Angående babymais (hvordan passe best mulig på dem)

Jeg har eplesnegler, og må på grunn av utstyrets plassering og utseende på akvariet innse at eplene mine må legge egg i bøtte. (har lest meg opp på hvordan dette gjøres) Jeg må så flytte eggene over på et flytende objekt i karet. Så langt, så greit. Håper de vil legge egg i bøtta da. *krysser fingrene*

Men: Jeg har "lokk" over akvariet. Armaturene (4 x 18 w lysrør) ligger mellom lokket og vannskorpa. Det er plass til en liten isoporplate (kan jeg bruke det?) med egg på, men hva med varmen? Det er veldig varmt i dette mellomrommet. Jeg synes også det virker litt tørt, så jeg bør nok tette hullet bak, der utstyrets ledninger etc kommer inn. Det er fuktig i dette mellomrommet på morgenen, men det tørker raskt når lysene kommer på.

Noen tips om hvordan jeg løser dette? Jeg har så lyst på små eplebabyer!
hiver meg på denne, jeg har opdaget egg for første gang. Noen fisker skal jeg hive over i et annet kar, men kan jeg la mine tre fullvoksne ancistrus gå sammen med eplebabyene?
Bare la de vær.
bare pass på å ikke søle vann på klasa, da blir det ikke noe sneglebarn. og pass på at det er noen cm fra overflaten til f.e.k.s lystopp eller toppglass, (før de legger klasene) så er det bare å la de være. Tro meg, jeg har fått 100 vis av Eplesneglelber og jeg har ikke lagt til rette i det hele tatt. de la til og med klasene på toppen av den innvendige pumpa som lå akkurat i vannskorpa en gang. bare det er plass til de så de kan få hengt opp eggene, så er det greit det. de slipper seg selv ned i vannet når de er klare....
gjør ikke noe om det er varmt der, bare de ikke legger eggene direkte på lysrøra da. det tror jeg ikke er så bra men har ikke opplved det. Noen er "heldigere" enn andre. Jeg ga vekk noen snegler til ei dame som hadde noen som ikke ville legge egg eller "parre" seg. de jeg ga vekk holdt på i isboksen jeg ga dem bort i.. hehe. kan nevne nå at hun nå (etter 2 år) røsker løs klasene når de kommer opp, for hun er driiiiiiit lei eplesneglebabyer.

Jeg har opplevd at min voksne Ancistrus har slukt i seg store eplesnegler en periode de fikk litt lite mat, men før det var det ikke noe problem.
her er bilde av min første snegle som la egg. oppe på kanten av aluminiumsprofilen det var ca 4 cm ned til overflaten. bare klikk på det røde krysset så kommer bildet frem. (det er mitt bilde så.. )

[External Image]
Det går da helt fint om man plasker litt vann på eggene. De SKAL være fuktige, og hvis de ser tørre ut anbefales det at man plasker litt akvarievann på dem et par ganger om dagen. Så lenge de ikke er helt nedsenket i vann i lengre perioder (mer enn 5 min) overlever de helt fint.

Jeg hadde egg rett under et lys en gang, og de klarte seg helt fint. Vet ikke hvor høy tempen var eller hva som er grensen, men hvis du kan ta på det uten at det er ubehagelig varmt burde det gå helt fint.

Du kan jo alltids la dem klekke i bøtta også og så flytte dem over i karet?
Carinus
Men: Jeg har "lokk" over akvariet. Armaturene (4 x 18 w lysrør) ligger mellom lokket og vannskorpa. Det er plass til en liten isoporplate (kan jeg bruke det?) med egg på, men hva med varmen? Det er veldig varmt i dette mellomrommet.

Kan du ikke bare senke vannstanden i akvariet da?
For sterk varme er vel ikke helt bra for eggene det heller. Men tørt blir det vel ikke så lenge man har dekkglass, ettersom alt fordampet vann gjør luften svært fuktig under der.
jeg forer rimelig hardt i karet hvor eplesneglene går pga kjempeviftereker, det er tre voksne ancistruser, kansje jeg skal flytte dem da? Har og noen ancistrusbabyer på 2-3 cm oppi der. Jeg regner me dat svart neontetra ikke greier å spise de myklekte sneglene?

Jeg tror jeg bare tar det med ro og lar eggene henge der de er...
Jeg har dekkglass med heldekkende topp over - men det ligger bestandig litt p åskrå slik at det er lettere å fore.

Det er tre snegler i karet nå, og tydeligvis er det to hanner, så nå holder hanne nr 2 på med hoa, hvor ofte kan de legge egg? Vet ikke om jeg vil ha det overbefolka heller

Og hvor lang tid ca tar det fra babyene er klekt til de er 1-2 cm? JEg vet at de vokser forskjellig fra kar til jar, men sånn groft cirka?

De voksne sneglene har vokst siden de kom til meg for ca 6 uker siden, men det nye skallet er "sprekker" i overflaten på, er det fordi det er nytt, eller er det fordi jeg har lite kalk i vannet?

MAnge spørsmål, men uten å spørre får jeg ikke svar

Takk for svar alle sammen. Jeg fikk ikke noen egg i bøtta, og senket heller vannstanden i karet. Det hjalp heller ikke. Etter to uker fylte jeg vann i igjen, siden det ikke så videre pent ut i stua.

Nå har det imidlertid dukket opp fire-fem små epliser, som jeg ikke aner hvor kommer fra. Underlig. Men de vokser seg store og sterke. Er nok godt over en halv cm den største nå.

Om det kommer slike småttinger (uansett fra hvor) så er det jo artig da! De har vel kanskje klart å henge opp noen få egg, uten at jeg har sett det.

(det er uten tvil små miniatyr eplesnegler. Jeg plukker skivesnegler og damsnegler flere ganger i uka)
jeg spurte om hvor ofte de legger egg - kom opp og sskulle beundre eggklasen, og der var det en til!!! to eggklaser! Fatter ikke hvor de har plass til alle eggene før de legger dem !

det eneste jeg har gjort med karet fra jeg fikk eplesneglene er å passe på at de har hatt frisk isbergsalat hele tiden... det liker ancistrusene også
Eplebabyer
Hei. Er helt ny med dette og eplebabyer også. Eplene mine er oppe og legger fra seg mais flere ganger i uken( har fire voksne ). Var jo litt spent til å begynne med og om det skulle gå bra. Lot bare maisen henge. Kondens og sprut fra luftboblene ga fuktighet nok. Men en del ble spist da de klekket. Har vel halvparten igjen no og de har blitt rundt 1 cm stor.
Etter den maisen begynte eg å skjære de av fra lokket og så har eg lagt de oppå en isopor-bit med fordypning (brent ut med lighter ). Denne flyter , men har lagt den inn i et yngelkar ( netting og ramme ), så da vil eplebabyene går rett ned i yngelkammeret når de klekker og de store eplene kryper ikkje oppå flåten og velter den.
Forrige mais klekket oppå flåten og eplene ble liggende der i tre dager. Var litt redd de skulle tørke ut så eg tok en sjefsavgjørelse og skylte de ned i yngelkaret og det med stor suksess. Her vokser de og trives som bare det. Har 6 nye maiser på flåten nå , og hvis de ser litt tørr ut så skvetter jeg bare litt akvarievann på de , men passer på at det ikkje blir liggende vann i gropen etterpå. Stryker vannet forsiktig over maisene.
Dette har funket fint her og kommer nok til å fortsette med det.

De voksne eplene mine går helt berserk når eg slipper agurk oppi, då danser de og parrer seg som bare det.

Men - håper vårkåtheten går over snart, for det får være grenser for kor mye eplebabyer en har plass til.

Men de er jo så skjønne
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap