Innsamling av levende mygglarver - østlandet

Er det noen som vet når ca. på årstiden at myggen legger egg i vannpytter/dammer? Eller er det kanskje helt forskjellig grunnet temperatur og fuktighet?
Det er kanskje litt tidlig ennå her på østlandet selv om det har vært strålende vårvær en stund?
Lengst sør/vest er det begynt å komme. Litt tidlig innover og nordover på østlandet. Er nok ikke lenge til det yrer i smådammene
hmm... da tror jeg rett og slett jeg skal ta en liten rekogniseringstur i dag. Om det ikke blir noen fangst så er det uansett en flott tur i vårsola.-)
I Oslomarka bør det være mulig.. I området rundt Askim og mysen har jeg sett de har fanget sort mygg allerede. Svevemygg kan man jo finne hele året
Takk for tilbakemelding Arne. Tror jeg skal prøve rundt sognsvann. Der er det jo en del små bekker og vannpytter om jeg ikke husker helt feil.
luckystrike
Takk for tilbakemelding Arne. Tror jeg skal prøve rundt sognsvann. Der er det jo en del små bekker og vannpytter om jeg ikke husker helt feil.

Jeg har ikke vært til skogs på lenge, men ser for meg at det fortsatt ligger mye snø i Osloskauen? Men Sogsvann ligger ikke så høyt kanskje? Fortell hvordan det er der oppe, jeg vil også ut og fange!
Det er sjelden lurt å prøve i vann med fisk i.. Det er best i små pytter og dammer
Det ble en fin tur i skogen rundt sognsvann. Men ingen fangst. Vet ikke om jeg går på de feile stedene, men det var ganske livløst i pyttene. Det lå enda snø flere plasser så det er kanskje litt tidlig.

Men jeg fikk en fin tur i alle fall. Så bokstavlig talt hundrevis av frosk og/eller padder. Jeg hørte de før jeg så de.. Var en buldre/rapelyd ut av en annen hverden.

Sprang også en mink eller røyskatt ( ikke sikker på sorten ) rett foran meg på veien. Sto en meter fra den og fikk tatt ett bilde.

Så som sagt flott vårtur men ingen fangst.

Note to self - husk støvler neste gang. ( våt til midt på leggen )

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Guri så spennende tur du har hatt da! Var dette rundt sognsvann?
Ja dette var rundt sognsvann. Så gikk jeg litt på måfå i skogen rundt og ble god og våt på beina.-) Skal prøve igjen om litt over en uke og se om jeg får bedre hell i insektfangsten da!
Snøen og isen har ligget ekstra lenge i Oslomarka i år.. Så det er nok derfor det var lite å finne. Skal prøve en tur i skogen rundt der jeg bor i helgen og se om jeg finner noe. For turen sin skyld.
Har Dafnier, mikromark og mareflo i kultur hele året så jeg mangler ikke levendefor.
Fiske_Arne
Har Dafnier, mikromark og mareflo i kultur hele året så jeg mangler ikke levendefor.

Hva er mareflo?
Flotte bilder!
Skal bli spennde å ta en tur selv snart!
Leste ett sted at det skal bli myggår i år, så mygglarver vil det nok bli etter hvert. Første boomen skal vi få rundt 15.Mai i følge denne eksperten.. så om man går i ukene før så bør det jo være masse mygglarver da.
Jeg skrev feil, mente egentelig Gråsugge (Asellus aquaticus).. Det er en nær slektning til mareflo. Små krepsdyr som lever i ferskvann. Gråsugge lever i bekker og vann i det meste av norge, bortsett fra langt nord og høyt til fjells. Der lever Mareflo... Tror dette er riktig, men vil ikke bli arrestert hvis det er noe feil, men det er slik jeg husker det..
Fiske_Arne
Jeg skrev feil, mente egentelig Gråsugge (Asellus aquaticus).. Det er en nær slektning til mareflo. Små krepsdyr som lever i ferskvann. Gråsugge lever i bekker og vann i det meste av norge, bortsett fra langt nord og høyt til fjells. Der lever Mareflo... Tror dette er riktig, men vil ikke bli arrestert hvis det er noe feil, men det er slik jeg husker det..

Aha, googlet den, den blir ganske stor. Hvordan holder du dem for at de skal forøke seg? Liker de fleste fiskene gråsugge? Jeg har et par flyndrer og dette ville være ypperlig for til dem siden gråsugga lever på bunnen.
Ja det vil jeg tro.. De formerer seg bra i et akvarium i romtemperatur. Gir dem litt visne blader, litt vanlig flakfor. Kun litt luft i vannet. Ikke voldsom produksjon, men kan ta 20-40 stk i uka tror jeg.. Jeg har de i en 60L men kan sikkert gå i alt fra 10L og oppover
Da skal jeg prøve å få fanga noen gråsugger. Har lyst å prøve meg på dafnier også. Har microorm, vil ha mer levendefor på lager
Kommer du på møtet i Lillestrøm den 4 mai kan jeg ta med Dafnier til deg.. Har du ikke fått tak i gråsugger kan jeg ta med det også
Tok med meg matpakke og tok en liten tur i dag også. Dro da til Svartkulp rett ved Sognsvann.

Der møtte jeg på denne krabaten:

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap