Trenger litt starthjelp :)

Har akkurat vasket ned (kun med rent vann) og byttet bakgrunn på 180 literen min. Bruker samme pumpe og filter materiale som før, så det skal være godt innkjørt. Har også skyllet grusen et par ganger og satt tilbake de gamle plantene.

Alt vannet er tatt rett fra springen, tilsatt plantegjødning og en gammel akvasafe flaske jeg fant bakerst i skapet. Bruker ikke det til vanlig. Temperaturen på karet har nå stabilisert seg på 27 grader og karet har stått oppe et døgn. Har også tilsatt kalk for å få opp gh lik oppbevaringskaret mitt.

Når sånn ca dere vil anbefale og begynne å tilsette fisk? Regner ikke med at 6 uker burde være nødvendig i og med at filteret har vært holdt ved like under oppussingsperioden.

Har også litt lyst til å gjøre et biotopskar ut av det. Da tenker jeg Sør/Mellom amerika. Har en gammel Scalare som venter på å flytte hjem. Har også et par ancistrus oppdrettsvariant og eventuelt corydoras jeg kan flytte. Har siklet på L015 lenge så den skal kjøpes når vannverdiene er stabile. Det jeg lurer på nå er hvilke stimfisker og eventuelt hovedfisk i midtsjiktet som kan anbefales? Har tenkt en liten stim av noe slag og 2-3 av en litt større hovedfisk. Kan justere temperaturen litt om nødvendig men ph vil komme til å være mellom 6-7 og gh over 10.

Helt til slutt lurer jeg på om noen vet om en plante som kan festes på rot fra søramerika som kan fungere som skjulested/gjemmested for yngel?? Alle de "vanlige" er jo fra asia/afrika.

Tusen takk til alle som kan komme med innspill eller gode råd.
Hvis akvariet er innkjørt og du har sjekket at vannverdiene er stabile, spesielt med tanke på at du har justert GH, så kan du sette tilbake fiskene med en gang

Det kan likevel være lurt å følge med på om det kommer noe ammoniakk eller nitritt i vannet de første ukene i fall noe har gått galt likevel, men det går nok helt fint.

Av stimfisk kan jeg anbefale deg å se litt på perutetra, den er blå og fin. Hovedfisk kan kanskje være boliviansk sommerfugl ciklide? Personlig synes jeg den er finere enn fetteren sommerfuglciklide, den er mer hardfør også.

Hvis filteret ikke har kjørt med så mange fisker før, vil jeg anbefale deg å vente en uke til før du setter inn nye fisk, for eks tetraene, og derretter ventet en uke til før hovedfisken ble satt inn eller motsatt.
NorthHawk
[URLBLOCK1] har masse gode råd og svar. ;)


Ja det er jeg klar over, men den besvarte ikke mine spørsmål
Maretard
Hvis akvariet er innkjørt og du har sjekket at vannverdiene er stabile, spesielt med tanke på at du har justert GH, så kan du sette tilbake fiskene med en gang:) Av stimfisk kan jeg anbefale deg å se litt på perutetra, den er blå og fin. Hovedfisk kan kanskje være boliviansk sommerfugl ciklide? Personlig synes jeg den er finere enn fetteren sommerfuglciklide, den er mer hardfør også.


Tusen takk for gode forslag. Man er som oftest ganske iverig når man har gjort ferdig første delen av prosjektet.

Perutetra så veldig fin ut. Er den flink til å stime? Vanskelig å få tak i?

Hovedfisken er det desverre værre med siden jeg ikke har sandbunn. Men kjempeflott farge, det er jeg enig i.
Moonlight
Ja det er jeg klar over, men den besvarte ikke mine spørsmål :)


Beklager, skumleste bare tråden din. Er litt trøtt pga våkenatt.
Hvis du allerede skal ha 1 Scalare i karret ditt, råder jeg deg til å velge deg ut et par ekstra fine Scalarer å ha sammen med din. Jeg har opplevd at Scalarene "forsvinner" litt hvis man har andre ciklider sammen med de (Det er mange der ute som har gode erfaringer med det, men jeg deler bare min), som f.eks Sajica.
Tåler sajica litt høyere gh enn det som står i profilen?
NorthHawk
Beklager, skumleste bare tråden din. Er litt trøtt pga våkenatt. :) Hvis du allerede skal ha 1 Scalare i karret ditt, råder jeg deg til å velge deg ut et par ekstra fine Scalarer å ha sammen med din. Jeg har opplevd at Scalarene "forsvinner" litt hvis man har andre ciklider sammen med de (Det er mange der ute som har gode erfaringer med det, men jeg deler bare min), som f.eks Sajica.


Tusen takk dette var en fisk jeg ikke har hørt om før. Hadde håpet å finne en hun scalare til den jeg har, men det er ikke så mange som vet kjønnet på dem de selger. Han har gått med en annen scalaregutt før og da ble det en del jaging så den gav jeg bort.

Tilbake til sajica, tror du den tåler litt høyere gh enn det som er oppgitt? Og er den vanskelig å få tak i?
Moonlight
Tusen takk dette var en fisk jeg ikke har hørt om før. Hadde håpet å finne en hun scalare til den jeg har, men det er ikke så mange som vet kjønnet på dem de selger. Han har gått med en annen scalaregutt før og da ble det en del jaging så den gav jeg bort. Tilbake til sajica, tror du den tåler litt høyere gh enn det som er oppgitt? Og er den vanskelig å få tak i?


Ingenting å takke for, bare hyggelig.
Den skal ikke være vanskelig å få tak i nei, men om den tåler mer gH aner jeg desverre ikke. Jeg hadde 25stk fra de var veldig små til de var ca 5cm gjennomsnitt. De gikk i mellom 5 og 10 i gH og 7.0-7.5 i pH.
Men du skrev at du hadde tenkt å sette det opp som Sør-amerika biotop, og da må jeg spørre om hvorfor du har tenkt til å ha så høy gH? Sør-amerika har hovedsaklig veldig "mykt" (lav gH, mellom 0-5.5) og nokså surt (mellom 5-7.0 i pH) vann.
NorthHawk
Ingenting å takke for, bare hyggelig. ;) Den skal ikke være vanskelig å få tak i nei, men om den tåler mer gH aner jeg desverre ikke. Jeg hadde 25stk fra de var veldig små til de var ca 5cm gjennomsnitt. De gikk i mellom 5 og 10 i gH og 7.0-7.5 i pH. Men du skrev at du hadde tenkt å sette det opp som Sør-amerika biotop, og da må jeg spørre om hvorfor du har tenkt til å ha så høy gH? Sør-amerika har hovedsaklig veldig "mykt" (lav gH, mellom 0-5.5) og nokså surt (mellom 5-7.0 i pH) vann.


Jeg har lyst til å ha mulighetene åpne for snegler/reker/krabbe. Ønsker variasjon i akvariet. Når jeg skriver over ti så er det fordi jeg ikke greier å holde den helt stabil. Har lett for å bli litt høy for meg noen ganger Så vil være på den sikre siden.
Hvis du skal ha reker må du være veldig nøye med valg av fisk siden til og med små fisker kan ha reker på menyen. Sånn sett er det bedre med et lite kar kun for rekene.

Krabbe bør heller ikke være i selskapskar etter det jeg har forstått, de kan ta småfisk og sånt. Men hvis du klarer å ordne en landdel krabben kan klatre opp på og velger fisker som går med krabben kan det gå bra. Se hvilke akvarier på forumet der folk har kombinert fisk og krabbe, så kan du spørre dem ut om hvordan det går og hvilke erfaringer de har=)

Scalaren vil jeg egentlig anbefale deg å selge. De trenger et akvarie på 250 liter pluss, ikke på grunn av lengden, men fordi de blir nokså høye og trenger litt rom både over og under seg. Jeg ville iallefall ikke kjøpt flere siden det da blir veldig trangt for dem.
Plante?
Maretard
Hvis du skal ha reker må du være veldig nøye med valg av fisk siden til og med små fisker kan ha reker på menyen. Sånn sett er det bedre med et lite kar kun for rekene. Scalaren vil jeg egentlig anbefale deg å selge. De trenger et akvarie på 250 liter pluss, ikke på grunn av lengden, men fordi de blir nokså høye og trenger litt rom både over og under seg. Jeg ville iallefall ikke kjøpt flere siden det da blir veldig trangt for dem.


Er ikke sikker på det med reker, men ønsker å ha muligheten. Må ta en ting om gangen.Ingen som vet om en plante som kan festes på rot fra søramerika som kan fungere som gjemmested for yngel/reker?

Scalaren har jeg hatt i flere år, så den vil jeg av sentimentale grunner ikke kvitte meg med. Han hadde en partner i flere år også, men desverre gikk hun bort. De produserte egg jevnlig og så ikke ut til å sture, så jeg tror nok det går bra med 2 stk i akvariet. Må bare finne ei han går overens med.
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap