Hvilke fisk passer sammen? har du noen råd?

Jeg får akvarium om noen dager og lurer på hvilke fisk som passer sammen

Hvilke fisk passer
-sommerfuglfisk med?
-ål med?
-black molly med?
-ciklider med?
-elefantfisk med?
Hvis det er et akvarie med litt størrelse på, ville jeg heller tatt de tre slørhalene dine oppi det, siden 20 liter blir litt liten plass for dem når de vokser til=)

Ellers, black molly går med de fleste fisker og passer i et selskapskar, sammenlign vannkravene til mollyen sammen med de andre artene du kunne tenkt deg å kjøpe.

Hvilken type ål tenker du på?
Og hvilke ciklider?
Hei!

Jeg kan starte med å fortelle litt om de fiskene du har sett deg ut.

Øreål/ Panserål
Øreål er en rovfisk Øreålen han bli hele 90 cm lang, men i akvarium blir den sjeden mer en 40 cm. Nå vet jeg ikke hvor stort kar du har tenkt å ha, men Øreålen krever minst 375 liter. Akvariet må innredes med mange gjemmeplasser. Om ikke akvariumet er innredet med gjemmeplasser vil ålen kunne bli ageresiv, derfor bør det være gjemmeplasser som Øreålen kan gjemme seg undre for å trives. Når fisken begynner å bli stor, vil den kunne spise opp andre fisker som passer i kjeften på ålen.

Elefantfisk
Elefantfisk er ingen fisk for nybegynnere. Fisken kan bli stor, over 30 cm. Med tanke på denne og Øreål så er det ikke den beste kombinasjonen. En aktiv fisk som Øreål passer ikke så bra med Elefantfisken da Elefantfisken lett blir stresset. Husk at akvariet bør være på ca 300 liter for å holde denne. Fisken kan bli stor som sakt. Men munnen blir ikke så veldig stor, og kan derfor holdes i lag med små fisk. Black Molly vil gå fint med denne.

Black Molly
Black Molly er en liten fisk. Mollyen blir ikke mer en 10 cm, og krever heller ikke så stor akvarium. Det er en fisk som yngler i et sett. Setter du inn en gruppe i et kar, vil den raskt formeres om du ikke har andre fisker i karet som kan spise opp yngelen og at foreldrene fjernes like etter fødsel eller at du har mose, flyteplanter og hurtigvoksene store planter som de kan gjemme seg i.

Sommerfuglfisk
Sommerfuglfisk er en flott fisk med et litt spesielt utseende. Det er en ganske rolig art, som ikke bli veldig stor(ca 12 cm). Fisken holder seg i overflaten. Den kan spsie midre fisk som holder seg i overflaten. Akvariet bør være på over 200 liter. Det er en fisk som han hoppe, det er derfor anbefalt å ha helt dekkglass slik at fisken ikke klarer å hoppe ut.

Ciklide
Hvilken ciklide tenker du på?

For å holde disse fiskene må du ha et ganske så stort akvarium, et akvarium på over 375 liter vil være en grei str. Når du har såpass stort kar vil det heller ikke være et stort problem å holde vannverdiene stabile. I små kar vil dette bli et problem som mange nybegynnere sliter med.

Hvor stort kar hadde du tenkt å kjøpe? Har du tenkt å ha de nevnte fiskene i sammen? Har du noe erfaring med fisk?

Jeg vil anbefale deg å leste noen av artiklene som er skrevet her i Akvarieskolen om vannverdier, planter, foring, fisk og hvordan du setter opp kar.
Takk!
takk for svarene!
hvordan ser man forskjell på hann og hunn black molly?
Gå inn på Black Molly-linken jeg la ut. Der står det og viser bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap