Corydoras sterbai

Hvor mange Corydoras Sterbai annbefales å ha i ett 540 liter?
Har en gjeng på 20 (kanskje noen flere, de legger egg titt og ofte) i 530literen her, uten at det blir veldig dominerende.
540 liter? Oj ! Muligheter, muligheter...!

Jeg ville uten å nøle puttet inn minst 30, kanskje 40. De holder bunnen fri for matrester, ikke en smule blir liggende urørt! Og jo flere Corydoras av samme art man har, jo mer beveger de seg som èn. Det er et syn å se en "bølge" av Coryer bevege seg fra ene enden av karet til den andre.

Er det Akvarieudstyrs 540 liter du har, med grunnflate 120 x 60?
I så fall mister du endel coryplass sett i forhold til standard 530 litere på 160 x 55.

Uansett; hvor mange du kan ha kommer ann på eventuell annen fiskebestand og hvordan karet ditt er innredet.

Men, som nevnt, coryer gjør seg definitivt best i "store" grupper. Selv har eg 16 C. sterbai, og det hadde ikke vært meg i mot å dobble det tallet
Akvariet er L=150 x B=60 x L=60 Kjøpte det som 540 brukt. å aner ikke hvilket merke det er. Men det er vel en 540 L er det ikke? Sikkert dumt spørsmål men.. hehe Nei har 8 diskus, 6 gurami, 5 øksefisk og noen sterbaier men bare 4. og en ildhale. kan vertfall ha flere sterbaier, men aner ikke hvor mange..
Det er jo ikke en fisk som opptar plassen liksom den rydder jo bare litt

Kaller de vaktmestere jeg
Har tenkt på rundt 40 stk Corydoras Sterbai når Discus tanken på 720 liter er oppe og går.
Bente-Bent
Akvariet er L=150 x B=60 x L=60 Kjøpte det som 540 brukt. å aner ikke hvilket merke det er. Men det er vel en 540 L er det ikke?

Når du skal regne hvor mange liter et akvarium er så ganger du bare lengde, høyde og bredde for så å dele på 1000. Altså:
150 x 60 x 60 =540 000, del så 540 000 på 1000 og vips; du har 540L !
Bente-Bent
Men det er vel en 540 L er det ikke?

Det er det Ukjente mål for meg, men det kan jo være forholdsvis vanlig for det.

Siden du ikke har noen direkte konkurrenter til sterbaiene på bunnen, kan du innrede den med tanke på mange coryer.
Personlig hadde eg ikke stusset et sekund på 50+, men Mona er kanskje mer edruelig her.?
Jeg håper du ikke kjøper C. Sterbai bare for "nyttedyr"? Det finnes mange fine Corydoraser, så du trenger ikke å kun ha Sterbaier heller
nei ikke bare nytte, de er jo artige å se på og.

Men jeg har hørt at det er sterbaiene som er "snillest" mot diskus. Men vet jo ikke om dette stemmer da.. Har bare hørt på de i butikken jeg.. Men har jo sett det er mange sorter av denne lille pansrede saken Å mange av de er jo veldig stilige da.

Noen som har noen innspill på dette?
tror ikke noen corydoras skader andre fisker, har vel mest med å gjøre at sterbaiene liker seg i litt varmere vann enn de fleste andre corydoras
C. Duplicareus og C. Adolfi tåler høyere temperaturer i alle fall. Jeg kan ikke se for meg at de skader noen fisker, men her er det mange andre som kan uttale seg!
Bente-Bent
Men jeg har hørt at det er sterbaiene som er "snillest" mot diskus.

Det har ingenting med "snillhet" å gjøre Alle Corydoras er snille mot andre fisker. Men Corydoras sterbai er kjent for å trives utmerket i samme varme vannet som diskus gjør Det er det som gjør dem så godt egnet til akkurat diskus-kar.

En hel del andre Corydoras-arter ville nok over tid slite med å være i så varmt vann som diskus-kar har. Det er ikke så mange arter som trives med det.

I et discuskar bør man holde Corydoras som vaktmestere. Det å putte inn 50 stk i en 540 liter medfører foringsproblematikk. Skal ikke så rent lite for til for at denne flokken skal være fornøyd.

Det man risikerer er at de må romestere rundt i karret døgnet rundt for å få i seg nok for. Coryer som gjør dette etter at lyset har gått av kan komme til å skremme opp discusen som har gått til hvile for natten.

Jeg har med godt hell holdt Sterbai og kan anbefale denne i et discuskar. Jeg ville nok ha holdt flokken ned på maks 20 stk slik at det blir enklere å fore.

jepp oki. Da holder jeg meg på ca 20 jeg da de er jo ganske viltre disse vaktmestrene her.. noen ganger fyker de fra side til side opp å nedd langs sidene i akvariet. ser ut som de løper 60 meteren eller noe, Foreløpig bryr ikke diskusene seg men ser problemet med 40 stk som løper avgårde nedover veien gjennom diskusflokken ja..

Skjønner ikke helt hva de driver med egentlig for plutselig ligger de bare helt stille eller surfer rundt på bunnen å graver i sanden,

Men flinmk å rydde er de uansett.

Det med at jeg mente de var snillere med diskus en andre var at det var en som sa dette i en butikk en gang, så har jeg sett noen andre soter som har hengt på diskusen å spist diskus melken. men om dette mulig var en veldig svak diskus og det bare var helt tilfeldig at det ikke var en sterbai er meget godt mulig.. Det skal jeg ikke utale meg om..

Men folkens da har jeg vertfall fått svar på at jeg bør ha en liten håndfull til av disse morsome fiskene da.. Har fire nå så tror de har mere nok av jobb oppi der.

tusen takk for hjelpen
Bente-Bent
Skjønner ikke helt hva de driver med egentlig for plutselig ligger de bare helt stille eller surfer rundt på bunnen å graver i sanden,

Å gå fra travel aktivitet til plutselige perioder med stillesittende "gloing-ut-i-lufta" er helt normal Corydoras-oppførsel Det er slik de er, det
hehe ja ok. Da er mine helt normale da Artige skruer vertfall.
Geir Kristiansen
I et discuskar bør man holde Corydoras som vaktmestere. Det å putte inn 50 stk i en 540 liter medfører foringsproblematikk.

Med dette mener du at coryene hovedsaklig bør leve av "matrester" i et discuskar, Geir?

Det er etter min mening ikke vanskelig å fôre 50 coryer, men du mener at 50 stykk ikke får nok næring av discusmaten?

Vannkvalitet er essensen din her, ikke sant, Geir?
50 coryer, som jo unektelig må få tilleggsfôr, medfører ekstrabelastning for karet (og dermed større krav til vannbytte/filtrering), mens 20 faktisk gir karet en mindre totalbelastning, siden de tar seg av overskuddsfôr?

Mulig eg har misforstått hva du mente, Geir, men uansett er det et annet argument for å roe ned antallet coryer, etter min mening:
I et kar som inneholder discus bør discusene være det fremtredende synsmessig sett. "For mange" coryer vil naturlig virke forstyrrende på det bildet.

Donald
Med dette mener du at coryene hovedsaklig bør leve av "matrester" i et discuskar, Geir?

Det jeg mener er at Coryene skal sørge for at det ikke blir liggende igjen for etter discusene. De fleste kjører discuskar med for grov grus slik at discusen ikke klarer å få med seg "smulene" som blir liggende mellom grusen.

Kjører man sand så er dette ikke noe stor problem, men man har bestandig noe innredning som hindrer discusen adgang. Skal man fore nok til både discus og en stor flokk Coryer så vil man få et foringsproblem.

Coryene må uansett tilleggsfores, discusfor er tunge greier og man kan ikke fore discusene så mye at det blir nok til Coryene også. Coryfor slipper man ned på plasser discusen ikke oppholder seg etter de har gått til ro.

Donald
Det er etter min mening ikke vanskelig å fôre 50 coryer, men du mener at 50 stykk ikke får nok næring av discusmaten?

Man må gi for mye tilleggsfor slik at vinningen går opp i spinningen.

Donald
Vannkvalitet er essensen din her, ikke sant, Geir? 50 coryer, som jo unektelig må få tilleggsfôr, medfører ekstrabelastning for karet (og dermed større krav til vannbytte/filtrering), mens 20 faktisk gir karet en mindre totalbelastning, siden de tar seg av overskuddsfôr?

Jepp, men man må uansett tilleggsfore selv om man setter inn 20.

Donald
Mulig eg har misforstått hva du mente, Geir, men uansett er det et annet argument for å roe ned antallet coryer, etter min mening: I et kar som inneholder discus bør discusene være det fremtredende synsmessig sett. "For mange" coryer vil naturlig virke forstyrrende på det bildet.

Det estetiske er et godt argument, Min erfaring er at Coryer holder en lav profil i lag med 10 fullvoksne discus som vil være normalt i en 530 liter.
Takk for et godt utfyllende svar, Geir!

Tråden omhandler coryer i discuskar, og da relatert til nytteverdi, men også berikelse for oss akvarister.

En annen favorittfisk eg har er kuhliiål, og eg har lenge ment at den burde passe perfekt i et discuskar. Det er en fantastisk artig, sosial fisk

Den oppfyller alle "krav", samtidig som den klarer å finne overskuddsfôr der ikke engang coryene strekker til.

Min personlige erfaring med arten er at den vil forstyrre discusene enda mindre om natten enn coryer kan gjøre.

Hva er grunnen til at kuhliiål aldri (som eg har fått med meg i hvert fall) blir nevnt som medfisk i et discuskar (ja, eg vet den er fra Asia)?
Tilfeldig bekjentskap
© C.A. Karlsen
Reklame for plussmedlemskap