Hvordan redusere trykket på utblåsen på et juwel-filter?

Jeg har akkurat fått satt opp Juwel Rio 240 og har tenkt å bruke filteret som er innebygd i karet. Jeg har byttet ut innholdet med blåsvamp.

Det jeg ikke finner ut er hvordan man kan redusere trykket på utblåseren, for nå er det utrolig til trykk og jeg har labyrintfisker oppi!:/
Finner ingen slike justeringer på boksen. Jeg regner med det er fllere som har dette filteret, om de ikke har fjernet det da:P
Svakheten med
Pc-en min må ha fått svineinfluensa, jeg prøver på nytt. Svakheten med Juwelfiltrene er at pumpene ikke er regulerbare. Du må nok kjøpe en mindre pumpe som er tilpasset ditt behov.

Jon
Hmm...ja du sier at kar/pumpe/filter er helt nytt.
Etterhvert som filteret fylles med "gugge", vil gjennomstrømning bli mindre altså mindre trykk.
Så min anbefaling er at du lar filteret kjøre et par måneder før du nedgraderer for å se om trykket er/blir akseptabelt da.
Jeg har samme kar med (sansynligvis) samme pumpe/filtersystem.
Dette har kjørt ca. 1 år, og jeg renser filteret ca. annen hver måned).
Og...filteret blir veldig fort tett nå om dagen!, etter hver rens tar det ca. en uke før gjennomstrømningen nesten har forsvunnet igjen.
Altså, Juwels innebygde filtre fort mister kraften grunnet fortetning i filtermasse. Og denne filtermassen er nødvendig for karets økosystem.

Du kan eventuelt legge filt eller liknende foran inntaket på pumpa nå i starten for å få ned gjennonmstrømningshastighet, for så å fjerne dette når "guffa" har bygd seg opp og naturlig bremser gjennomstrømning.
Selv skal jeg enten oppgradere pumpe eller anskaffe meg et eksternt system (FX5 e.l)
jeg har samme filtre, jeg har justert denne tuten opp mot vannflaten. Da mistet jeg utrolig mye strøm i karet, eneste som danser litt er vannoverflaten.
Putt en liten bit blåmatte i utblåsningen uten å tette det. Jeg kapper til så den er ca trekantet og har littt klaring. Det vil dempe strømmen, men ikke påvirke ytelsen noe særlig annet enn at vannet vil bli litt er oksigenholdig.

På kar hvor utseendet ikke er så viktig kan du også sette en større bit matte over utblåsningen, men hul ut litt på forhånd så det ikke blir tett. Jeg bruker denne løsningen i yngel og betta kar.
Slange
Jeg hadde samme problemet på en annen type pumpe. Den ble for sterk til et lite 20 liters kar. Løste det ved å kutte hakk i en slange, tre den på utblåset og tette den i ytterste ende med blåsvamp. Retningen på kuttene regulerer strømmen i vannet, pluss at den blir fordelt over et større område. Det er kanskje ikke så pent, men kan brukes til filteret blir tettere, og en kan jo kamuflere det ved hjelp av f.eks. planter.

Mvh
fjelltorsk
Når jeg trenger mindre utstrømming av pumpa kan du bare feste en dame strømpebukse over filter innsuget eller dytte mere fin filter vatt
Ikke noe problem
Jeg bruker ikke juwel sitt filtermateriale, byttet ut med kun blåsvamp, så det vil ikke gå tett så fort... Jeg har justert den inn mot veggen nå, men det er virkelig bølger i overflata likevell! Skulle ikke tro at dette filteret var så lite!

Jeg har og skal kun ha labyrintfisk sammen med cory og da hadde det vært fint med litt mindre bevegelse i vannet. Men å kjøpe ny pumpe, det vil jeg ikke. Det er rett og slett fordi jeg synes juwel kunne ha hatt noe system på disse orginalpowerheadene som kunne brukes, ikke at man hele tiden må kjøpe nye ting fordi det orginale ikke holder!:S

Beklager, blir bare litt irritert!

Jeg skal prøve de forskjellige tipsene som har kommet her, tusen takk!

Jeg bruker fluval 305 (utvendig) i tillegg til juwelfilteret for å kunne fordele belastningen litt. Er det vanlig at man har ett ekstra filter eller holder det stort sett å bruke kun det som følger med?
I 110 literen min har jeg kun den innebygde pumpen som følger med .Synes ikke at det blir for mye strøm her ,snarere tvert i mot. Men jeg har satt på noen flere bend sånn at utblåsingen kommer i overflaten ,vet ikke om det har noe å si. enn videre så blir den svakere når filteret har blitt "mettet" og kraftigere når det er " nyrenset ".
Hva er bend? *sikkert dumt spørsmål*

Nå er jo filteret helt nytt hos meg, så den blir sikkert svakere etter hvert, men nå er det skikkelig strøm, det kan jeg love!!
Tja ,hvordan forklare et bend da

Ut fra hullet i pumpa kommer det ut noen rør ,disse kalles bend. De kan fåes i forskjellige vinkler som kan settes i hverandre og dermed justeres slik at de kommer i den vinkelen en vil ha de.

Håper dette hjalp litt ?
Jepp! Har fått forklaring
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap