Eheim utvendig filter og heldekkende armatur på juwelkar - hjelp

Jeg har et 110l Juwelkar med heldekkende armatur. Idag fikk jeg utvendig filter Eheim pro 2224. Satt alt opp og så kom det jeg overhodet ikke hadde tenkt på. Jeg kan jo ikke sette armaturen på plass da alle slangene som kommer opp av filteret og inn i akvariet er SELVFØLGELIG i veien. Utrolig idiotisk av meg å ikke tenke på det.

Men hva gjør jeg nå ?- noen med erfaring eller ideer på en grei løsning - som ikke går ut på at jeg må kjøpe ny armatur i morgen . har ikke råd med det første
Finn frem kniv og sag.

Eventuelt kan du la bakerste luken være halvåpen og legge rørene inn der.


-Tim
Hm .. det var det jeg også tenkte på. Redd for at hele dekselet sprekker.
Martina
Hm .. det var det jeg også tenkte på. Redd for at hele dekselet sprekker.



Jeg var på besøk til MarenB i dag, og hun hadde gjort det slik. Så ut til å fungere bra.


Selv hadde jeg sagd ut en liten bit til slangen og røret.


-Tim
Ikke noe problem å sage et større hull i den lystoppen. Har en heldekkende juwel lystopp selv (faktisk har jeg tre), og jeg har saget større hull til slanger selv. Og når jeg klarer det (uten hjelp fra min bedre halvdel), ja da er det enkelt. Jeg er beryktet for å være født med minst 12 tommeltotter
Tim
[QUOTE=Martina]Hm .. det var det jeg også tenkte på. Redd for at hele dekselet sprekker.



Jeg var på besøk til MarenB i dag, og hun hadde gjort det slik. Så ut til å fungere bra.


Selv hadde jeg sagd ut en liten bit til slangen og røret.


-Tim

Må bare legge til at jeg har brukt ei lita fin sag for å få stort/bred nok åpning til slangene i 62Litern jeg har, så der ligger ikke armaturet oppå slangene. Jeg tror det er sikrest å bruke ei fin sag, men jeg er ingen ekspert på dette, så ta det med en klype salt:P Jeg ville i alle fall ha gjort dette om det er snakk om en permanent løsning!

Grunnen til at Tim så at armaturet i 240Litern lå over var fordi slangene ikke er lang nok etter å ha flyttet fra ett annet kar, men når har jeg kjøp nye
Forresten.. jeg brukte en baufilnår jeg sagde større hull. Ikke en vanlig sag altså.

Om det har noen praktisk betydning aner jeg ikke - det var denne saga mannen min kom med når jeg sa at jeg skulle sage plast :p
Jeg tror det er veldig lurt å finne den "rette saga" for å være på den sikre siden.
Baufil er nok greiest ja. Den har mindre tenner og risikoen for å rive opp mer enn ønsket er mindre. Dremel bør også fungere utmerket.


-Tim
Jeg har også saget hull i dekslet på min 240 liter Juwel. Både til den utvendige pumpa og til ledninger. To hull aøtså. I bak-kant slik at det ikke synes.
Ikke noe problem.
Jeg la også isolasjonstape rundt kantene for å forhindre at de gnikker mot ledningene.

mvh
Da er det gjort tok frem baufila og sagde et nydelig hull til slangene. Det ble veldig bra. Hadde jeg sluppet min bedre halvdel til dette hadde jeg antageligvis endt med to halve akvarier. Her er det nok jeg som har de rette genene til å gjøre slikt arbeid.

Takk til alle gode råd
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap