heldekkende lysarmaturer, som f.eks. Akvastabil Effectline.

Men du kan jo måle luftfuktigheten slik det er nå, og så sjekke på nettet på sider som dreier seg om godt inneklima o.l. Det var slike steder jeg fant at luftfuktigheten i norske hjem ofte er altfor tørr, og at det er helt fint med litt fuktigere luft enn det vanligvis er. Opptil 50% er bra, men ikke mer enn det, pga møbler osv.
Så hvis du har en husvert som er skeptisk, kan du vise han eller hun utskrifter fra slike sider, og så vise luftfuktighetsmåleren din
Det er kun om vinteren luftfuktighet vil være et problem. Det er da fuktigheten kan kondensere i isolasjonen, rundt vinduer, på vinduer osv.
Om sommeren er det ca like varmt ute som inne, og ingen fare for kondens.

Hvis du bruker dekkglass og dekker til litt ekstra over hjørnehull og andre steder vil du ikke få ut så mye fuktighet. Du kan jo enkelt måle fuktigheten. Evnt sette inn en vifte som styres av den relative fuktigheten i luften.

Hva som regnes som "farlig" fuktighet inne følger temperaturen ute, jo kaldere ute jo raskere vil fuktighet kondensere i vegger og tak.
Selv en fuktighet på 30% relativ fuktighet kan være skadelig i -30*C og dårlige hus.
Takker mona og arne for utfyllende svar. Dette hjalp meg masse.

Nå har ikke jeg oppdaget noe kondensering rundt vindu og karmer, så antar at fuktigheten ikke har vært noe problem i vinter
Det er jo folk som kjøper luftfuktere for å gjøre inneklima bedre så litt damp fra akvarier er vel bare bra
På vinteren har vi her i Norge den tørreste luften, så normalt kan du lufte masse, men jeg tror du bør vurdere en luft tøker. Bør ikke kjøpe den dyreste.

Du produser ikke bare fukt med dine akvarier, du dusjer, vasker klær, koker og laver mat, og kansje tørker klær inne, og dette i tilegg til akvariiene din, jeg forstår din går eier, men du kan fikse dette uten problem, en avfukter på sommeren og masse lufting på vinteren. Hvor stor er din leilighet??
Har 9 karr her i en 50 kvadrat leilighet, har ventilasjonsvifta stående på laveste nivå og luftfuktigheten er skjelden i nærheten av annbefalt for godt inneklima. Nå er den for eksempel 20. Tror ikke luftfuktighet er noe problem så lenge en har noe ventilasjon og dekglass.
Her hos meg avgir akvariene nok luftfuktighet til at klærene krymper i skapet... eller....?
SoVe
Her hos meg avgir akvariene nok luftfuktighet til at klærene krymper i skapet... eller....?


Er det SLIK det henger sammen. Takk og pris... jeg begynte nesten å tro det var meg det var noe galt med
Jeg har også opplevd at klærne krymper i skapet etter at jeg sluttet å ta vannbyttene med bøtter og bære de 10 kilos tunge bøttene en og en ut på badet, tømme dem, og gå tilbake for å gjenta det ca 50 - 60 ganger.... hver uke.

Tilfeldig bekjentskap
© Sunniva Svenungsen
Reklame for plussmedlemskap