Gode tips til planter i et 240l labyrintfisk og corydoras akvarium, haster!

Jeg skal nå i kveld bestille meg planter til ett nytt akvarium jeg skal kjøpe, Juwel Rio 240, i kveld

Dette kom litt brått på, så jeg skulle gjerne ha hatt litt tips til planter å bestille. Jeg vil helst ikke ha typiske nybegynnerplanter og det trenger heller ikke å være planter som formerer seg eller vokser fort.

Mulig dette er en tåpelig tråd, men setter den likevel opp i håp om noen tips!
Ingen er for dumme, så ikke vær redd for å komme med forslag!

Akvariet blir til Coryer og Labyrintfisk i første omgang.
Så heldig du er som skal ha deg et kar til

Jeg har i det siste forelsket meg i heteranthera zosterifolia, Hydrocotyle leucocephala ., og lotus. Ellers kjøpte jeg noen flotte Nesaea crassicaulis av Geir Rolfsnes her på af. Den blir stor og flott, rød med nok lys.
Personlig synes jeg den røde varianten av Cabomba er skikkelig artig. Skal også være litt utfordrende å gå til.


-Tim
Fine planter dette!
Jeg "samler" på Hydrocotyle leucocephala selv da den er umulig å finne i butikker!:S


Jeg ser at den rød Cabomba trenger mye lys og helst co2, noe jeg ikke blir å ha, Tim.... Men den brun/røde er også fin, men sikkert ikke enkel å få tak i.
Hva med Crinum Thaianum, de kan kanskje gjøre seg i ett litt "stort" kar?
Har jaktet på den planten lenge, men ikke funnet den! Den er kjempeflott synes nå jeg

Ellers har jeg overskudd av pistia her nå, så si ifra om du vil ha noen flyteplanter. Har luket som en gal for å kvitte meg med andematen som var iblandet da jeg kjøpte den, så nå skal den være andematfri
Jeg har hatt samme opplegget med meg ang andemat!:S Jeg fikk tilsendt noe mose i dag som var full med andemat, så den har blitt renset

Jeg har kvittet meg med pistia, men kunne godt ha tenkt meg litt i det nye karet, så om du kunne ha sendt noe hadde det vært supert! Bare send meg mail med kontonr og pris på mail
Akvarie
til å innrede akvariet ,så kan du se på bildene til sølvi hun har mange fine bilder med røtter og planter ,der er de fiskene som du liker bla: corydoras,,,tipper en lotus ville passet godt i akvariet
Ja, Lotus må jeg prøve meg på! *spennende!*
Trenger hjelp! Hvilke skal jeg velge..?
Da har jeg ei laaang liste her. Noen er bestemt, mens noen mer usikker. Det som er sikkert er at jeg kan ikke ha alle...
Noen som har innspill? Dette er først og fremst for labyrinter og coryer.

Hydrocotyle leucocephala (den samler jeg på, så den blir det:P)

Crinum Thaianum (skal ha denne)

Nesaea crassicaulis

Heteranthera zosterifolia (tenkte å ha 4-5stk)

Microsorum pteropus "Windeløv" (skal ha denne)

Cryptocoryne undulata finnes også i denne varianten. (Kan jo være ett fin alternativ til sverdplante da den ikke blir så høy..?)

Ceratopteris thalictroides (gulrotgress)

Lotus (tenkte å prøve meg på denne...)

Echinodorus uruguayensis

Cardamine lyrata (ligner på Hydrocotyle leucocephala)

Jeg ønsker ikke store sverdplanter. De "vanlige" jeg har hatt blir så store og vokser bare utav karet:/
Setter veldig stor pris på hjelp, for jeg er en skikkelig vinglepetter!!
Jeg likte alle plantene du nevner, unntatt Windeløwen. Det er bare en smaks-sak, så ikke bry deg om det Men jeg synes javabregner har lett for å se rotene ut pga alle de små avleggerplantene og brune rot-trådene de setter i tuppen av hvert blad. Man oversvømmes av små avleggere til slutt, jeg måtte stadig oppi og nappe dem vekk for å få litt ryddigere planter.

H. zosterifolia vokser som et uvær, så når du sier "4-5 stk" blir det fort 10 ganger så mye Belag deg på litt luking, hehe

Lotusen er kjempe-enkel. Bare å plante knollen og vente på bladene Den har vokst bra overalt hos meg der jeg har prøvd den. Jeg har inntrykk av at næringstabletter som er spesielt rike på jern gjør at bladene deres blir enda rødere. Det setter iallefall fart i den når jeg gir den en tablett med rent plantejern i sanden under knollen. Bladene er utrolig skjøre, tynne som silkepapir og rives lett i stykker. Vær derfor forsiktig når du er oppi akvariet med håv eller algeskrape f.eks, og prøv å unngå bladene dens.

PS! Klarer du å plante og luke selv, eller må assistenten din gjøre den slags for deg? Tenkte på det faktum at du bruker rullestol. Har du full førlighet i overkroppen og armene dine?
Her er det nok assistentene som må gjøre selve jobben mens jeg forteller tydelig hva de skal gjøre og følger med for å se at det blir gjort riktig. Jeg hadde vel havnet opp akvariet selv om jeg hadde heist opp stolen og lent meg over Jeg har full følighet, bare ikke muskler, en skikkelig slappfisk kan man kalle meg!

Hvor mange H. zosterifolia vil du anbefale? Så den i ett av dine kar og syntes den så så fin ut!
Windeløwen tenkte jeg kunne være fin hjemmeplass for yngel med mye godt inn
Når det gjelder "sverdplanten" som jeg ønsker som ikke blir for stor, hva tror du passer best der?
MarenB
Hvor mange H. zosterifolia vil du anbefale? Så den i ett av dine kar og syntes den så så fin ut!:)

Bare begynn med en pen og fyldig bukett. Den er ikke så fin om det er for tynt, det er jo en stilkplante. Men man må bare regne med å luke i blant. Plant gjerne en litt tett gruppe stilker, der du har klippet stilkene i litt ulike lengder. De lengste bakerst og de korte foran. Det blir pent, for da ser man "stjernetoppene" på dem.

MarenB
Windeløwen tenkte jeg kunne være fin hjemmeplass for yngel med mye godt inn:)

Det er den I et akvarium jeg hadde, så bare poppet det ut killi-yngel i et kar som var helt stappa med javabregner. Killiene lekte i buskaset, og yngelen gjemte seg der inne til de var store nok og modige nok til å komme ut.

MarenB
Når det gjelder "sverdplanten" som jeg ønsker som ikke blir for stor, hva tror du passer best der?


Hva med den flekkete Echinodorus ozelot? Den blir ikke spesielt høy. Veldig dekorativ med de rødbrune flekkene på grønnlige blad. Derav navnet "Ozelot", som jo er et flekkete kattedyr

Du ser et eksemplar av den på bildet her, nr to fra høyre. Litt dekket over av andre planter men... hehe. Helt til høyre ser du C. lyrata, og så til venstre for den ser du en inneklemt E. ozelot. Ser du den?

[External Image]
Jeg ser den. Den er absolutt aktuell! Egentlig bare artig med fargene, fint med noe som er litt anderledes! Har du mange i det akvariet? Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mange jeg skal kjøpe av div planter...

Men flere "vanlig" sverdplante blir det nok ikke... Tror jeg har måttet kvittet meg med 10stk da de har vokst ut av karet, så det er egentlig rart jeg ikke har gjort noe med det tidligere:P
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap