Plantenæring i nytt kar

Er i gang med å starte opp to kar - ett 160-liters og ett 190-liters. Begge med innvendig pumpe. Jeg skal ha en del planter i begge karene og lurer da på hvilke type næring jeg skal bruke i forbindelse med oppstart og videre når karene er etablert? Jeg har engelsk sjøgrus (2-3 mm) i begge karene. Fint om noen har gode tips og råd å komme med!
Plussmedlem
Den eneste plantenæringen jeg bruker i karene mine er Tetra Crypto.
Spesielt sverdplantene mine setter pris på disse.
Jeg har også flytende næring fra Tropica stående. Den bruker jeg ikke, for jeg synes det vokser bra nok uten.
Det må jo være grenser på vekst også
Tusen takk for svar! Men jeg trodde det var noe jeg skulle ha i grusen ved oppstart?
Bunn-substrat
Hei! Når vi startet opp vårt tredje akvarie for en ukes tid siden, fikk vi beskjed om at det var bra for plantene å ha et lag med Tetra Plant Complete Substrate i bunn. Dette akvariet er på 222 liter, og vi brukte en hel slik boks som vises her.

Jeg ser på denne siden at det står at det er nok til et 120 liters akvarie, så da er det mulig at vi har for lite oppi. Mannen på dyrebutikken sa hvertfall at dette skulle være nok.

Jeg staret opp 110Litern igjen for liten stund tilbake og brukte da [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2352&Navn=03. plantenæring jern.&HKatID=3]dette substratet[/URL] over torvplater jeg hadde under. Jeg hadde torvplater da sanden var så fin Ellers så gir jeg spesielle planter som sverdplanter ekstra gjødsel som [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=893&Navn=03. plantenæring jern.&HKatID=3]denne[/URL] av og til og flytende JBL for planter som tar næring fra vannet. Du slipper mye arbeid om du har substrat i bunnen ved tanke på gjødsling!
Jeg liker å bruke jord blandet med litt leire i bunnen, og sand oppå dette.

Har ikke spesielt mye lys, og har tatt vekk CO2'en, men såvidt jeg kan se, liker plantene seg veldig godt.

Les litt her og se om du ikke blir litt klokere.:

Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap