- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hvor lenge må silikon herde før jeg fyller i vann?
Hvor lenge må silikon herde før jeg fyller i vann?
Heisann.
Idag re-silikonerte jeg mitt 250Liters akvarium.
Jeg lurer på hvor lenge det er til jeg kan begynne å fylle det med vann.?
Jeg har ikke mer tid å vente, fisker som skal oppi fortest mulig...alikevell det er 9 andre akvarium i drift ;O
Det står at jeg bør vente ca 1-2 uker, eller?
Er litt utolmodig og ville helst fylle vann i det en time etter jeg silikonerte (Ler av meg sjølv)
Håper på noen svar
GOD PÅSKE TIL ALLE AKVARISTER =)
Mvh: Lars Andreassen
Idag re-silikonerte jeg mitt 250Liters akvarium.
Jeg lurer på hvor lenge det er til jeg kan begynne å fylle det med vann.?
Jeg har ikke mer tid å vente, fisker som skal oppi fortest mulig...alikevell det er 9 andre akvarium i drift ;O
Det står at jeg bør vente ca 1-2 uker, eller?
Er litt utolmodig og ville helst fylle vann i det en time etter jeg silikonerte (Ler av meg sjølv)
Håper på noen svar
GOD PÅSKE TIL ALLE AKVARISTER =)
Mvh: Lars Andreassen
Postet 08.04.09 kl 21:01
Endret: 09.04.09 kl 12:40
Postet 09.04.09 kl 10:42
Hei
Lisbeth1-2 uker?? Er det akvariesilikon du har brukt?
Jess,det er akvariesilikon jeg har brukt
Trengs 1-2 uker ventetid? :S
Postet 09.04.09 kl 12:12
Postet 09.04.09 kl 12:58
Akvarie silikon
guppyoppdretter[QUOTE=Lisbeth]1-2 uker?? Er det akvariesilikon du har brukt?
Jess,det er akvariesilikon jeg har brukt
Trengs 1-2 uker ventetid? :S
Sitat fra silikontuben:
"Silikonen er klæberfri etter 1 time, og gjennomhærdet iløpet av 1-2uger/uker
Så hvor lenge må jeg da vente? 1 time eller? :P
Den har nå stått i ca 24timer uten vann. med god ventilasjon osv.
Postet 09.04.09 kl 12:59
Postet 09.04.09 kl 13:05
Endret: 09.04.09 kl 13:06
Postet 09.04.09 kl 13:07
Produsent
HumunukuapuaaHvilken produsent er dette, hva er produktnavnet? På min DanaLim Akvariesilicone 579, kjøpt på Clas, står det på beholderen: Herdetid 2mm pr. døgn. Så det avhenger av hvor tykt du har lagt. Står det ikke noe om dette på tuben eller emballasjen på det silikonproduktet du har kjøpt?
Det er akvastabil-akvarie silikon.
Har ikke lagt all verdens tjukt lag. har re-silikonert akvariet og lagt ca like mye på som var fra før (produsent)
Står kun det om herding som jeg har skreve ovenfor..
men er usikker på kva tid jeg kan fylle vann i det :S
Postet 09.04.09 kl 13:16
Endret: 09.04.09 kl 13:18
guppyoppdretter[QUOTE=Humunukuapuaa]Hvilken produsent er dette, hva er produktnavnet?
Har ikke lagt all verdens tjukt lag. har re-silikonert akvariet og lagt ca like mye på som var fra før (produsent)
Det er direkte useriøst av en såpass etablert merkevare som Akvastabil å ikke ha mer nøyaktig angivelser og ikke ha datablad på nettside etc.. Kanskje til og med lovstridig.
Men la oss anta at de har kjøpt helt vanlig akvariesilikon fra en prodsent, feks. DanaLim, og at den dermed ikke er veldig anderledes enn f.eks. DanaLim 579.
Men hvis Akvastabil sier 1-2 uker og du fyller opp i morra og fugene revner, så gjelder regelen og "Å lese f#!%s bruksanvisningen, og å følge den".
Jeg sier fyll opp etter 24 t, og dersom det ikke lukter eddikk.
Fortell hordan det går. Vi trenger en påskethriller.
Postet 09.04.09 kl 14:14
Hei
Humunukuapuaa[QUOTE=guppyoppdretter][QUOTE=Humunukuapuaa]Hvilken produsent er dette, hva er produktnavnet?
Det er direkte useriøst av en såpass etablert merkevare som Akvastabil å ikke ha mer nøyaktig angivelser og ikke ha datablad på nettside etc.. Kanskje til og med lovstridig.
Men la oss anta at de har kjøpt helt vanlig akvariesilikon fra en prodsent, feks. DanaLim, og at den dermed ikke er veldig anderledes enn f.eks. DanaLim 579.
Men hvis Akvastabil sier 1-2 uker og du fyller opp i morra og fugene revner, så gjelder regelen og "Å lese f#!%s bruksanvisningen, og å følge den".
Hehe,ja eg og meiner det samme..
ble riktig sjokkert at et så godt innarbeidet og stabilt merke som akvastabil skriver så utydligt og til den prisen!
Når andre akvariesilikoner skriver mer presist og mye bedre info. til 1/3 av prisen så burde man begynne å lure,ja kansje tenke seg om...
Helt enig,tror jeg tar slangen og fyller noe vann i det.
jeg skal opdatere her hele tiden.
Men er det noen andre som mener noe annet, skriv da vell
God Påske!
Postet 09.04.09 kl 14:45
Endret: 09.04.09 kl 14:46
Hei
guppyoppdretter[QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=guppyoppdretter][QUOTE=Humunukuapuaa]Hvilken produsent er dette, hva er produktnavnet?
Hehe,ja eg og meiner det samme..
ble riktig sjokkert at et så godt innarbeidet og stabilt merke som akvastabil skriver så utydligt og til den prisen!
Når andre akvariesilikoner skriver mer presist og mye bedre info. til 1/3 av prisen så burde man begynne å lure,ja kansje tenke seg om...
Helt enig,tror jeg tar slangen og fyller noe vann i det.
jeg skal opdatere her hele tiden.
Men er det noen andre som mener noe annet, skriv da vell
God Påske!
Jeg fyller vann i det etter noen har vore å hentet fisk hos meg
Flott viss noen har meininger eller erfaringer å dele
Jeg kan ta bilder av det viss ønskes
Postet 09.04.09 kl 15:45
Hvordan gikk det?
Jeg har samme "problem" hehe.
Har først lagt silikon med akvastabilsilikon, og ventet noen dager med å fylle vann. Det viste seg å ikke være helt tett, og jeg har nå tørket og fønt akvariet, og lagt på ny silikon der karet var lekk.
Så sitter jeg her da...og lurer på når jeg kan fylle i vann igjen. Kan vel ikke stemme at man skal vente så lenge som to uker!!!
Jeg har samme "problem" hehe.
Har først lagt silikon med akvastabilsilikon, og ventet noen dager med å fylle vann. Det viste seg å ikke være helt tett, og jeg har nå tørket og fønt akvariet, og lagt på ny silikon der karet var lekk.
Så sitter jeg her da...og lurer på når jeg kan fylle i vann igjen. Kan vel ikke stemme at man skal vente så lenge som to uker!!!
Postet 14.08.09 kl 22:38
Hei
Det gikk/går bra!
Det er tett den dag i dag!
Det er tett den dag i dag!
Postet 14.08.09 kl 22:55
Postet 14.08.09 kl 22:57
Hei
Ventet vel 3-dager? litt usikker, men tror det var det
Nå har jeg et nystartet 540liters kar, til... hehe
Nå har jeg et nystartet 540liters kar, til... hehe
Postet 14.08.09 kl 23:02
Postet 14.08.09 kl 23:34
Postet 15.08.09 kl 00:48
2-4
dager står de på paknigen
Postet 18.08.09 kl 15:05
Herdetid
Normal herding som beskrevet tidligere er 2-3mm i døgnet ved ca 20 grader.
Og dette betyr da altså fra alle sider samtidig..
!døgn er somregel alt som skal til.
Og dette betyr da altså fra alle sider samtidig..
!døgn er somregel alt som skal til.
Postet 23.08.09 kl 00:27
SiljepiljeHvordan gikk det? Jeg har samme "problem" hehe. Har først lagt silikon med akvastabilsilikon, og ventet noen dager med å fylle vann. Det viste seg å ikke være helt tett, og jeg har nå tørket og fønt akvariet, og lagt på ny silikon der karet var lekk. Så sitter jeg her da...og lurer på når jeg kan fylle i vann igjen. Kan vel ikke stemme at man skal vente så lenge som to uker!!!
Det gikk bra med mitt kar også
Jeg fylte på vann ca et døgn etterpå, og karet var da helt tett.
Jeg fant fort ut hvor det var lekk, så det var kun et lite stykke som trengte mer silikon, og heller ikke så tykt lag, så det tørket fort.
Postet 23.08.09 kl 00:37