Tips til innredning i 80 liter

Inaktiv bruker
Hei! Nå sitter jeg oppe og får ikke sove fordi jeg gleder meg slik til å få vårt nye akvarium på 80 liter! Alltid så spennende med innredning og slikt!
Så nå lurer jeg på om det er noen her inne på AF som har noen tips til hvordan jeg kan innrede dette? Dette skal bli et selskapsakvarium, så vil jo at det skal se bra ut!
Noen tips?
Jeg har forresten tenkt å ha en liten haug med stein i det venstre hjørnet. Det blir finkornet sand som substrat.
er vel egentlig ikke så mye tips å komme med på slikt.
erjo morro bare prøve seg frem selv også. hehe

men jeg ville kanskje brukt noen slike planter langs endel av bunnen.
blir litt som ett teppe.

Hemianthus callitrichoides "Cuba"

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1140

Bruk endel planter, synes det gjør seg. Kanskje holde deg til 2-3 type av planter så det ikke blir kaos?

Ser noen her inne selger 'plantepakker', der kan du jo få en fin mix.
Mye billigere enn i akvariebutikken også.

Steiner er pent det, bare pass på stablingen din, så de ikke raser.
Husk noen fisk kan grave endel i sanden å få ting til å rase.
Kanskje legg steinene før sanden? sett de iallefall støtt, eller lim de.


Er jo fint med røtter også, kjøp deg en fin stor redmoor rot, de er jo nydelige. Kan du feste noen planter til denne med fiskesnøre eller noe da vettu.


Dette ble jo bare noen tanker fra meg, kjør på å gi oss bilde når du er "ferdig"




edit: så ikke du hadde noen kar fra før, trudde dette var ditt første oppsett, men kanskje du får bruk for noe av det forde
Inaktiv bruker
Jeg har tenkt på dette med bunndekkende planter selv, og synes det ser helt fantastisk ut! Jeg har lett etter "Cuba" til salgs lenge, men finner bare ønskes kjøpt
Dyrebutikken her har dessverre bare mangroove-røtter, så det er begrenset hva jeg kan få til.
Noen andre tips til bunndekkende planter, som gror fort, og som jeg lett kan få tak i?

Den haugen med stein ser bra ur. Steinene ligger støtt.
her selger noen fint gress som kan gro langs bunnen


http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=40255

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=40260

samma fyrn som selger
Inaktiv bruker
Ha! Tror jeg bestiller noen av disse. De var jo billige også! =D Takk for tipset!

Nå har jeg en mangroove-rot, og har veldig lyst at det skal "sitte" noen planter på den. Har anubias, men tenkte mer på mose. Jeg har en del gaffelmose, men den sitter liksom ikke fast uansett hvor mye fiskesnøre jeg bruker.. Vil javamose feste seg lettere?

Også har jeg et spørsmål til.. Hvor tykt lag med sand burde jeg ha i bunnen?

Jeg ville hatt et 4 - 5 cm tykt lag med sand
ja noe slikt, så får du festet plantene godt

tips jeg fikk var å ha feks 6-7 cm i bakkant, så gradere ned mot 2-3 cm fremme. da slipper du denne kanten i fronten.

men det jeg har finni ut er at med tiden så legger alt seg likt, tar dog endel tid men jeg ser at det har begynt å rette seg greit ut i stuekaret som har stått snart 3 mnd.



Inaktiv bruker
Sånn, har kjøpt en pose sand til nå.

Får ikke bestilt plantene før den.16. (i morgen).. Så jeg får dem nok ikke før tirsdag eller onsdag i neste uke. Men jaja, har god tid =)
Inaktiv bruker
Har fått innredet og plantet plantene nå.
Synes ikke det ser så ille ut selv
Inaktiv bruker
Glemte bilde fra når jeg var ferdig å plante..
Ser bra ut dette, men vannet er veldig grått. Vasket du sanden skikkelig?

Jeg gjorde for dårlig arbeid her første gangen og måtte gjøre det på nytt.


-Tim
Jeg vasket ikke sanda jeg hadde i ett kar for en stund siden (rådasand), men etter 1 drøy uke hadde det lagt seg Det går bra om man er tolmodig
Inaktiv bruker
Denne gangen var jeg sikker på at jeg vasken sanden skikkelig! Dette er ikke første gangen.. Men, som Maren sier, legger det seg etter en uke
synes det ser pent ut så langt

men den planten helt til venstre, synes den er satt litt langt frem til å være så stor, de blir større ganske fort. Ville kanskje satt den mer i bakgrunnen.


Inaktiv bruker
Hm. Kanskje jeg skal flytte den litt lenger bak da. Stoler jo på dere
Den store sverdplanten skjuler jo de fine stenene dine, så ville heller flyttet den lenger bak ja
Inaktiv bruker
Har flyttet den bak nå. Synes det bli litt tomt her framme nå da men jaja.. Steinene vises hvertfall nå.
du burde plante med noen korte planter mer i front da blir det mer dybde i karet
Hva med noen Anuabis Nana? Disse vokser sakte, og blir ikke så veldig høye.


-Tim
Inaktiv bruker
Har bestilt denne til å ha i forgrunnen. Planlagt en plen her.. hehe.. Så dette blir spennende. Har jo enda to uker på meg til å innrede
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap