Viftereke med rogn- hva gjør jeg??

Denne gangen er det en av vifterekene mine som vifter rundt i akvariet med egg/rogn. Har starta noen tråder med min gravide scalare, men det er det altså ikke denne gangen

Såg i går at reka var full av rogn og lurer da på hvordan jeg kan få fram eggene. Rekene er i et kar med noen dverg-gurami, endlers, leopard danio, asiatisk glassmalle og en øksefisk. Siden vifterekene gjør et utmerket renholdsarbeid har jeg ingen "bunnfisker". Har prøvd å lese meg til noe fornuftig info om temaet her på forumet, men det jeg fant var veldig gammelt og da jeg sjekka skalldyrbasen var det ingen som hadde oppdrett på viftereker. Jeg regner med at viss jeg lar reka være så vil fiskene spise larvene (for de er vel larver før de blir reker??). Jeg har en ekstra bolle som jeg hadde kampfisk i en gang-

1. Kan jeg ta reka over i den?
2. Skal jeg ha pumpe på eller ikke (leste et sted at siden larvene er så små så kan de bli sugd inn)?
3. Trenger hunnen hannen til å befrukte eggene, eller er de befruktet nå?
4. Leste også at larvene ikke skal ha for stor mat og ikke for liten mat... -Hva er passelig mat?
5. Kan jeg bruke det samme flytende foret (artemia) jeg brukte da jeg hadde oppdrett på leopard danio?
6. Hvorfor er disse rekene så vanskelige? Jeg mener: Man får jo kjøpt dem i dyrebutikken i fleng, så de formere seg jo!
7. Hvis jeg kan ta reka over i bollen: Hva slags sand bør jeg ha? Det jeg har liggende er vanlig, stygg grus, klinkekuler og fin sand (ikke fin som i pen, men fin som i finkornet)... Kan noe av dette brukes? (er blakk...)
8. Trenger disse rekene brakkvann som mange av de andre rekene behøver når de har egg?
9. Og HVIS jeg får eggene til å klekke: trenger barna mor eller kan hun flyttes tilbake med en gang?

Det jeg har lest meg fram til er at det tar 22 dager før eggene klekkes, noen mener man bør ha litt pumpe på, andre ikke, og at larvene kan kveles av for stor mat og få andre problemer ved for liten mat. Og så bør man skifte vann ofte. Jeg føler meg ikke så mye klokere...

Tror dette var alt av spørsmål for denne gang. Hvis noen har svar på noe jeg ikke har spurt om, men burde vite, så skriv skriv skriv

Tusen takk

Jeg har skjønt at oppdrett på viftereker er litt av et prosjekt, men jeg liker prosjekter og det er så gøy når hobbyen trives og vil formere seg.
Har hørt at viftereker ikke er blitt drettet i Norge på grunn av at larvene må ha brakk/saltvann for å overleve, men er ikke helt sikker.
Kanskje noen kan bekrefte/ avkrefte dette for deg.

Du må separere reken. Når den har sluppet larvene, skal hunne tilbake i akvariet, og larvene over i saltvann.

Deretter vil jeg annta at den store utfordringen er å gi dem nok mat som er liten nok til at de kan spise den. vil også tro at alle skallskiftene den første tiden kan gi endel dødsfall.

Etter en viss tid, kan man tilvenne de små rekene til ferskvann.

Mener det er noen som har drettet disse, søk på nettet, så finner du sikkert noe på engelsk.
Unnskyld, visste ikke at det var 2 tråder. Maskina hang seg opp, mulig jeg har trykka flere ganger. Absolutt ikke meninga...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap