Tetratest gh ???

Har vært ute av gamet et par år, men satte i går opp en 63 liter for å kjøre inn bakteriekollonier jeg kan bruke når jeg skal sette opp 222 Literen igjen i juni.

Jeg kjøpte et General hardness målesett i går fra Tertra test. Jeg har brukt testerne deres mange ganger før for PH og Nitrat lesninger uten noen problemer.

Men med denne hardhets testeren sier den at man skal ta 5 ml vann og tilsette en og en dråpe intill fargen i vannet skifter fra rød til grønn.

Men vannet er jo aldri rødt. begynner som blankt, har i en dråpe, liten forskjell, en til, nyanser av grønt, en til og vannet blir lyse grønt, en til og litt mørkere grønt.

Det instruksene sier er at man skal ha i en dråpe i gangen og telle dråper. når vannfargen skifter fra rød til grønn er hardheten GH samme som anntall dråper du har brukt på å forandre det fra rødt til grønt.

Men var aldri rødt!.

Kan det ha med å gjøre at jeg har kildevann rett i springen som dermed er fullt av mineraler og dermed veldig hardt? Vannet renner gjennom et fjell og under jorden frem til der drikkevannet hentes. Bedre enn flaskevann å drikke, men vet ikke om fisken liker det?
Frode Verningsen
Men var aldri rødt!.

Dvs gh på 1 eller mindre. Når det er så få dråper det er snakk om så kan det av og til være vanskelig å se fargen. Det blir lettere om du holder testglasset mot en hvit bakgrunn, allerhelst i dagslys.
Mulig jeg er på jordet, men er ikke gh på 0 da?
Vi har samme testen sjøl, og den blir først rød, så grønn..
OK, skal ta det på nytt i morgen da, var lite lys når jeg tok testen. Men er det ikke slik at jo mere mineraler jo hardere vann. Jeg vet at vi har veldig mye mineraler i vannet her, pga kildevann.

Kanksje jeg rotet testen helt til, skal ta den i fult lys i morgen. Skal hente vegg armaturer i morgen uansett.
Etter litt sjekking fant jeg ut at jeg i mitt nye hus ikke får vann fra samme sted som der jeg bodde sist jeg hadde akvarium oppe å gå. (bare 1.5-2 km avstand). Dermed er det ikke kildevann jeg har her.

Skal få testet det kildevannet i morgen, genialt om det er veldig høyt på GH, for da kan jeg justere hardness som det passer meg.
Gh
jeg henger meg på denne linken.

jeg testet for gh i går og det står i bruksanvisningen at den skal bli rød?
man skal teste med en og en dråpe til det blir en farge, hos meg ble den svakt grønn etter to dråper, kan dette stemme? er en smule forvirret her
tomandre
jeg henger meg på denne linken. jeg testet for gh i går og det står i bruksanvisningen at den skal bli rød? man skal teste med en og en dråpe til det blir en farge, hos meg ble den svakt grønn etter to dråper, kan dette stemme? er en smule forvirret her

Det betyr bare at vannet ditt er veldig bløtt, du har en GH på rundt 1.

1 dråpe er 1 grad GH, og når testvannet har blitt grønt vet du hvilken GH du har. Er GH høyere, er du innom rødfarge før vannet skifter til grønnfarge. Men er GH på 0-1 er det så få dråper som trengs, at vannet "rekker ikke" å være innom rødfargen. Om det ga noe mening.

Siden vi snakker om GH og svaret ElinH gav er helt korekt Så sporer jeg av litt Er det noen som vet/kan fortelle hva GH og KH har å si i praksis? Min erfaring er at fisk og planter ikke påvirkes av GH i det hele tatt, så lenge forandringen går langsomt. KH derimot ser ut til å påvirke mye mer. Etter hva jeg mener å ha lest er det karbonhardheten som spiller en rolle for planter og bakterier. Feks sies det at et filter kan få problemer med så bløtt vann vi har i Norge hvis det belastes hardt fordi bakteriene raskt forbruker karbonet i vannet. Dette mener jeg å ha erfart selv når jeg drettet koi i et stort innendørs anlegg. PH gikk ned og filtret sluttet å funke (nitrit opphopning) Når jeg tilsatte skjellsand gikk KH opp litt, og filtret fungerte igjen.
Har lest det samme med planter, at det er ballansen mellom CO2 og Karbonhardheten i vannet som er viktig for veksten. Og at GH ikke spiller noen som helst rolle (innen normale verdier).
Prøvde å ta opp dette i en annen tråd, men det endte opp i en krangel om navnene på preparatene. Så da spør jeg her, om noen har lest eller vet noe om dette.
For de som lurer på hva forskjellen mellom GH og KH, så er KH karbonhardheten, også kalt midlertidig hardhet.
GH er summen av Karbonhardheten( kalsium) og de andre saltene i vannet (hovedsaklig mangnesium salter)
ElinH
[QUOTE=tomandre]jeg henger meg på denne linken. jeg testet for gh i går og det står i bruksanvisningen at den skal bli rød? man skal teste med en og en dråpe til det blir en farge, hos meg ble den svakt grønn etter to dråper, kan dette stemme? er en smule forvirret her

Det betyr bare at vannet ditt er veldig bløtt, du har en GH på rundt 1.

1 dråpe er 1 grad GH, og når testvannet har blitt grønt vet du hvilken GH du har. Er GH høyere, er du innom rødfarge før vannet skifter til grønnfarge. Men er GH på 0-1 er det så få dråper som trengs, at vannet "rekker ikke" å være innom rødfargen. Om det ga noe mening.

huff da. fikk beskjed her inne om at eple sneglene trenger en gh på ca 8 og ph på ca 7. i 2 av akvariene har jeg co2 så ph blir litt lavere enn i de 2 som ikke har co2. målte gh i et av akvariene med co2, det var der jeg fikk lys grønn farge på testen. har det noen sammenheng dette med ph og gh, tenker da på om ph synker så synker gh også?
God info å finne i artikkelen om vannverdier og faktisk også i denne artikkelen om salt.

Gh påvirker ikke ph, det er kh som kan påvirke ph.
Forskjellige fiskearter har i naturen tilpasset seg hardheten i vannet og mengden gh påvirker blant annet fiskenes osmoseregulering (mengden væske som tilføres eller utskilles av fisken).
Tante Astrid
God info å finne i [URLBLOCK1] om vannverdier og faktisk også i [URLBLOCK2] artikkelen om salt. Gh påvirker ikke ph, det er kh som kan påvirke ph. Forskjellige fiskearter har i naturen tilpasset seg hardheten i vannet og mengden gh påvirker blant annet fiskenes osmoseregulering (mengden væske som tilføres eller utskilles av fisken).

Den første artiklen er grei nok som en guide til nye akvarister, men savner litt kjøtt på benet rundt dette med hva GH og KH gjør mer, litt mer dyptgående for å si det slik
Og ja selvfølgelig har de noe å si for osmosetrykket. Det er jo salter, så de påvirker jo det, men som jeg skrev virker det som om de fleste akvariefisker ikke bryr seg mye om dette sålenge det er innenfor normale verdier, og forandringer skjer langsomt. Har jo hørt om akvarister som holder både Tanganyika og Malawi med suksess i relativt bløtt vann. De passer bare på at PH er relativt høy.
når dere holder tanganyika fisker skal dere være obs på at for lav GH kan ødelegge fisken og gi disse sykdommer, de kan også bli bananformet. de skraper seg mot bunn som gir rifter og sår på fisken.
I gips, GH/TH+neller utah ice som er de vanligste tilsettningstoffene til slike kar så er det vel ingen salter som er med på og fikser osmotiske trykket, riftlake sjøen tanganyika innholder også mye salter og mineralre så vi bruker også en ,liten hånd med havsalt under vannbytte. tangayika skal ha PH på min 8,2. du burde også ha en KH på over 8 men mere mot 10 for og holde PH så høy og stabil som mulig døgent igjenom. GH ligger på alt fra 10 til 20 til oss. enkelt ganger opp i 25 også.

Til dere som ikke får testen til og skifte farge så er GH på 0.
men man må jo huske å riste glasset mellom hver dråpe GH test man putter oppi, for hvis jeg ikke husker feil så er jo GH testen grønn, dermed blir jo vannet grønt med en gang.
bare en konklusjon på hvorfor det blir grønt med en gang.

I tetra sine tester går det an å ta 10ml i stede for 5ml og da teller hver dråpe halvparten av det 5ml gjør, altså 1 dråpe = 1 GH. Blir mer nøyaktig, men ikke helt hva du er ut etter her. Ville bare tipse om det om du ikke har gjort det
fiskeren
men man må jo huske å riste glasset mellom hver dråpe GH test man putter oppi, for hvis jeg ikke husker feil så er jo GH testen grønn, dermed blir jo vannet grønt med en gang. bare en konklusjon på hvorfor det blir grønt med en gang.

Hehe Det er ingen konklusjon, men en gjetning, ville jeg si Feilaktig sådan.

Kranvannet i Norge er generelt veldig bløtt, og derfor får vi så forvirrende gh-tester. Når vannet skifter farge på første dråpe, så rekker vi ikke se den veldig svake rødfargen før den er blitt grønn. Dette betyr gh enten null eller 1.

mona o
[QUOTE=fiskeren]men man må jo huske å riste glasset mellom hver dråpe GH test man putter oppi, for hvis jeg ikke husker feil så er jo GH testen grønn, dermed blir jo vannet grønt med en gang. bare en konklusjon på hvorfor det blir grønt med en gang.

Hehe Det er ingen konklusjon, men en gjetning, ville jeg si Feilaktig sådan.

Kranvannet i Norge er generelt veldig bløtt, og derfor får vi så forvirrende gh-tester. Når vannet skifter farge på første dråpe, så rekker vi ikke se den veldig svake rødfargen før den er blitt grønn. Dette betyr gh enten null eller 1.

Det er store variasjoner i alle fall! Jeg har GH på 6! Lucky me Men prøv med 10ml, så vet du om du har 1 eller mindre enn 1 GH
Hadde samme problemet når jeg skulle sjekke gh, den ble jo aldri rød. Men det måtte 6 dråper til før den ble grønn. Testet noen dager senere, før jeg skulle kjøpe fisk, og da ble testen svakt rød, og jeg måtte ha 10 dråper før den ble grønn, altså GH på 10
Jeg tror at den første testen min ikke ble rød fordi det var for tidlig å sjekke gh verdien rett etter vannfylling. Bare en teori altså, siden den virket helt fint sist jeg testet
Jeg slenger meg på denne linken jeg...

Når jeg skal teste vannet i akvariet her, så skjer ingen fargeforandring før etter ca 4-5 dr, det blir da lys gult, fortsetter jeg, blir fargen bare mer gul, nesten mot brunt. Da er jeg opp i 15-16 dråper. Jeg synes ikke den gir noen andre farger, i hvertfall ikke mot blå eller rød.

Jeg bor i kongsvinger, og tror ganske sikkert at det er bløtt vann her, hvertfall i følge dyrebutikken.

Er det for høye eller lave verdier hos meg, hvis ikke fargen forandres mye fra gult?? Ellers er verdier på Nitrit under 0,3, pH 7,5, Fosfat 0,8 (før vannskift)
er altså bare GH/KH som gjør meg usikker...
Linn Berger Nordbye :

Du bør opplyse om hvilket merke GH-testen din er. Og dobbeltsjekk dette; det er GH, og ikke KH du snakker om nå og har testet?

Når du snakker om gult resultat, så minner det meg om testfargene på Tetra sin KH-test (ikke gh!)
GH: rød og grønn
KH: gul og blå

Men det kan selvsagt være at du har et annet merke/produsent.
Ja, unnskyld jeg glemte å skrive merket...Det er en TetraTest GH, mens bruksanvisningen sier Tetratest GH/KH...flasken jeg drypper med er en GH.
Kan det være at flasken er for gammel? ser inen dato for utløp her men...jeg har vel hatt den i litt over ett år..det kan jo være som sagt lenger opp her at den hopper over det røde stadiet, og går rett på det grønne..men synes ikke fargen er så grønn likevel...det spørs om den blir agurk grønn eller lysere...

Finnes det en egen KH test i Tetra Test?
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap