Reol prosjekt

Liters syken har tatt overhånd , å økende intresse for de nusselige små reke krabatene. Med det sagt har jeg bestemt meg for å lage meg en reol , men dette vil nokk ta litt tid . Har desverre ikke noen tegning laget på pc'en, men dere får følge med å se for den som en intresert.

Litt om planer :

I utgangs punktet skal reolen som blir laget av 1"*3" et materiale, som jeg har brukt masse før å som skal takkle dette prosjekte. E livredd for at jeg skal bygge for simpelt , ergo alt ligger i en dam når jeg våkner en morgen .
Derfor tar jeg i max ,noe som vil lønne seg i lengden.
Reolen blir laget for 9 * 63 liters kar (helglass med dekk glass) , men kan å ved en liten modifikasjon inneholde 6 *63 liters kar og 6*43 liters kar ( med forbehold at kort siden av karet er det du ser av det.
Legger ved noen bilder fra starten av slik at de som vil , kan følge med utover. Litt spent selv faktisk , på hva utfallet blir.
Dyrt blir det ialle fall , har kjøpt inn 2 60cm hobby plank. Men mp iallefall ha 3 eller 4 til, skal ut å skaffe de i morgen slik at jeg har de i hus.
Å 16 lengder 1"*3" a 2,4 meter (hvorfor ferdig oppkutta ? . jo for jeg har bare en golf =) )

Sirkulasjons pumper , blåmateriale silikon + mere er bestillt inn , å pakken kommer i posten strax . Mangler bare helglass karene , som jeg skal bestille til uka.

Legger ved noen bilder sånn bare sånn læll , det siste viser gulvet på reolen ved siden av et 180 liters juwel akvarie . Hehe det blir rimelig stort dette.
Kommer med litt mere etthvert som reolen kommer opp, Skal man ha reker så skal man ha reker .
Spennende.. Skal følge med eg. Mer bilder plz!
Etter litt om å men , å litt diskusjoner med madammen . så ble det 9 kars reolen lagt på is til vi flytter til en større plass, så jeg gikk ned på 6 *43 liters kar istede for å få litt plass tilovers. Har brukt dagen i dag på å lage rammen å tatt en liten test med det ene karet , lakkert bakgrunnen som faktisk ble bra. Men skal også lakkere sidene å , slik at karene får et fysisk skille imellom seg. Det mangler litt på reolen enda , slik som side vegger og deksel over karene . Sliter litt enda med å finne ut hvilken belysning jeg skal ha , så tips mottas med takk på den fronten. Pumpene jeg hadde bestillt var alt for store nå , så jeg skal bestille nye til uka nå . Sliter å med å finne kabelskinner til blåfiltermateriale , slik at jeg får silikonert det inn å akvariet. skal ha hjørnefilter. Beste sort filter til reker som jeg har fått med meg. men skal begynne å lakkere mere i morgen å se hvordan det blir . Det blir spennende.
litt flere bilder fra lakkering å ferdig resultat, ikke helt enkelt å se . Menne dere får se på slutt resultatet.
Ny levering
No har pakken fra webzoo kommet , og noe snacks var med i denne levering gitt. 6 sirkulasjons pumper , 6 varmekolber , blåmateriale akvariesilikon. og sist og ikke minst 3 armaturer eller lysrørsett.. Skal ut å få tak i maling til reolen i morgen å begynne å montere. Mangler fortsatt 2 43 liters kar enda som kommer til uka, også lakkere bakenden på den 1 karet av 4 . dette blir en god helg . Obs må ut å få tak i lysrør i morgen så jeg har det , jo jeg glemte å nevne refelktorer . det kom også i samma levering
Ser sweet ut det der..

Ka lakk bruker du?? Og ka reker har du tenkt å kjøpe deg?? Det er bare å skrike ut hvis du skal ha kvalitets og klasse red bee av meg.

Det er alltid kjekt å ha noe å gjøre f.eks mekke på reolen eller skifte vann på karene eller fore fiskene/rekene sine.

Eg kommer bort å ser på sluttproduktet en dag.

Har endel røtter/moser/reker/steiner du kan få billigt, og en kompis av meg skal begynne å selge den beste reke/plante soilen som du kan få tak i. Soilen heter ADA Amazonia I, den får du perfekt Ph, og plantene trives i den. Du kan kjøpe fra han eller bruke vanlig sand.

Snakkes!

Mvh

Tommy
Guppy
den beste reke/plante soilen som du kan få tak i. Soilen heter ADA Amazonia I, den får du perfekt Ph, og plantene trives i den. Du kan kjøpe fra han eller bruke vanlig sand.

Vil ikke si, at den er den beste substraten i alle tilfeller. Hvis vannet er hardt og man sliter med høg pH er den bra. Hvis man har bløtt vann (som er oftest tilfelle i norge) trenger den en utrolig lang innkjøringsperiode før vannparameter er stabile. Dette kan være kjedelig og det finnes en annen substrat som virker mykkje raskere, Shirakura Red Bee Sand.

Men er litt usikker hvis er ville foretrekke en av disse i steden av vanlig sand ved KH/GH lavere enn 5
Fortsettelse
I dag mala jeg reolen eller ramma . mangler å male sideveggen . men den kan ikke settes på før alt andre er på plass . Skal lage luker som dekker over akvariene, i morgen. Å male disse i samma farge . Ligner litt på en ikea hylle nå faktisk.
Fortsettelse
Har drevet å pusla litt med reolen nå å da , legger ut en liten oppdatering . Vert litt dårlig vær å masse vind så jeg har ikke fått lakka alle karene enda. men hær ser dere litt hva som har skjedd. jeg har fått tak i de 2 siste karene , laget skinner til blåfiltermateriale. Må bare få fjerna lime på baksiden, som viste seg å være verre en hva jeg tenkte . Skal ha de med på jobb i morra å få fjerna gørra , så få sterilisert den etterpå . har å et par bilder hvor jeg ikke kunna la vær å teste ut lyse på reolen . men får poste den i morgen eller noe slikt , Det ligger på kameraet enda.
Da har jeg pussla mere med reolen i helga å fått malt alle lukene . blåfilter hjørner er blitt satt inn i alle kara. Pumper å varmekolber er satt inn nå , + egenmix av sand finkorna. 1-2 mm pr sand korn .. mangler et kar å få sand inni , måtte gi meg ble så sent før jeg ble ferdig. satt opp kroker til lukene slik at de også fungerer som bord for karet over. Også satt inn lys å funksjonstesta dette. se på bildene
gjorde en liten feil på de nederste karene foresten , heheh ikke vanskelig å se . men slik blir den seende ut. (henviser til forrige bildeserie )
Blir meget bra dette, og ikke minst pent Lurt med de lukene som kan fungere som avlastning også. Et lite ønske; kan du snu bildene i rett posisjon før du legger dem ut? Blir så klønete å se på skakke ;P
HEHE , litt ekkelt kanskje. Men slik ble det bare , bilde ble tatt sent å jeg jobba på overtid å ville i seng. Takker for en fin tilbake melding , har nå drevet å pussla litt med reolen i kveld å. Laget en egenblanding med sand faktisk, 6 deler hvit fin sand å 5 deler orbit aquastabil sand kjøpt hos dyregod. Ble ikke så verst faktisk , ikke for lyst å heller ikke for mørkt. Fikk tak i røtter å kjøpt hos dyregod , begynner å ha lagt igjen litt penger dær å på webzoo nå . Men artig læll , å beste kommer når man har fått i noen planter å fått innkjørt blåfilteret. Kan anbefalet å lage et slikt blåfilter selv , må innrømm at jeg gledet meg til å få igang 1 karet å få høre lyden eller hvor mye den støyet. Å ble faktisk veldig overasket , null støy what so ever.
Pumpene jeg kjøpte var minijet fra aquarium systems , faktisk reguler bar gjennomstrømning på den. Billig å 100 lappen på webzoo , stillte den ganske lavt for å ikke få allt for mye tornado dær. Den kan reguleres fra 70 - 490 liter i minutte, siden jeg hovedsaklig skal ha reker dær med tid å stunder så ble den satt lavt.

Det som gjenstår nå blir jo faktisk å jakte på reker å mose , har noe mose fra før. Men den er i et kar med kirsebær reker, så jeg vil ikke blande det med andre raser. + at det karet har litt mye snegler i seg , har å jeger snegler dær. Som har begynt å lagt egg faktisk . Så jeg vil ikke røre det for mye, det er MYE egg. Håper på å få litt avkomm dær å med tid.
Legger med et bilde hvordan det ble seende ut , Jo glemte at sideveggen nå males å tilpasses. Lage en egen løsning på hurtiglås , slik at den er enkelt å ta av ved behov.
Også å få tak i noen flere røtter , for å få livv ekstra overflate i karene for flere reker å mindre stress.
hmmm ble litt for ivrig på post knappen at jeg glemte bildet
Ser fint ut nå.. men innkjøringstiden er noe drit.

Gi lyd hvis du skal ha red bee reker eller røtter. Har også juletremose som kan kombineres med røttene.

Kor mange liter er karene på??

Snakkes!

Ps. Besøker deg en dag for å se sluttproduktet!
karene er på 43 liter alle 6 , ble ikke større pga plassen . Må bevare litt husfred å =)
takker bukker å nikker , med god hjelp fra guppy hær inne å tips å råd om aquaskaping .. driver jeg å tester litt på forskjellige oppsett.. skal legge ut bilder med tid å stunder. driver på innkjørings fasen hær nå ...
Ok.
Dette blir sikkert kjempe fint
Gleder med til å se bildene

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap