Kan noen snakke fra meg ideen om å få slamkryper?(+ noen spørsmål)

Jeg burde ha forbud mot å sjekke fiskebasen - egentlig akvaforum i sin helhet...

Nå vil både guttungen og jeg ha slamkryper, derfor trenger jeg noen som kan snakke meg fra dette. (lang historie kort: han vil ha salamander, men det eneste jeg kunne komme på som lignet og var lovlig, var slamkrypere..)

Vi har et kar meg målene 65x37x40 (lengde x dybde x høyde), er dette evt stort nok? Den er ikke 80 cm lang, men er dypere enn vanlige kar (tror jeg). er også ganske høyt så en kan bygge i høyden.

Har en liten pumpe som kan fungere liggende. Står at den kan gå til 95 L. Skal ikke ha så mye vann i karet, men nok til at den kan svømme rundt.

Har eremittkreps, og tenkte faktisk at disse kunne gått sammen. Mulig eller ikke?

Kan man bruke den groveste sanda til biltema for dette formålet?

Hvis vi skal gjøre dette, må alle fiskene vi har i dag selges/gis bort, og det er i følge mannen i huset ikke lov. Har du først fått en fisk, skal man ha denne til den dør... (ikke lett når det er sverddragere det er snakk om..) Er det noen i det hele tatt som praktiserer dette? Må ha noe å slå i bordet med..

Hvor ofte skifter man vann på disse? Hver uke eller oftere? Kan man reise fra dem en helg el. lignende? (tenker på foring)

Hvordan gjør man det med varmekolbe i kar med lav vannstand?

Mange spørsmål og mange idéer i hodet... sukk
Slamkryper er et veldig fint dyr=) Har hatt det selv, men den ble syk og døde..

Sanda går fint fa biltema så lenge det ikke er grus, siden slamkryperen glir av og til langs bunnen og da kan den skjære seg på grus.

Karet er stort nok, men kun for en slamkryper. De er veldig territorielle.

Må si deg noe om foringa. Antar at du skal ha landområde, det skal den jo ha. Foringa må foregå på land, for slamkryperen er nesten blind under vann. De liker best levendefor har de fleste erfaring med tror eg. Melorm bruker mange. Du kan jo også bruke mygglarver eller sånt.

PS! Slamkryper skal ha brakkvann. Men det var vel planen din
Nemo 321
Slamkryper er et veldig fint dyr=) Har hatt det selv, men den ble syk og døde.. Sanda går fint fa biltema så lenge det ikke er grus, siden slamkryperen glir av og til langs bunnen og da kan den skjære seg på grus. Karet er stort nok, men kun for en slamkryper. De er veldig territorielle. Må si deg noe om foringa. Antar at du skal ha landområde, det skal den jo ha. Foringa må foregå på land, for slamkryperen er nesten blind under vann. De liker best levendefor har de fleste erfaring med tror eg. Melorm bruker mange. Du kan jo også bruke mygglarver eller sånt. PS! Slamkryper skal ha brakkvann. Men det var vel planen din;)

Hmmm.. du var ikke så veldig flink til å snakke det fra meg

Ja, skal selvsagt ha brakkvann Eremittkrepsene har både brakkvann og ferskvann tilgjengelig, så det blir å videreføre dette i en større skala

Melorm har jeg plenty av for det får hamsteren jevnlig..

ååå de er så fiiine! Jeg blir helt syk av dette... Likte (ikke) at karet mitt er passe stort for en slik fisk, for det betyr at vi må tenke mye på dette i dagene som kommer. Tegne og planlegge - og OM vi får lov til å selge unna fiskene vi har - så blir det nok til at vi får oss en slik "nestensalamander".
Glemte noe=P

Den trenger høy luftfuktighet=) Også bør du tette hull i armaturet ditt med tape eller noe. Dette er på grunn av at den kan hoppe=)

Snakte den vel ikke vekk i fra den, men de er jo fine=)
Armaturet er tett, så det er ikke noe problem. Eneste problemet jeg kan se er å få til varmekolbe i lav vannstand.

*drømme drømme*
enten så må du bare gå for det.. u go girl ,u go girl slamkryper in the house.. go girl.... lol

eller så må du bare sette deg i en krok til det hele går over.. sukk det har jeg gjort mange ganger ja..
saffen
enten så må du bare gå for det.. u go girl ,u go girl slamkryper in the house.. go girl.... lol

Hihi dette hjalpe jo veeeeeldig!

saffen
eller så må du bare sette deg i en krok til det hele går over.. sukk det har jeg gjort mange ganger ja..

Skal prøve på det. Det vil jo ta lang tid før jeg får gjort det uansett. Må kvitte meg med gabonreke, amanoreker, kuhliiåler, hoploer, afrikansk sommerfuglfisk og sverddragere. Ikke gjort over natta - heldigvis
Slamkryper
Ha, ha må bare "ødelegge" litt jeg også )

Guttungen i huset har to stk. Karret er 80 cm langt. Vi har grus/sand da de liker å gli rundt i vannskorpa. Har "delt" av på midten med en stor rot slik at de har hver sin heim, men de kan fortsatt bruke hele karret sammen, både over og under vann. Litt jaging var det de første gangene, men nå er det greit. Våre spiser frossenfor, insekter vi fanger ute og sirisser. Har også en mangrovekrabbe som rydder opp matsølet etter slamkr. Det som er litt morro er når de skal mates, så følger de veeldig godt med fra land.

Pumpa vår har stor filterkapasitet og lav utstrømming (denne har de "laget" for dette formålet hos Dahls DR i Moss. De griser en del når de spiser - de
"skyller" maten i vannet. Varmekolba ligger skrått i vannet, det fungerer greit her. Tempen ligger på rundt 28 grader, og det er godt og fuktig i karret.
Våre "gutter" er ca 2 år. Vi mater de fra hånda, og de hopper opp i hånda om vi legger maten der. De blir vel egentlig (fra guttungens side) mer betraktet som små dyr enn fisk. Veldig artige fisker, vi har hatt det tidl. og måtte bare ha det igjen Sånn......nå har du sikkert ikke lyst til å skaffe disse små, søte og sjarmerende fiskene )

En ting til - veldig morro å se når de jakter på levende insekter, de er faktisk veldig atletiske. Skulle vært morro å filmet i sakte film når de kaster seg etter insektene...
dilla
Armaturet er tett, så det er ikke noe problem. Eneste problemet jeg kan se er å få til varmekolbe i lav vannstand. *drømme drømme*

Hva med varmekabler?

Her er en ganske spretten slamkryper på jakt
varmekabler kunne jo vært en idé.. eller en liken varmekolbe på tvers. Må tenke litt. Kanskje dette vil gå over av seg selv - som gubben håper på..

meeeen, det er vel lite sannsynlig etter å ha sett den fine videoen av Valdemar

Malvinka
[URLBLOCK1] Her er en ganske spretten slamkryper på jakt :)

Men i jøsse.. syns waldemar ikke var så flink til å jakte. Var jo til og med redd første gang han prøvde. He he, orket ikke se mer en halve snutten, han fikk jo aldri fanga den sirrissen. Kanskje den var litt i største laget for han?
dilla
J Nå vil både guttungen og jeg ha slamkryper, derfor trenger jeg noen som kan snakke meg fra dette.

De er jo... eeeeeekle... Grøss...

dilla
Hvis vi skal gjøre dette, må alle fiskene vi har i dag selges/gis bort, og det er i følge mannen i huset ikke lov. Har du først fått en fisk, skal man ha denne til den dør... (ikke lett når det er sverddragere det er snakk om..) Er det noen i det hele tatt som praktiserer dette? :) Må ha noe å slå i bordet med..

Har hørt om noen som har denne rare holdningen, men det er heldigvis få. Det hadde blitt stusselige klubbauksjoner om ingen kvitta seg med fiskene før de døde. Det å måtte holde på en fisk til den tar kvelden er jo enten å oppfordre til dårlig fiskehold (slik at den dør), eller oppskriften på å bli lei hobbyen. Mye av moroa er jo å kunne ha forskjellig type fisk, prøve å få oppdrett på de og så bytte ut etterhvert. Det er det man har akvarieklubber til, bl.a.

Joakim
De er jo... eeeeeekle... Grøss...

Ekle!?!?! De er jo fortryllende søte! *sukk*

Kanskje jeg må melde meg inn i en eller annen akvarieklubb så jeg får være med på auksjon...
Jeg sitter selv å er veldig fristet til å skaffe slamkryper. De er jo kjempe herlige. Var veldig passende tråd for meg dette her.
Men jeg sitter å gjerne skulle hatt svar på det om de kan være hjemme alene en helg e.l. jeg. Kan de det? Hvor lenge klarer de seg uten mat og "stell"?
Det kan være lurt å vente litt og se om du får flere svar....
Selv ser jeg det står at den er "vanskelig" under artsbeskrivelsen.... Det er litt avskrekkende. Har du plan b for brakkvannsakvariet dersom det blir for vanskelig å holde slamkryper?

Ellers går det an å søke på det latinske artsnavnet og lese svenske og engelske artikler, regner jeg med...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap