Hjørneakvarium?

Hei,
vi har nylig overtatt et lite akvarie (3o liter) med en ancistrus og en eplesnegle, og blitt ganske fasinert av denne hobbyen
Vi planlegger å kjøpe en hjørneløsning og flytte dem over, sammen med et par amanoreker og noen guppier. Eller er det noen som har andre forslag til sammensetning av fisk for oss nybegynnere?

Har noen et godt hjørneakvarium (møbel) å anbefale, på ca. 110 liter + ? Og hva må vi passe på med hensyn til utstyr som følger med/må kjøpes?
Kommer an på hvor mye penger dere vil bruke.
Aquamanias (nettbutikk på Kløfta) har et på 129 liter til kr 2.398. Et innvendig Fluval 4 Plus-filter for eksempel til dette koster 398, også må dere ha en varmekolbe.

Har selv et slikt akvarium, men ikke hjørne. Det har høy plastikk-følelse, men fungerer greit og plantene trives.

Ellers er jo Juwel Trigon 190 liter et flott akvarium, men det er dobbelt så dyrt. Men da følger jo pumpe og varmekolbe med.

Inaktiv bruker
Ikke spar på pengene når det gjelder utstyr

Eplesneglen og ancistrusen kan du bare beholde
Jeg ville byttet ut amanoreker med kirsebærreker, fordi de er lettere å drette, er billigere, og de ser penere ut (synes jeg da).

Guppy er en fisk du blir fort lei av, og når du har ett såpass stort kar, kan du jo ha mange litt mer spennende fisk Corydoras aeneus, neontetra, dverggurami, osv...

Forslag 1:
Topp/midsjikt: Dverggurami
Bunn: corydoras og ancistrus
+ rekene

Forslag 2:
Midtsjikt: Neontetra
Bunn: Corydoras

Corydoras er en fisk du fort blir glad i! Men de burde ha finkornet sand. Les gjerne Mona o artikkel om corydoras.


Neontetra.
Dverggurami
Du kan jo lese litt selv :o)
Du bestemmer selvfølgelig selv hva du vil ha oppi, men dette er mine forslag


Lykke til!
Jeg har både amanoreker og kirsebærreker sammen uten problem

Selvfølgelig kan penger spille en rolle når man kjøper seg utstyr, i alle fall for meg! Men det er jo litt forskjellig fra person til person.

Jeg er lytt nysgjerrig på om dere må ha hjørneakvarium eller om det er andre grunner for det? Det blir liksom litt "mindre" når man velger hjørne, fiskene får ikke den samme lengden å svømme på og det kan bli vanskeligere med hensyn til fisker som er veldig territorielle av seg enn om man har ett lengere akvarium.

Jeg foreslår at dere finner ut hvilke fisker dere vil ha før dere handler bunnsubstrat slik at dere slipper å skifte om det blir feil
Jeg bruker torvplater og plantesubstrat under sanda da jeg har en veldig fin sand. Da får plantene godt feste under sanda og i tillegg gjødsel.

Når det gjelder guppy så blir det litt vanskelig å holde en del andre fiskearter da disse er finnenappere. Gå gjerne inn på "guppy" i fiskebasen og les nedover på venstresida hvilke fisker andre har med guppy i sitt kar. Da kan det jo hende det dukker opp noen interesante fisker!

Av utstyr så er det filteret/pumpa jeg ville ha brukt mest penger på!
Kjøp gjerne ett filter som er beregnet til ett kar som er dobbelt så stort som det egentlig er beregnet til.
Å få filterproblemer synes jeg er noe av det mest irriterende og riskikofylte med akvarium.
Om dere kjøper en "akvariepakke" med pumpe, varmekolbe osv, skjekk om utsytret er godt nok for størrelsen på karet (f.eks. er pumpa stor nok?)

Nå er jeg utrolig dårlig på geografi, men dahls dyrerike har veldig billige Juwel-akvarier, det er akvarier jeg synes tar seg fint ut og som det samtidig er kvalitet over

Ble veldig langt og rotete dette her, så beklager det altså!
Takk for svar
MarenB
Jeg er lytt nysgjerrig på om dere må ha hjørneakvarium eller om det er andre grunner for det? Det blir liksom litt "mindre" når man velger hjørne, fiskene får ikke den samme lengden å svømme på og det kan bli vanskeligere med hensyn til fisker som er veldig territorielle av seg enn om man har ett lengere akvarium.


Tusen takk for svar og tips! Veldig god hjelp for oss som er helt ferske!
Vi må ha et hjørne, da vi ikke ha mulighet for å sette akvariet på noen vegg. (Store vinduer,peis,dører osv.) Det lille karet har vi intil videre måtte satt inne i peisen, og der kan det jo ikke stå til vinteren.. så vi må raskest mulig finne en større og bedre løsning for ancistrusen som er 5 år og 15 cm, og har vokst seg alt for stor til karet den er i nå. (Jeg er forundret over at den i det hele tatt har overlevd.)
Jeg anbefaler at dere kjøper så stort kar som mulig, det er enklest "i drift" og ancistrusen tror jeg trenger det Det blir også enklere å velge fiskearter man liker da det er større sjangse for at karet er stort nok! Jeg lover, jo større jo bedre!;D

Tilfeldig bekjentskap
© Erik Brohjem
Reklame for plussmedlemskap