Ønsker meg tips og råd ang bytting til større akvarium

Jeg har i dag et 60 l selskapskar, men ønsker meg veldig et større ett. Jeg kan ikke ha et som er lenger enn 100 cm og maks 40 cm bredt. Og ikke er jeg millioner. Tenkte og kjøpe ett brukt med mest mulig tilbehør for en nybegynner.
Hvilke type/ hva slags kar bør jeg se etter, størrelse på kar(liter), lys, type grus etc....jeg er helt fersk ,men syns det er kjempegøy med akvarium.
Og hvordan gjør jeg når jeg skal ha fiskene mine over fra mitt nåværende kar og til et nytt???
Håper du kan gi meg noen gode råd.
Selve karet koster ikke så mye, men filteret bør du ikke spare penger på. Kjøp gjerne et som går til dobbelt så store akvarium. Utvendig filter anbefales på store kar. Dette fordi produsentene ofte tester filterne uten filtermateriale, og derfor virker filterne bedre enn hva de er.
Varmekolber passer til akvarier av den størrelsen som står på pakken.

Med mindre du har tenkt deg ut krevende planter, og lyset er kun for å se fisken, er ikke lyset så viktig. Jeg har bare vanlige lysrør, for fiskene går det helt fint, og plantene (sverdplanter og anubias) klarer seg også bra. Spander heller litt gjødsel på plantene. Jeg bruker gjødselskuler fra JBL som dyttes ned i sanden eller grusen rundt plantene.

Jeg anbefaler deg å kjøpe brukt kar. Jeg fikk mitt kar på 140 liter med bord, heldekkende armatur, filter, varmekolbe og diverse håver, mat og pynt til 2000. Prisen ligger på et greit nivå med tanke på at jeg fikk med bord, armatur og filter, og det tar heller ikke så lang tid å spare opp de pengene.

Når du skal ha fiskene over i nytt kar

Den enkleste måten er vel å kjøre inn det nye akvariet i 4-5 uker, og derreter putte fiskene oppi. Det du også kan gjøre er å fylle 60 liter vann i det nye akvariet, flytte fisker og filter over med en gang og samtidig kjøre inn det nye filteret. Hver uke fyller du oppi ei ekstra bøtte vann slik at det neste uke er 70 liter vann, og uka etter der 80 liter.

Etter en noen uker kan du ta ut filteret til 60literen, skvise ut all den gørra du klarer i ei bøtte akvarievann og tilføre dette i det nye filteret. Vær forsiktig når du skal kjøpe nye fisker, og kjøp kun noen få i gangen.
Siden du bor på Østlandet, hva med å ta en tur til Dahls Dyrerike i Moss?
De er kjent for å ha svært så hyggelige priser, ofte langt under konkurrentene.

Du skriver maks 100 cm langt og 40 cm bredt. Standardmålene på en 160 liter er nettopp 100 x 40 x 40 cm Og tilfeldigvis [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=34&idkategori=7&startrow=]har Dahls Dyrerike 160 litere[/URL] til pakkepris, kun 1850,- kr.

Hvorfor ikke slå til? Turen fra Lillestrøm til Moss er verdt det, butikken har alltid massevis av spennende fisk inne. Du blir nok gående der en god stund og kikke, så beregn god tid når du henter akvariet
Takk
tusen takk for gode svar. nå ble jeg litt klokere. jeg har nesten akkurat oppdaget den spenneden akvarieverden - og endelig har jeg funnet meg en hobby!
Må bare legge til at jeg også anbefaler dahls dyrerike i moss! Jeg har kun snakket med de på telefonen og via mail, men det virker som en veldig bra butikk med de snilleste prisene jeg har sett

Jeg personlig, og da snakker jeg om for meg, så ville jeg helst ha kjøpt nytt da jeg føler meg mer trygg på at karet er i orden da. Om det skulle være noe har du jo også garanti
Jeg må tilstå at jeg føler på samme måte som MarenB. Jeg klarer ikke tanken på å kjøpe et brukt akvarium, jeg vil kjøpe nytt. Det føles ganske enkelt tryggere. Man vet aldri hva slags behandling et brukt akvarium har fått, og den egentlige alderen på det...

En privatperson som selger akvarium : "Næ, vi bruk' itj' kvittering!
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap