Hvorfor får jeg ikke yngel??

Har et 85 liters akvarium, med disse fiskene:

3 glassmaller
2 tigerbarber
2 små Ancistrus
4 Corydoras
2 Platy hunner
1 Platy hann
7 Neontetra

Venter og venter på at det skal komme yngel, men ingenting skjer. Hva er det jeg gjør galt her tro?
Regelmessige vannbytter og greit med planter
Siden du bare har platy som levendefødere, så regner jeg med at det er disse du helt uten videre vil det skal dukke opp yngel fra? De andre kan du bare glemme. Det er umulig under de forholdene du har.

Eller, muligens et unntak. Ancistrus. Til Ancistrus trenger du en hule og et par kjønnsmodne og store nok eksemplarer av en hunn og en hann av, før du kan vente yngel fra dem. Du skriver at dine er små, så du må nok vente en stund. Fordelen med Ancistrus er at hannen beskytter og passer egg og yngel inne i hulen de første par ukene. Det gir yngelen en bedre start i livet. Men, de er små når de får lov å forlate hulen, bare en drøy cm, og alle fiskene du har vil gjøre sitt aller beste for å spise dem opp. Om de ikke får plass til en hel yngel i munnen, vil de hakke og plukke på dem til de greier det. Enden på visa er uansett en ganske så sikker død for små yngel.

Tigerbarber er noen rovgriske beist. De vil spise alt smått som de greier å få fatt i, inkl platy-yngel. Det kan forsåvidt de voksne platyene også, de ser ikke på det som "mine unger". De spiser sine egne yngel uten å nøle. Alle fiskene du har spiser yngel.

Du KAN ha hatt yngel fra platy i karet uten å vite det, for alle de fiskene du nevner er lynkjappe til å spise små yngel. De kan kanskje ha blitt spist i tur og orden etterhvert som hunnene har født dem, bare sekunder etter at de kom ut!

Ingen av de andre artene du nevner gjør noe for å passe egg og yngel, så hadde jeg vært deg... vel, jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på noen yngel i det selskapskaret...! Du har altfor mange sultne munner til at yngel har noen sjanse. Et akvarium må være voldsomt tett beplantet, så tett at vi snakker "skog" og man ikke kan skimte bakglasset engang når man ser inn i akvariet, for at eventuelle yngel skal ha sjanse til å gjemme seg vekk og vokse opp i karet.

PS!
Hva mener du er "greit med planter"....? Alt er relativt, og jeg har sett folk som skriver at de har "masse gjemmesteder" til fiskene, mens de i virkeligheten viste seg å ha bare en lusen stein og tre, skrale, tynne plantestilker i hele karet....
Fiskene skal være bra tynne og underernærte for å "gjemme seg" bak en stilk!
Ok, takk for svar.
Regnet nesten med det, ja.
Med greit beplantet mener jeg at det er en del ganske store planter, men ikke så tett som det du beskriver. Har også en hule.

Hvilke fisker bør jeg kvitte meg med i dette akvariet for at evt yngel kunne ha en sjans, da?
Jeg fikk stor nedgang i antall yngel etter at jeg skaffet meg kampfisk-hunner..
Men av og til var jeg så heldig å få fanget opp en og puttet i yngelboks, der den fikk vokse seg stor nok til å komme ut i akvariet igjen.
Og jeg hadde ganske så mye planter..men ingen vokste opp uten først å bli fanget opp og puttet i yngelboksen :o

Er nok barbene som er de største synderne vil jeg tro
Inaktiv bruker
Det kan jo hande at vannverdiene er feil? Eller kanskje fôret er galt?

Den enkleste fisken som du kan få yngel på, er Platy. Flytt de til et kar for seg selv med mye planter og gjemmesteder. Da går det helt av seg selv!
Men, er du sikker på at du har to hunner og en hann? Har tatt feil av kjønnene selv, og det resulterte i at den ene døde.. Kjøp flere platyer for å være sikker!

Corydoras er heller ikke helt umulig å få i lek, bare du har de rette forholdene Da vil jeg anbefale og lese denne artikkelen

Yngel kommer det mest sannsynlig til slutt uansett
Også yngelproblem
Hei! Jeg har en hann og en hunn-platy. Hunnen har blitt gravid to ganger nå med veldig kort mellomrom og født dem, men jeg får dem ikke til å vokse opp! Vet at fiskene spiser yngelen, men at man enten kan ta dem i yngelkar eller ha masse gjemmesteder i akvariet. Jeg har en veldig tett klynge med noen slags lysegrønne stengler med blader på. Denne klyngen kan ingen av de andre fiskene komme inn i, men jeg kan tenke meg at små yngel kan det. Problemet er at jeg ikke har noen andre særlig egnede steder. Så jeg lurer litt på en liten slags hule som bare yngel kan komme inn i? Jeg har dessverre ikke så stort kar, bare 40 liter, så jeg har ikke så mye plass at det gjør noe...
Overlykkelig matmor!!
Det er ikke noe i veien for at yngel kan vokse opp i akvariumet mitt - jeg har fått ikke bare en, men TO babyfisker!! Jeg lurer på om det er platyen jeg nevnte som er moren, men har også et annet platypar, men disse er helt knall gule og ikke røde og gule og har en litt annen fasong; de er litt mindre og smalere. Jeg har ikke sett noe tegn til noe rødt på noen av babyfiskene enda, så jeg lurer litt på om det kan være de knallgule som har fått barn likevel? Det røde og gule paret heter indianerplaty har jeg funnet ut. Er det noen som vet hvordan yngelen deres ser ut, om de tidlig blir litt røde på halen eller ikke? Er det ellers noe spesielt man bør passe på når man har yngel? De er ca. 1 cm lange, fortsatt ganske små. Håper på svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap