Nybegynner, alt ble muligens feil :(

For noen dager siden fikk jeg 5 små knalloransje (ca 3-4 cm fisk) som jeg skulle passe på mens eierene var på ferie i 3 uker. Fiskene har hjemme ett akvarium på kanskje 100 liter, mens jeg skulle ha de i ett glasskar.

Jeg har nok muligens overforet, for vannet ble fort grumsete, derfor har jeg byttet 2 ganger (latt stå på benken over natten og hatt i Aquasafe).

Siden jeg er totalt uerfaren med akvariefisk og vi skal bort i 3 dager, reiste jeg til en dyrebutikk (jeg tenkte kanskje fiskene trengte litt hjelp av noe slag). Siden jeg har 2 barn som synes fisk er spennende, spurte jeg damen i butikken om det kunne være lurt å kjøpe ett akvarium til mine fiskegjester, slik att de har større sjanse for å overleve, samtidig kunne jeg kjøpe noen fisker selv, så akvariet ikke ble tomt når gjestene reiste + att gjestene mine fikk selskap!

Etter å ha fortalt min lille historie, ble jeg anbefalt ett akvarie på ca 40 liter med pumpe og filter. Jeg spurte om hvilke fisker som gikk sammen osv og fikk anbefalt to små svartgrå algespisere (4-5 cm), 4 "nemofisker" (runde, svakt orange med hvite striper på tvers, ca 3 cm), 7 fisker av samme art med forskjellige farger (en gul, to oransje osv, 3-4 cm lange), samt 2 stimer a 10 stk bittesmå fisker på 1 1/2 cm og 2 cm) Fikk også beskjed om att de måtte ha noe å gjemme seg bak og kjøpte 2 akvariaplanger, samt grus til å ha i bunnen.

Jeg hadde en stor ren balje som hadde stått på benken siden dagen før, denne helte jeg i akvariet + litt friskt vann som sto i noen timer + vannet i bollen fra gjestene mine, jeg la så posen med de nyinnkjøpte i vannet en drøy time før jeg slapp de løs i det fulle akvariet.

Når barna mine var lagt satte jeg meg ned for å surfe og lese litt om vår nye hobby. Jeg har nå lest akvarieskolen, diverse tråder og linker og sitter her, midt på natten å lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg leser att filtrert må gå i minst 3-4 uker uten fisker, men med vann. Når jeg leser om folk som lurer på hvor mange fisker og typer de skal ha i 100L+++ begynner jeg å lure på om jeg har alt for mange fisker (med smått og stort + 5 gjester har jeg 38 fisker i ett 40 liters akvarium, med "nytt vann og filter". For øyeblikket, 12 timer etter att fiskene ble sluppet i vannet, svømmer de rundt og ser ut til å ha det bra. Men hva med disse giftige stoffene som blir produsert av avfallstoffene når filtret er nytt!!! Hele prosessen startet jo fordi vi skal bort i 3 dager og jeg var livredd for å "drepe" mine gjester. Jeg fikk med 3 dagerstabletter som fiskene skal få når jeg skal bort, men jeg har lest att disse heller ikke er særlig bra.

Jeg spurte omhyggelig om det var noe mer jeg måtte ha, men det var det ikke (jeg har i kveld bestilt dråpetestesett i nettbutikk).

Jeg har forstått det slik at jeg må bytte vann flere ganger om dagen for å redde fiskene siden filtret er nytt. Det kan jeg gjøre frem til helgen, men jeg kan ikke avlyse Sabeltannferien til mine barn (blir borte fra mandag til onsdag/torsdag).

Føler meg som en fiskemorder (selv om ingen er døde enda) og håper på att noen kan gi meg ett råd eller to - etter denne noe lange avhandlingen -


Hilsen superfersk fiske-eier som var i god tro
Lei knipe du har kommet i, men fint du vil ordne opp!
Prøv å finne ut hvilke fisker du har, kan prøve å gjette meg litt fram på det de skriver:

Svart/grå algespiser: Ancistrus sp. yngel
fisker av samme art men med forskjellig farge: platy, guppy eller molly
Stimfisker: Sannsynligvis en tetraart. Neontetra er kanskje den ene stimen? de er vanlige blant nybegynnere.
Men har de solgt deg klovnefisk (nemo), eller bare en art som likner? klovnefisken skal jo ha saltvann, så stemmer det bør du ihvertfall levere dem tilbake.

Se litt i fiskebasen på de fiskene jeg har skrevet opp, finner du ut hvilken art det er, er du godt på vei til å finne ut hvilke du kan ha i akvariet og hvilke som helst trenger et større hjem. Det hjelper også om du kan legge ut bilder, de trenger ikke være av beste kvalitet, men man bør se fargene og formen sånn nogenlunde.

Bytt vann morgen og kveld frem til helgen, og ikke for noe særlig. Det er bedre å sulte ei ukes tid enn å bli forgiftet. Voksne, friske fisk klarer seg fint et par uker uten mat, og nå er det uansett større sjanse for å dø av forgiftning enn sult.

Du trenger ikke føle deg som en fiskemorder, det var i utgangspunktet ikke ditt ansvar å tilegne deg kunnskap før du skaffet fisker selv. Det er fullt mulig alle overlever også, men dør en av feriegjestene så får du forklare situasjonen til eierne, og tilby dem erstatning for fiskene. (Det vil de sikkert takke nei til hvis du beklager og forklarer hva som gikk galt, men da viser du ihvertfall at du oppriktig er lei deg)

Men som sagt, det er mulig at alle overlever, og vi får håpe på det. Lykke til!
Jeg ville absolutt levert tilbake mesteparten av fiskene til dyrebutikken.

Den ene stimen burde bort, algespiserne burde klare seg i den størrelse kar for øyeblikket, men disse blir rundt 15 cm lange og blir derfor for store etter hvert. De er heller ikke noe særlig å ha i nye kar, fordi de er bæsjemaskiner og siden filteret ditt ikke er innkjørt er ikke det ideelt.

De fiskene som er samme art men forskjellige farger ville jeg redusert til 3-4 stykker, siden disse mest sannsynlig er levendefødende, og de produserer derfor ca 30 yngel en gang i måneden. Du vil nok ha problemer med å få gitt bort yngelen... Det aller beste vil være å legge ut bilde slik at vi kan identifisere dem, og kun beholde hannene.
Tusen takk for svar i natten!
Jeg legger ut bilder av fiskene. Det første bildet viser noen eksemplarer av "stimfiskene" både de små og litt større (har 10 av hver type stimfisk).

Neste bildet viser de jeg kaller "nemofisker" de er sikkert ferskvanns, men likner litt på nemo, bortsett fra att de er "flate og runde" og har lysere oransjefarge og ikke så tydelige hvite striper.

Det tredje bildet viser en av mine gjester (gjestene er alle knall oransje over det hele, det er 5 av dem). Den svart/hvitprikkete er en av flere av samme art, med de andre er oransje bl.a (jeg vet ikke dette med sikkerhet, med butikkdamen sa så, jeg mener det skal være 4-5 av denne arten - de andre i andre farger.
Det første bildet i denne tråden mener jeg er en av dem av den andre arten (= min sønns 5 fisker, han plukket bare ut lysoransje fisker fra samme kar), mens min datter plukket ut 5 av de over, hvorav en var svart og hvit)

Det andre bildet viser de to algespiserene, mens det tredje viser kansje noen av de to artene min sønn og datter plukket ut (avsnittet over )
Bilde 1: "Nemofiskene" er en barbe tror jeg, mulig tigerbarbe som finnes i flere farger. Stimfisken med langsgående stripe likna veldig på hemigrammus bellottii, men den er ikke så vanlig. Den likna også på glødebåndstetra. Og også sølvrasbora og briljantrasbora.

Ble litt mange, anbefaler deg å søke på "rasbora" og "tetra" i fiskebasen selv og se hvilken du synes likner mest

Bilde 2: samme her, vet desverre ikke navnet på den andre stimfisken.

Bilde 3: Den hvite med sorte prikker er molly, den bakerste er en platy.

Bilde 4: Molly forran, høygravid platy bak.
Bilde 5. Ancistrus sp. oppdrettsvariant.

Bilde 6: Molly vil jeg tro.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kun beholdt platyene og ancistrusene, selv om ancistrusene trenger mer vokseplass etterhvert.
Er det tigerbarber du har, har du fått deg noen små terrorister, selv om det kan gå bra når de går i en gruppe. Verre er det med plassen. Mollyene trenger også mer plass enn du har.
Hvis du vil ha en stim hadde jeg kun valgt den ene og ikke hatt flere enn 10 individer, selv om det også da blir litt trangt.
Takk igjen!
Jeg har gransket fiskebasen og lest forklaringen og er littegranne klokere

Tusen takk for identifikasjonshjelpen Maretard. Jeg forstår det slik at "gjestefiskene" er platy, bl.a den høygravide, det er de som er knallorange, 5 stk like bortsett fra str. Det er søsteren min som eier dem og hun tilgir meg helt sikkert hvis alt går galt. Hvis mange skulle overleve tar hun sikkert imot flere fra mitt overbefolkede akvarie, siden hennes er mye større. Jeg fortalte henne på tlf i kveld att jeg hadde kjøpt utstyr og venner til fiskene hennes og da ble hun glad (hun har bare hatt fisker siden jul, så hun er ikke noen spesialist hun heller.

Nemofiskene lignet jo mye på barbefisker jeg har søkt opp (bortsett fra fargen)

Kan det være att fiskene min sønn og datter plukket ut til seg selv, fra to forskjellige kar, begge er Molly? Datteren min sine er svart/hvitprikket + noen orange og gulaktige, mens de sønnen min plukket ut var alle orange (lyseorange).

Jeg skjønner att jeg må finne ut hvilke kjønn de forskjellige er slik at jeg kan beholde fisker som ikke formerer seg veldig (hvis de overlever vel og merke)

Jeg får forsøke å finne ut hvilken av stimene jeg leverer tilbake, må bare skaffe meg litt mer kunnskap først.
Det er nok mollyer de har valgt seg ut, ja. Kan godt hende det er tigerbarber, siden de finnes i flere farger enn de det er bilde av i fiskebasen, du kan jo spørre dyrebutikken om hvilken barbe det er de har for å være helt sikker

Kjønn er ikke så vanskelig å finne ut av på levendefødere, la ved en tegning som viser forskjellen.

Hannens bukfinne er rørformet og ligger flatt inntil kroppen, mens hunnen har en vanlig, trekantet finne som står ut fra kroppen.
Hei

bare lurer på de plantene dine, hvorfor står de fortsatt i rockwollen sin? hehe.
dette er kun for transport for å holde røttene fuktige.

men kjip situasjon, men dette kunne du nok ikke noe for. dårlig info hos dyrebutikken.
Det du kan gjøre, er å gå til butikken og spørre om du kan få noe filtermaterialet som er innkjørt. Dette vil kunne redde fiskene.

Vil også støtte annbefalingen om å levere tilbake mesteparten av fiskene.


-Tim
Jeg må bare få berømme deg for at du prøver å løse dette problemet. Makan til stå-på vilje! Mange ville nok bare blitt sint, følt seg lurt og gitt opp. Når det er sagt, håper jeg at du, etter denne "krisen" lar butikken få høre din oppriktige og da godt argumenterende mening! Nå er du jo langt forbi nybegynnerstadiet allerede, sånn som du leser. Den behandlingen og "servicen" du fikk er nemlig på kanten av hva jeg har hørt altså. Høres jo ut som vedkommende jobber på provisjon og ikke eier ansvarsfølelse i det hele tatt.

Filtermateriale (populært kalt "filtergugge") som nevnt over, kan hjelpe situasjonen betraktelig. Om du får en bit av en svamp fra butikken, eller du kjenner noen som har akvarie, så kan de kanskje hjelpe deg. Disse filterbakteriene er gull verdt.

Masse lykke til! Må si jeg deler din frustrasjon akkurat nå.
God tur til sørlandet!
Ser du bor i Østfold. Om det er i nærheten av Fredrikstad har jeg fungerende bakterier å gi bort.

(det der ville høres suspekt ut i en hvilken som helst annen sammenheng...)
Carinus
Ser du bor i Østfold. Om det er i nærheten av Fredrikstad har jeg fungerende bakterier å gi bort. (det der ville høres suspekt ut i en hvilken som helst annen sammenheng...)


Ha ha høres ut som en telefonsamtale mellom terrorister

Men om du går i forretningen og spør etter en bit svamp eller lignende og du blir tilbudt en tube med "bakterier" så takk nei. Det vil ikke løse noe som helst. Ble selv rådet til dette og det hjalp omtrent like mye som å spise svisker mot diarè
Tusen takk for oppmuntrende, forklarende og praktiske råd/svar!
Ang plantene, så var det slik de sto i butikkens akvarie og jeg tenkte ikke på att "blomsterpottene" skal av . Er det slik att jeg skal ta ut alt som er rundt planterøttene og "plante" de ned i grusen?

Det er usikkert om jeg kommer meg til dyrebutikken før vi reiser (ett kvarter å kjøre og jeg har ikke bil i dag og i morgen). Men jeg tenkte å ringe å snakke med dem i dag.

Jeg skiftet vann i dag tidlig, holder det med 25 - 30% eller burde jeg bytte større anndel? (Etter tips herfra kommer jeg da til å skifte i kveld, i morgen tidlig + kveld og søndag morgen), samtidig som jeg forer minimalt.


En fisk er død, det var en forholdsvis liten oransje Molly, den lå å fløt med oppsvulmet "flyteblære" e.l.

Jeg er, på tross av rådene, litt usikker på hvilke fisker jeg skal beholde og hvilke jeg skal forsøke å levere tilbake. Nå er det jo slik att de jeg har blitt anbefalt å beholde, de 5 platyene, ikke er mine. De passer jeg på mens søsteren min er på ferie.

Jeg ble også litt forskrekket når jeg får vite att "slamspiserne" som jeg har 2 stk av blir 15 cm store. Men de var jo så viktige ifølge dyrebutikken - jeg bør jo nå forstå att jeg ikke skal ta alt de sier for god fisk - .

Jeg har også snakket med min ferierende søster i dag, hun har ett akvarium på 120 liter og kun de 5 platyene. Hun tok gjerne imot noen flere når hun kommer hjem - håper jo jeg klarer å holde dem i livet.

Er det for mye å spørre dere om hvordan jeg skal forsøke å fordele disse fiskene i 3 grupper (en gruppe i mitt 40 liters, en gruppe til min søsters 120 l inkl. hennes 5 platy, og en gruppe tilbake til dyrebutikken)

Fiskene til fordeling er :
- 1 stim (10 stk), den minste stimen, sansynligvis en tetra-art.
- 1 stim (10 stk) stimfisk jeg ikke har klart å plassere
- 4 stk lys orange/hvite muligens tigerbarbe (de jeg kaller "Nemo"
- 2 stk. slamspisere, kanskje Ancistrus sp. oppdrettsvariant.
- 9 stk Mollyer, 4 stk av en art og 5 stk av en annen art
- 5 stk. Platy (min søsters)

Jeg skal spørre fiskebutikken om filtermateriale!
Carinus
Ser du bor i Østfold. Om det er i nærheten av Fredrikstad har jeg fungerende bakterier å gi bort. (det der ville høres suspekt ut i en hvilken som helst annen sammenheng...)


He, he, tusen takk for tilbudet, men jeg bor 7 mil lenger nord! Jeg skal prøve å få tak i en bil slik att jeg kan kjøre til dyrebutikken i dag eller i morgen! Er litt usikker på hvor kjørbar jeg egentlig er for øyeblikket, var så opptatt av fiskeproblemet mitt at øynene mine kun var lukket mellom 6 og 7 i dag tidlig
Knut
[QUOTE=Carinus]Ser du bor i Østfold. Om det er i nærheten av Fredrikstad har jeg fungerende bakterier å gi bort. (det der ville høres suspekt ut i en hvilken som helst annen sammenheng...)


Ha ha høres ut som en telefonsamtale mellom terrorister

Men om du går i forretningen og spør etter en bit svamp eller lignende og du blir tilbudt en tube med "bakterier" så takk nei. Det vil ikke løse noe som helst. Ble selv rådet til dette og det hjalp omtrent like mye som å spise svisker mot diarè

Tusen takk for tips, ingen tubeløsnning skal godtas
mkleppes
[QUOTE=Carinus]Ser du bor i Østfold. Om det er i nærheten av Fredrikstad har jeg fungerende bakterier å gi bort. (det der ville høres suspekt ut i en hvilken som helst annen sammenheng...)


He, he, tusen takk for tilbudet, men jeg bor 7 mil lenger nord! Jeg skal prøve å få tak i en bil slik att jeg kan kjøre til dyrebutikken i dag eller i morgen! Er litt usikker på hvor kjørbar jeg egentlig er for øyeblikket, var så opptatt av fiskeproblemet mitt at øynene mine kun var lukket mellom 6 og 7 i dag tidlig

Hvilken dyrebutikk har du vært i?
Som sagt kan du sikkert beholde ancistrusene en tid enda, de vokser ikke så alt for raskt, og de så små ut. Etterhvert kan din søster kanskje overta dem, eller du kan bytte dem i noen små på akvaforum? Fordelen med dem er jo at de spiser alger, men de er ikke viktige med mindre du klarer å passe på algebestanden selv.

Mollyene kan du også ha en liten stund, men de blir 10 cm ifølge fiskebasen, og da blir det fort ganske trangt. Hvis din søster også kan ha disse, kan jo dine barn få yngelet av dem når de kommer? Så kan de bytte dem inn i yngel igjen hos din søster når mollyene er vokst ut av karet. Mollyer yngler i ett sett.

Avhengig av hvilken stimfisk du har (noen trenger mye svømmeplass andre lite) så kan du ha en stim.

Ellers kan du godt gi de som da blir til overs til dyrebutikken, og da mot pengene tilbake. De har tross alt feilinformert deg, og da bør de stå til ansvar, også for den døde fisken så lenge det ikke er gått for lang tid siden du kjøpte dem.
Maretard
Som sagt kan du sikkert beholde ancistrusene en tid enda, de vokser ikke så alt for raskt, og de så små ut. Etterhvert kan din søster kanskje overta dem, eller du kan bytte dem i noen små på akvaforum? Fordelen med dem er jo at de spiser alger, men de er ikke viktige med mindre du klarer å passe på algebestanden selv. Mollyene kan du også ha en liten stund, men de blir 10 cm ifølge fiskebasen, og da blir det fort ganske trangt. Hvis din søster også kan ha disse, kan jo dine barn få yngelet av dem når de kommer? Så kan de bytte dem inn i nye yngel igjen hos din søster når mollyene er vokst ut av karet. Mollyer yngler i ett sett. Avhengig av hvilken stimfisk du har (noen trenger mye svømmeplass andre lite) så kan du ha en stim. Ellers kan du godt gi de som da blir til overs til dyrebutikken, og da mot pengene tilbake. De har tross alt feilinformert deg, og da bør de stå til ansvar, også for den døde fisken så lenge det ikke er gått for lang tid siden du kjøpte dem.
Eivind Trømborg
[QUOTE=mkleppes][QUOTE=Carinus]Ser du bor i Østfold. Om det er i nærheten av Fredrikstad har jeg fungerende bakterier å gi bort. (det der ville høres suspekt ut i en hvilken som helst annen sammenheng...)


He, he, tusen takk for tilbudet, men jeg bor 7 mil lenger nord! Jeg skal prøve å få tak i en bil slik att jeg kan kjøre til dyrebutikken i dag eller i morgen! Er litt usikker på hvor kjørbar jeg egentlig er for øyeblikket, var så opptatt av fiskeproblemet mitt at øynene mine kun var lukket mellom 6 og 7 i dag tidlig

Hvilken dyrebutikk har du vært i?

Hei Eivind! Jeg har jo ikke lyst til å "utlevere" dyrebutikken heller, jentene som jobbet der var jo veldig hyggelige! Til deres forsvar må jeg også si att jeg var der i to omganger tett etterhverandre, men med "vaktskifte" i mellom. Første tur kjøpte jeg akvariet, den ene stimen, 2 nemofisker og slamspiserne samt for og en plante. Ville gjerne involvere barna (4 og 5 år), og tok dem med på tur nr 2. Da ble den andre stimen, de 2 "nemofisker" til og alle Molyene kjøpt + en plante til samt pyntebåten og pyntefisken Forklarte ekspeditør nr 2 hva jeg hadde handlet tidligere på dagen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap