Uheldig start. tips til en nybegynner?

Hei

For litt over en uke siden fikk min kjære en fisk (slørhale) i gave til bursdagen sin. Ingen av oss har hatt fisk tidligere, så da vi gikk opp til dyrebutikken regnet vi med at de kunne fortelle oss hva vi måtte ha av utstyr. Vi informerte den ansatte i butikken om hvilken fisk vi hadde, at vi var helt nybegynnere og at vi ønsket en kamerat til fisken.

Siden vi ikke hadde hatt planer om å kjøpe fisker, hadde vi heller ikke fått tid til å sette oss inn i hva vi behøver av utstyr, og ikke minst hva fiskene trenger. Naive som vi da var, trodde vi at det vi ble anbefalt på dyrebutikken var det rette for oss, og ikke minst for fiskene! Det viste seg å bli helt feil...

Vi ble anbefalt en bolle på 15L til begge fiskene våre. De første dagene gikk det greit, men det har de siste dagene vært helt tydelig at dette er helt feil for fiskene, og at de ikke trives (pga plassmangel har de blitt fiender som sloss om maten). Pga jobb har vi ikke rukket å komme oss opp på dyrebutikken før stengetid, men i dag skal vi opp med bollen og fortelle akkurat hva vi mener om saken, for å så gå på en annen butikk for å få en skikkelig bolig for fiskene. Man skulle tro at de som jobber på en dyrebutikk hadde litt kunnskap om hva som er til dyras beste! Så feil kan man altså ta... Vi er begge bekymret for fiskene, og ikke minst forbanna på han som anbefalte oss bollen.

Så, over til det jeg egentlig skulle spørre om :p Med disse to slørhalene, hvilket akvarium anbefaler dere? Tenker da på liter. Regner med at dere vet litt mer enn han som solgte oss den potetgull-skåla Og hvilken algespiser bør vi velge? Etterhvert kunne vi tenkt oss å supplere med et par andre fisker, så om dere har noen tips setter vi pris på det Gjerne noen som passer for oss som er helt ferske innen fiskeverden, og som går sammen med slørhalene vi allerede har. Vi har en sirkulasjonspumpe som tar 400L i timen. Trenger denne å bli byttet ut?


Mye på en gang her :p
Håper noen kan hjelpe oss - det blir satt stor pris på, både av oss og de stakkars fiskene våre!

Hilsen Bubbles..
Au da, dette var ikke særlig koslig. Det er desverre mange som opplever dette på vei inn i akvariehobbyen.

Så et råd:
Dere bør lese "Akvarieskolen". Det ligger under artikler øverst på siden. Der finnes det en artikkel om oppstart av akvariet. Det er mange fallgruver, og en kan unngå en del ved å sette seg inn i det.

Så til fiskene.
Hvis dere søker på slørhale vil dere se at den blir stor og krever godt med plass. Da får dere også opp informasjon om anbefalt størrelse på akvariet, temperatur, ph verdi ol. (mener slørhale er en kaldt vanns fisk, og det vil også ha betydning for hvilke andre fisk som passer inn sammen med dem).
Det er lettere å holde et stort akvarie enn et lite.

Filteret bør kjøres godt inn, helst før noen fisker tilsettes i det hele tatt.

Det kan lønne seg å gå over annonsene her på forumet, det er mange penger å spare på å kjøpe brukt.

Håper ikke de dårlige erfaringene har skremt dere bort fra hobbyen. Tror alle her inne er enige at det er utrolig morsomt, bare man får litt dreisen på det

Lykke til!
Takk for tips Nei, det ble ikke helt slik vi trodde det skulle bli.

Om noen andre har noe mer å komme med, er det bare å kjøre på
Inaktiv bruker
Dyrebutikken har ikke alltid rett nei...

Godt beplantet, og ikke så alt for grov grus. (Gullfiskene mine skadet seg på den grove grusen jeg hadde). Et akvarium på minst 100 liter vil jeg anbefale. Jo større jo bedre! Gullfisker er også noen skikkerlige griser, så jeg ville kjøpt et stort, utvendig filter til dem

Ancistrus er en god algeeter. Den tåler litt lave tempraturer og er frykterlig fasinerende! (synes jeg da..)


Lykke til!
Anbefaler et akvarie på minst 150 liter for voksen fisk, eventuelt kan dere skaffe et på 60 liter eller så nå og bytte det ut når de blir større, men de vokser fort har jeg fått inntrykk av. Skaff et skikkelig, utvendig filter til fiskene, gjerne et for dobbelt så store akvarium enn det dere velger å kjøpe. Det er fordi filterprodusentene ofte tester filter uten svamper i, så de virker bedre, samt at gullfisker griser noe veldig.

Det tar 4-5 uker før et filter blir kjørt inn og akvariet er klart for fisk. Dere har ikke muligheten til å gjøre det når dere alt har fiskene. Derfor bør dere bytte 1/6dels vann ihvertfall en gang om dagen. Det er for å fjerne giftig ammoniakk og nitritt. Etter noen uker er filteret innkjørt, og da holder det med vannbytte en gang i uken. Mat også ekstremt lite. Det er bedre med sulten fisk enn forgiftet fisk, og er den frisk klarer de seg nokså lenge på minimalt med for.

Hvis dere kjenner noen med akvarie, kanskje dere kan få litt filtergugge av dem? Da tar det vesentlig kortere tid å kjøre inn filteret.

Bra at dere klager. Jo flere som klager, jo fortere slutter dyrebutikker med dette tullet. Lykke til med fiskene!
Velkommen.
Nesten samme starten som vi hadde det der.
Lykke til.
Og her inne er det bare å spørre. Utrolig mange flinke folk med kjempe god kompetanse som hjelper oss nybegynnere.
Takk for mange tips! Litt av en velkomst

Vi var innom tre dyrebutikker i Trondheim i dag, og fikk blant annet levert tilbake bollen Ble litt småkrangling på butikken, men det ordnet seg, hehe.

Dessverre var det ikke det store utvalget når det kom til akvarium. Stort sett var det slike med skap under, og det har vi rett og slett ikke plass til i den lille leiligheten vår. Av de frittstående akvariumene var det nesten bare av de som er veldig små. Vi fant et som virket ganske ok da. Det var på 93L. Det var det største vi fant uten skap. Hva tror dere om det?

Ble ikke slik at vi kjøpte et i dag. Reiser på ferie om to dager, og da passer ikke denne utgiften helt til vår studentlommebok. Det vi gjorde var å kjøpe den største baljen vi fant, ca 60L, og innrede den etter beste evne. Har veldig greie svigerforeldre som har sagt seg villig til å stå for både mating og utskifting av vann hver dag, så regner med at det skal gå greit så lenge.

Er en annen ting jeg også lurer på. I to av de dyrebutikkene jeg var, var det utrolig dårlig service. Hvor er det dere andre trondhjemmere handler inn utstyr og fisk?
Må si jeg ikke har opplevd direkte dårlig service på noen av dyrebutikkene i Trondheim.

Det som dog er litt variabelt er om betjening tar kontakt med deg, eller om du må ta kontakt selv. Begge deler er greit nok synes jeg.


-Tim
Trikset er å lese seg opp på forhånd. Se litt på fiskene og produktene de har, noter navnene, gå hjem og les. På den måten vet du hva du skal ha, og trenger derfor ingen hjelp!=) Spørsmål stilles på forumet, her er det mange som virkelig har peiling på nesten alt som angår deres lidenskapelige hobby.

I andreetasjen på Tropehagen city syd (Ja, det er en andreetasje, men trappa er skjult bak fugleleker, bur og annet krimskrams) Har de mange akvarier uten utstyr. De koster ikke noe særlig, betalte 400 og no for 60 liter. Armaturene koster nesten like mye som karet. Bord kjøpes på ikea, pass på at de tåler vekta.

Men 96 liter blir bra, da har fiskene plass til å vokse. Så får vi håpe det går bra inntil filteret er innkjørt!

Edit: Tropehagen på city´n slår også opp i fiskebasen på akvaforum om det er noe du lurer på, men det beste er helt klart å bestemme deg før du går.
Det er mange som blir litt lei av dårlig kompetanse og dårlig utvalg i zoobutikkene etterhvert For min egen del kan jeg bare si at jeg handler 99% av alt jeg trenger til akvariehobbyen via nettbutikker. Både norske og tyske.

Av de norske kan jeg nevne de tre vanligste:

www.webzoo.net
www.tropefisk.no
www.aquamanias.no

Lønner seg å sjekke priser og tilgjengelighet før man bestiller noe som haster. To av de tre fører lagerstatus på nettbutikken.
Kunnskapen og gode kjøpetips henter jeg her på forumet og handler derretter på nett. Det er svært sjelden jeg spør om noe i dyresjappene...
He he, det går da mer i retning av har dere ikke det eller det, hvis jeg må ha noe kjapt som ikke kan vente med postgang osv fra nettbutikk

Nettbutikkene mona o tipset om er også de jeg bruker og er veldig fornøyd med
Tim
Må si jeg ikke har opplevd direkte dårlig service på noen av dyrebutikkene i Trondheim. Det som dog er litt variabelt er om betjening tar kontakt med deg, eller om du må ta kontakt selv. Begge deler er greit nok synes jeg. -Tim


Kan vel i grunnen omformulere meg. Det var ikke akkurat dårlig service der jeg byttet inn bollen, men det ble en litt ekkel stemning da h*n begynte å motargumentere meg da jeg forklarte at jeg ønsket større plass for fiskene. Da jeg var på Tillertorget og spurte etter hjelp, kom ha bort til oss, men stod h*n bare å så rundt seg og hørte ikke etter i det hele tatt da jeg spurte om han hadde noe til ca 100L. Der fikk jeg også henvisning til bolle.

Om de tar kontakt eller ikke syns jeg ikke har så mye å si, men om man spør etter hjelp så forventer man jo å få det
Oi, nå kom det så mange svar her at jeg ikke får svart før det dukker opp noe nytt. Koselig!

Takker og bukker for alle tips

Mona: Nettbutikkene vil definitivt bli brukt Takk!
Bubbles..
[QUOTE=Tim]Må si jeg ikke har opplevd direkte dårlig service på noen av dyrebutikkene i Trondheim. Det som dog er litt variabelt er om betjening tar kontakt med deg, eller om du må ta kontakt selv. Begge deler er greit nok synes jeg. -Tim


Kan vel i grunnen omformulere meg. Det var ikke akkurat dårlig service der jeg byttet inn bollen, men det ble en litt ekkel stemning da h*n begynte å motargumentere meg da jeg forklarte at jeg ønsket større plass for fiskene. Da jeg var på Tillertorget og spurte etter hjelp, kom ha bort til oss, men stod h*n bare å så rundt seg og hørte ikke etter i det hele tatt da jeg spurte om han hadde noe til ca 100L. Der fikk jeg også henvisning til bolle.

Om de tar kontakt eller ikke syns jeg ikke har så mye å si, men om man spør etter hjelp så forventer man jo å få det


Hehe. Tror jeg vet hvem du pratet med på tillertorget. Han har god peiling, bare litt distrè.

Anngående innlevering av bollen. Ville du ha penger igjen, eller bytte i noe annet? Dersom du ville ha pengene igjen kan jeg forstå at det ble litt diskusjon. Du har ikke noen bytterett ved kjøp over disk, dersom ikke butikken har dette som egen policy.


-Tim
Tim
[QUOTE=Bubbles..][QUOTE=Tim]Må si jeg ikke har opplevd direkte dårlig service på noen av dyrebutikkene i Trondheim. Det som dog er litt variabelt er om betjening tar kontakt med deg, eller om du må ta kontakt selv. Begge deler er greit nok synes jeg. -Tim


Kan vel i grunnen omformulere meg. Det var ikke akkurat dårlig service der jeg byttet inn bollen, men det ble en litt ekkel stemning da h*n begynte å motargumentere meg da jeg forklarte at jeg ønsket større plass for fiskene. Da jeg var på Tillertorget og spurte etter hjelp, kom ha bort til oss, men stod h*n bare å så rundt seg og hørte ikke etter i det hele tatt da jeg spurte om han hadde noe til ca 100L. Der fikk jeg også henvisning til bolle.

Om de tar kontakt eller ikke syns jeg ikke har så mye å si, men om man spør etter hjelp så forventer man jo å få det


Hehe. Tror jeg vet hvem du pratet med på tillertorget. Han har god peiling, bare litt distrè.

Anngående innlevering av bollen. Ville du ha penger igjen, eller bytte i noe annet? Dersom du ville ha pengene igjen kan jeg forstå at det ble litt diskusjon. Du har ikke noen bytterett ved kjøp over disk, dersom ikke butikken har dette som egen policy.


-Tim

Jeg fikk tilgodelapp, og det syns jeg var helt i orden Så det var ikke derfor det ble litt diskusjon, det ordnet vi opp i relativt fort Det det ble litt diskusjon om, var hvorvidt det var "vits" i å ha et akvarium til to slørhaler vs. den lille bollen.
Om det var en vits å ha?

slørhale kan jo bli kjeeeeempestor.


-Tim
Tim
Om det var en vits å ha? slørhale kan jo bli kjeeeeempestor. -Tim


Hehe, var det jeg prøvde å få frem :p Jaja, jeg ble kvitt bollen og fikk tilgodelapp, så saken er ordnet opp i nå
Jeg var også på dyrebutikken for en stund siden.
Og det begynte jeg å diskutere med en som jobbet der om filter bakterier på boks,hehe.
Og jeg sa at mange på AF har hatt dårlig erfaring med filterbakterier på boks.
Og de svarte at de på AF skal ha det helt perfekt og litt til.
Og så anbelfalte de meg et akvarium fra aqakids, og de sa at det er like bra som Juwel sine akvarier.
Og hun sier de har hatt akvarier i over 30 år.

Så et tips ikke hørl på noen av de som jobber i dyre butikken.
Tobbi. Du skal ikke disse Aquakids/teens pakkene. De gir veldig god valuta for pengene, og kvaliteten på silikonering er fullt på høyde med Juwel.


-Tim
Tobbi
Så et tips ikke hørl på noen av de som jobber i dyre butikken.



Skal jeg høre på deg da? Du er jo på AF så da skal jo alt være i orden..........

Dette er bare tullpreik.




-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap