Skal flytte fra trondheim til oslo, hva med fiskene?

Halla!

Skal flytte fra Oslo til Trondheim rundt 1'e juni... hvordan gjør jeg det med fiskene? Bare å kaste de oppi ei bøtte med vann å håpe på det beste? Hehe. Tenkte å kjøre innom bensinstasjoner nå og da for å tømme oppe litt varmtvann...
Mikaelft
Halla! Skal flytte fra Oslo til Trondheim rundt 1'e juni... hvordan gjør jeg det med fiskene?:) Bare å kaste de oppi ei bøtte med vann å håpe på det beste? Hehe. Tenkte å kjøre innom bensinstasjoner nå og da for å tømme oppe litt varmtvann...


Fiskene er ikke det største problemet. Bare de ikke har det alt for kaldt vil det gå bra med de. Regner med at dere har rundt 20 grader i bilen når dere skal flytte. Også lurt å passe på at de har godt med luft i posen/ bøtten.

Det er filteret som er det største problemet her. Nemilg å holde fislterbakteriene i live. Filterbatkeriene trenger gjennomstrømming for å overleve, noe som er vanskleig å få til nå du er i en bil.

Søk litt heri forumet. Det er mange som har lurt på det samme som du lurer på.
Hvor stort akvarium skal du flytte?
Er det nytt akvarium som er i drift i Oslo,eller skal du sette opp det du har nå på nytt når du kommer frem?
Hva med å selge unna fiskene og starte på nytt i Trondheim?
skjønner ikke hvorfor alle skal henge seg opp i dette med filter bakteirne.. joda filterbakterier er viktige liten tvil om det for all del...

fiskene pakker du i poser med ikke for mye vann og mye luft. stuer disse i en isopor kasse slik at de holder på varmen. er det store fisker pakker du 1 og 1. små fisker kan du ta noen flere i samme pose men ikke for mange.. 2-3 stk kommer ann på hvor store de er seff..

kan jo også ta og tømme filer vannet i en pose og ha sammen med fisk i en isopor kasse. så får man da vel håpe på at noe av bakterie kulturen overlever..

men etter mitt syn.. fisken er viktigst og pakker ordtlig.
Det er et akvarium på 54L som er i drift her i Oslo, skal få det i drift igjen i Trondheim.

Menmen, skal nok få det til
saffen
skjønner ikke hvorfor alle skal henge seg opp i dette med filter bakteirne.. joda filterbakterier er viktige liten tvil om det for all del... fiskene pakker du i poser med ikke for mye vann og mye luft. stuer disse i en isopor kasse slik at de holder på varmen. er det store fisker pakker du 1 og 1. små fisker kan du ta noen flere i samme pose men ikke for mange.. 2-3 stk kommer ann på hvor store de er seff.. kan jo også ta og tømme filer vannet i en pose og ha sammen med fisk i en isopor kasse. så får man da vel håpe på at noe av bakterie kulturen overlever.. men etter mitt syn.. fisken er viktigst og pakker ordtlig.



Filterbakteriene er nesten like viktig som fiskene,=for ellers så må man bytte vann hver eneste dag.
Jeg ser du har Corydoras Du vet det sikkert, men jeg nevner det for sikkerhetsskyld. Coryer gir fra seg et giftig stoff når de blir redd/stresser osv, så de burde bli pakkket i egne poser eller store poser med mye vann for å unngå at de blir skadet av giften under transporten

Ellers så kom jeg over dette på webzoo.net, men jeg har ingen erfaring med det selv. Jeg synes du burden fått puttet alle posene med fiskene i en isoporkasse så vannet holder bedre på temperaturen og fiskene får det mørkt og stabilt

Om du vil kan du sende meg ei pumpe som jeg kan ha gående i ett av mine kar slik er det ferdiginnkjørt til du kommer til Trondheim Da slipper du å tenke på filterbakteriene under transport. Bare ta kontakt om jeg kan hjelpe!
Du kan jo legge ut annonse på siden her om det er noen i nærheten av dit du flytter som kan gi deg litt filtergugge? Anbefaler deg likevel å følge med på vannkvaliteten da, men det burde være i orden da
Tørrfisk
Jeg ser du har Corydoras:) Du vet det sikkert, men jeg nevner det for sikkerhetsskyld. Coryer gir fra seg et giftig stoff når de blir redd/stresser osv, så de burde bli pakkket i egne poser eller store poser med mye vann for å unngå at de blir skadet av giften under transporten:) Ellers så kom jeg over [B]dette[/B] på webzoo.net, men jeg har ingen erfaring med det selv. Jeg synes du burden fått puttet alle posene med fiskene i en isoporkasse så vannet holder bedre på temperaturen og fiskene får det mørkt og stabilt:) Om du vil kan du sende meg ei pumpe som jeg kan ha gående i ett av mine kar slik er det ferdiginnkjørt til du kommer til Trondheim:) Da slipper du å tenke på filterbakteriene under transport. Bare ta kontakt om jeg kan hjelpe!:)


Glemte helt det på webzoo men [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=262&produktid=2131&Navn=06. Algeskraper&HKatID=7]her [/URL]er det
54 liter er overkommerlig å flytte,både når det gjelder fisk og størrelsen på akvariumet
Pakk gjerne en og en fisk i pose(som nevnt over,corydoras stresser lett og avgir gifter-noen coryer er verre enn andre),stimfisk f.eks kan du ha flere av i posen.
Bøtter fungerer også(bare husk å ha lokk i tilfelle det er en hump på veien
),og bruk dette vannet fiskene går i til å helle tilbake i karet når du er vel fremme+ nytt vann ca.50%.Ikke bruk vann av en pose der en fisk har dødd,for det vil lage problemer i "nyoppsatt" kar.
La det være vann som går jevnt med grusen i karet,når det er en 54 liter er det mulig å bære.
La filteret ligge fuktig,akkurat som du pakker fisk med vann og luft.
Husk at du må beregne en del vannbytter når akvariumet startes opp på ditt nye bosted,så jeg ville kjøpt en test som måler nitritt så kan du måle om det blir forhøyede verdier.Det er heller det som vil drepe fisken,enn at de flyttes.Mange av våre viltfangede fisk er jo på reise halve verden rundt og det går jo også stort sett bra.

Lykke til,og god tur !
Jeg ville solgt alle fiskene utenom muligens den Pecoltiaen.

De har selvsagt akvarieklubb i Trondheim, så om dere setter opp akvariet og gjør allt klart, kan dere se hva som dukker opp på møtet.
Om du velger å selge fiskene, kan du ta de med på klubbmøtet i Oslo AK 7 mai. Der blir du nok kvitt de uten så mye styr.

Tørrfisk
Jeg ser du har Corydoras:) Du vet det sikkert, men jeg nevner det for sikkerhetsskyld. Coryer gir fra seg et giftig stoff når de blir redd/stresser osv, så de burde bli pakkket i egne poser eller store poser med mye vann for å unngå at de blir skadet av giften under transporten:)


Dette gjelder vel ikke alle Coryer, men måten å unngå dette på er å jage fiskene rundt i karet før du fanger de. Altså jag de et par minutter i karet slik at de blir stresset og slipper ut giften; vent en 5 minutters tid til all gift er ute, så kan du fange de opp i pose og du slipper problemet.

frosken
54 liter er overkommerlig å flytte,både når det gjelder fisk og størrelsen på akvariumet Pakk gjerne en og en fisk i pose(som nevnt over,corydoras stresser lett og avgir gifter-noen coryer er verre enn andre),stimfisk f.eks kan du ha flere av i posen. Bøtter fungerer også(bare husk å ha lokk i tilfelle det er en hump på veien :-D),og bruk dette vannet fiskene går i til å helle tilbake i karet når du er vel fremme+ nytt vann ca.50%.Ikke bruk vann av en pose der en fisk har dødd,for det vil lage problemer i "nyoppsatt" kar. La det være vann som går jevnt med grusen i karet,når det er en 54 liter er det mulig å bære. La filteret ligge fuktig,akkurat som du pakker fisk med vann og luft. Husk at du må beregne en del vannbytter når akvariumet startes opp på ditt nye bosted,så jeg ville kjøpt en test som måler nitritt så kan du måle om det blir forhøyede verdier.Det er heller det som vil drepe fisken,enn at de flyttes.Mange av våre viltfangede fisk er jo på reise halve verden rundt og det går jo også stort sett bra. Lykke til,og god tur !



Hei.
Hvorfor bør det være litt vann igjen i akvariumet? Dette for å bevare de få bakteriene som er der?
Det er valgfritt det om alt vannet skal ut,men jeg får mye riper i karet når sanden begynner å tørke eller den skal tas ut.
Det er også en bakteriekultur i grusen,som vil være fin å ha når karet skal startes opp igjen.
Har du sansnegler vil disse også kunne overleve transporten



Da er flyttingen ferdig
1 glødebåndstetra døde under transporten... 2 døde samme kveld jeg startet opp akvariumet, de så helt nørde ut :P
1 Neontetra mangler, hmmmm... lurer på hvor den er.

Resten klarte seg fint
Så fint at det gikk relativt bra. Men husk å følge med på amoniakk og nitritt de neste 4-5 ukene slik at du rekker å ta tak i det hvis det blir problemer. (Og det regner jeg med at det blir hvis du ikke har fått filtergugge av noen i nærheten. Lykke til!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap