Har ikke mer kattemat til kattungene!

Krise! Får så dårlig samvittighet over kattungene, for jeg har glemt å kjøpe kattemat til kattungene... Jeg har vært borte så moren min mata dem, men hun brukte voksenfòr.... Duh. Så de kasta jo opp i to dager inntil jeg fikk gitt mora mi kjeft for dårlig hold. (Jeg har forklart henne gang på gang at kattunger ikke skal ha voksenmat før de er ett år, og sammenlignet det med å gi babyer biff og bernaise, men hun forstår virkelig ikke... Trist.)
Butikkene er i dag stengt siden det er søndag, og den søndagsåpne kiwien har ikke kattungemat, så jeg har gitt dem kylling (helt mager kylling, på ingen måte krydret) men det virker som om de sliter med å spise det i store doser.
Jeg vet godt at de ikke skal ha tunfisk på boks osv, så det gir jeg dem ikke.
Jeg prøvde å gi dem sånn leverpostei med gutt på (sånn fra stabburet) men så så jeg at den eldre katten spiste opp alt...

Jeg går på butikken i morgen men tar det samtidig med handlen min av fiskemedisin, så det kan ta en stund, men kattungene må ha noe mat i morgen tidlig (og helst i kveld også) og! Hva kan jeg gi dem?

Er det mulig å gi dem sånn lakseburger fra "Fryst"?
Det er bare en helt vanlig, veldig fet laksefilet med litt dill på. Den var tilfeldigvis fryst opp en gang for mye og må spises i kveld eller kastes uansett, så den kan bli kattemat hvis det er noe særlig bra for dem...
Er åpen for alle forslag!

Hmm.. Kjenner følelsen fra da jeg glemte å kjøpe mat. Er lakseburgeren ren fisk vil jeg tro du kan fore med dette. (Ha "gammelkatta" på et annet rom) Jeg vet ikke hvor vidt dill kan spises, men tror ikke det skal ha så mye å si. Har moren din voksenfor igjen? Og hvor gamle er kattungene? Hvis de begynner å bli store kan du forsøke å knuse det. Søsteren min har siamesere som er kjent for å sluke for uavhengig av størrelse, og da kan de kaste opp etter hva jeg har forstått. Tror det er forstørrelsen som har noe å si, eventuelt at det var for de ikke var vant med. Før i tiden var det dårlig med kattungemat tenker jeg, og det vokste jo opp katter på slikt for og mye annet rart da. Ellers kan du gi boksmat. Det blir jo litt som å gi sukkertøy, men magefyll er det.
Jeg ville ha gått for lakseburger jeg. Hvis jeg selv har vært uheldig og glemt å kjøpe kattemat, så bruker jeg å koke fisk.
Og når katta mi var en kattunge, så kokte jeg fisk til han ofte, og hadde aldri problemer med magen.
Kan ikke tro at litt dill kan skade, er jo trossalt mye bedre enn at de går på tom mage.
Du kan også prøve å bløte litt av tørrföret, har lest at det er noen som gjør det, men vet ikke om dette gjør noe forskjell. Du får nesten bare prøve deg fram
Kattungene har ikke vondt av å ete voksenfòr i noen dager, så jeg ville ha gitt dem det i dag også, til du kommer deg til butikken i morgen.
Begynner du å gi dem andre ting, vil de trolig bli enda dårligere i magen, og det er ikke bra for en liten kattungekropp.

Jeg vil også gjerne oppfordre deg til å gi kattene dine kvalitetsfòr kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær og ikke på matbutikk, da matbutikkfòret sammenlignes med junkfood, og ikke inneholder det katten trenger for å ha et fullverdig og sunt kosthold

Jeg kan varmt anbefale Royal Canin Kitten til kattungene dine- det har jeg gitt til "mine" kattekull, og kattungene har elsket det fòret.

Hvor gamle er kattungene dine nå?

Mulig at oppkastet kan skyldes andre ting, f.eks orm. Har de fått ormekur?

Lykke til med dem, de er sikkert kjempesøte!!
Jeg varma opp lakseburgeren, moste den og putta noe yoghurt naturell oppi. Det vet jeg de liker. De virket skeptiske pg.a den nye fiskelukten sikkert, men når de fikk noe de vet hva er gikk det greit.
Kattungene er jeg ikke 100% sikker på hvor gamle, men de begynner å bli ganske "store". Den hvite har fortsatt blå øyne og den grå gule, men er vel mellom 13 og 16 uker et sted. De var nok over 8 uker når vi fikk dem og vi har hatt dem en stund nå. Så de er i hvertfall over 14 uker. Gamla er ikke mora dems, så hun er ganske "sta" mot dem, men hun er ei sinnatagg så det er ikke uvanlig :P

Problemet dems er ikke at voksenforet er for stort, de spiser det med glede, men de kaster det opp uten store gleden senere. Så jeg vet ikke om det hjelper å legge det i bløt.
Men hvis laksen holder har jeg ellers en del fileter i fryseren, så det skal ikke være noe problem til i morgen :P
Og forresten nei, de har ikke fått ormekur enda, hvilket de burde få. Er bare mangel på pengene som er problemet, men jeg vil heller ofre pengene jeg trenger for andre ting for smågullene for å være ærlig.
Jeg har tenkt på å kjøpe kvalitetsfòr også, og ettersom jeg har hørt at det skal være billigere enn butikkfòret i lengden, tror jeg at jeg gjør det.

Kattungene er to skjønne, spesielle tullinger De er ikke små nøster akkurat, for de er korthårede, men de er så nydelige på andre måter!
De har laaange ben og har en lang og mager kropp, og har laaange ører som stikker langt opp i sky. Hm, tror jeg tar bilde av dem istedet, så får dere se selv :P

(P.S pg.a flytting er det ikke sikkert vi kan ha dem så veldig mye lenger, så vurerer å gi dem bort. Bare si ifra hvis noen helst i Buskerud/akershus området har lyst på noen skjønner lange kattunger. Ei hunn og en hann.)
Bilder!
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
De var fine, men de var da absolutt store nok til å skulle kunne spise annet fôr enn bare "babymat"? Tenk på at kattunger for bare noen år siden aldri fikk noe spesiell diett, det var standard kattemat som gjaldt og ferdig med det. Og man kan trygt si at katter, det vokste det da opp i bøtter og spann likevel

Mulig det er det at annet fôr, uansett hva, er uvant for dem, hvis de kun har levd på det samme hittil. Men det burde gå bra med finmost fisk? Kan ikke skjønne annet. Kan det være andre grunner til at de kaster opp?

Kattene våre hjemme, og da jeg fikk egen katt som voksen, vokste opp på vanlig kattemat og kokt fisk. Min katt var yngre enn dine er nå da jeg fikk den, og hun gikk rett på kokt fisk og Whiskas

Hm ja. Kan hende. Med tanke på at i naturen spiser de jo sikkert mus og fugl og mye rart når de er ganske små.
Men jeg har fortsatt lyst til at de skal vokse opp på noe sunt og noe som er tilegnet dem. Dessuten vil jeg uansett ha kvalitetsfòr :P
Men takk for komplimentene på deres vegne! Ja, de er kjempe skjønne
Den hvite er en hann, han har helt blå øyne enda. Og den grå er ei hunn.
Er det en liten sort flekk jeg ser ved ene øret hans, på den hvite katten?

Helt ensfargede hvite katter med blå øyne er ofte døve. Det er en vanlig lidelse på helhvite katter. Men har de bare en bitteliten flekk eller prikk av annen farge, så er det noe annet
Siden dette er et fiskeforum, kunne vel den beste sammenligningen med å gi kattungene kattemat fra butikken, slik som whiskas og kitekat, være det samme som å gi fiskene billig flakfor hele livet

TS har helt rett, kattungene bør få kattungemat til de er ett år gamle, så sant de ikke får problemer med ekstrem overvekt.
Det har noe med at kattene er i en vokseperiode å gjøre, og trenger ekstra proteintilskudd i maten sin.

Den hvite katten kommer nok til å ha blå øyne hele livet, siden den har beholdt den blå fargen til nå
Øyenfargen til kattungene går over fra "kattungeblå" til "voksenfarge" når de er ca 8-9 uker gamle, og vil mest sannsynlig variere litt i styrke til katten er ca 1 1/2 år gammel.
Det er ikke uvanlig at hvite katter har blå øyne, men i noen av disse tilfellene kan helhvite katter være døve.

Noe som katter er helt ville etter, er tunfisk i gele på boks. Trur at tunfisk i lake uansett er for salt, og den i olje trur jeg heller ikke er noe bra. Eldorado eller first price sine er jo billige.
Katta mi spiser kun tørrfor, men han spiser tunfisk i gele på boks og kokt fisk(ganske sær,hehe).
Så tunfisk i gele på boks, kan jeg anbefale deg å gi til kattene dine.

BTW: Utrolige flotte katter du hadde.
Siljepilje
TS har helt rett, kattungene bør få [I]kattunge[/I]mat til de er ett år gamle, så sant de ikke får problemer med ekstrem overvekt. Det har noe med at kattene er i en vokseperiode å gjøre, og trenger ekstra proteintilskudd i maten sin.

Nettopp! Det at kattungene bør få kattungemat er jo fordi de trenger litt mere proteiner i maten sin for å vokse seg stor og sterk.
Det er ikke farlig å gi voksenfor til kattunger, det er bare ikke fullt så kraftig som kattungematen og vil ikke gi like god vekst for den lille hvis den kun fores på voksenfor. Det er nok helt andre årsaker til at kattungene dine er dårlig. En tur til veterinæren (eller i alle fall en telefon) er en lur ting
"babymat" til katt er bare tull. Regner med disse kaster opp rett og slett fordi megen ikke er vant med det. Et par dager tilvenning, og null problem.

Katter går normalt rett fra melk til å spise akkurat det samme som mora har lært dem opp til å fange...
Pål Laumann
"babymat" til katt er bare tull. Regner med disse kaster opp rett og slett fordi megen ikke er vant med det. Et par dager tilvenning, og null problem. Katter går normalt rett fra melk til å spise akkurat det samme som mora har lært dem opp til å fange...

Det har da noe med vitaminer/proteiner og alt annet som er i babymaten som skal gjøre at de vokser seg enda sterkere.
Kunne godt ha gitt dem voksenmat, men velger å gi dem babymat fordi det er mer tilegnet dem.

Den hvite katten er forresten ikke døv, testa det i dag
Men blå øyne er det nok sjanse for at den kommer til å fortsette å ha.
Det er jo rene mirakelet at alle gårdskatter rundt om på bondelandet i Norge i det hele tatt lever opp til å bli de flotte, sterke kattene de faktisk blir. Ingen av disse får noen annen "babymat" enn melken fra mora. Så er det rett over på alt det de voksne spiser.

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er noe galt i å gi kattunger ekstra næringsrikt spesialfôr, men det jeg prøver å si er at det er da ingen KRISE om man ikke gjør det heller i blant... Variert kosthold ellers er det viktigste. Det blir katter av det også!

Jeg kjøpte kattungemat fra Eukanuba til min katt husker jeg, tørrfôret, men det ble knapt rørt. Hun skulle være utrolig sulten før hun gadd å ta noen biter av det. Så det ble med den ene første sekken jeg kjøpte.
Jeg ga henne tran også, det ble det fin og blank pels av
mona o
Jeg mener selvfølgelig ikke at det er noe galt i å gi kattunger ekstra næringsrikt spesialfôr, men det jeg prøver å si er at det er da ingen KRISE om man ikke gjør det heller i blant... :-) Variert kosthold ellers er det viktigste. Det blir katter av det også! ;)

Det er vel bare sånn at vi blir mer og mer opptatt av å gi det beste til dyra våre. Hvalper har fått hvalpefor i mange år så hvorfor ikke kattunger
Det er vel smak og behag. Merker selv på fiskene at de liker bedre billigfòret vi fikk med Aquateens pakka bedre enn tropica fòret jeg kjøpte til dem senere.
Alle fiskene ser ut til å spytte ut de hvite bitene
Jeg tenker at jeg vil fortsette å gi kattungene litt fet/kalloririk mat siden de er så fryktelig tynne. Blir bekymra av å se på dem, så gir dem litt ekstra.
Noen som vet om noe mat som er ekstra kalloririkt men om ikke er så fetende at det er skadelig? Vil fet fisk/flesk osv hjelpe på dette?
Tomat-Maria
(P.S pg.a flytting er det ikke sikkert vi kan ha dem så veldig mye lenger, så vurerer å gi dem bort. Bare si ifra hvis noen helst i Buskerud/akershus området har lyst på noen skjønner lange kattunger. Ei hunn og en hann.)

Bare lurer...hvorfor har du endt opp med to kattunger som du kanskje må gi fra deg snart igjen? Hvis du må gi de vekk anbefaler jeg deg å annonsere de med en gang og henge opp lapper rundt om kring, for det er ikke lett å få gitt vekk katter nå for tiden! Markedet svømmer over av katter for å si det sånn. Og om du må bli kvitt dem innen du flytter så kan du risikere at du ikke får gitt de vekk i tide. Da må du ha en reserveplan for hvor du skal ha dem. Og jo større de blir jo vanskeligere er det å få gitt de vekk, for folk flest vil helst ha de minst mulig for da er de jo så søte. Katter som begynner å bli litt størrelse på er rett og slett ikke så populære. Ikke for det -det er jo to skjønne katter! Men det er de aller fleste katter!! Kampen om et godt hjem er hard, og mange, mange katter dumpes og avlives hver dag fordi ingen kan ha dem.
Bare et tips fra meg, håper du unngår å havne i en slik situasjon (og helst at du kan beholde dem ) Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap