Hva kan jeg gjøre når jeg oppdager noen som har mye fisk i liten bolle?
Kom nettopp hjem etter å ha vært hos private og kjøpt fisk. Svarte på en annonse der de selger snegler, stor malle div. fisk osv. Jeg ringte og var interessert i mallen og sneglene. Joda, jeg skulle komme og få se, men ikke før ETTER at de hadde vært på ferie i tre uker! Javel? tenkte jeg og ventet da tre uker på å bli oppringt som de hadde lovet. Etter en mnd ringte jeg selv. Joda, de husket meg, men nå hadde de byttet ut akvariet med en fiskebolle. Javel? tenkte jeg. Begynte å få bange anelser. Vi dro dog og så på fiskene. Dette var en høvelig liten bolle overfylt av fisk. Her var da: to stk medium scalarer, to store blå-gurami (Vi kjøpte dem) tre store skjørtetetra (kjøpte disse også), en enslig guppy med sundrevet finne, èn kileflekkrasbora (Kjøpte), en flokk kardinaltetra, to svære black Molly, to indiske glassmaller, en siamesisk algespiser og en ca 15 cm lang pleco! Resten var da ikke til salgs.... Javel? tenkte jeg. Jeg ville jo ikke være uhøflig og prøvde å gi dem litt råd sånn i all forsiktighet. De sa at akvarium var for vanskelig og det ble mye lettere og mindre arbeid med en fiskebolle. Javel...? tenkte jeg. Jeg prøvde å antyde det motsatte, men de stod på sitt. Jeg prøvde å antyde at det var litt for mye fisk også, men tror ikke jeg kom igjennom... Jeg så at der ikke fantes planter i bollen. Jeg hadde i ren vennlighet tatt med litt planter som "vennlig"-gave. Kabomba og en klump javamose. "Vi vil ikke ha planter oppi der!" var svaret da jeg tilbydde dem plantene... Javel...? tenkte jeg. Vi fikk fanget fiskene og jeg sa rett ut: "Den plecoen er ALTFOR stor til den lille bollen." "Jeg vet det" fikk jeg til svar. "Men den har ikke vokst noe det siste halvåret. " Datteren hans mente det motsatte. Javel... tenkte jeg og betalte og dro. Slik kan det altså gå... Nå var det primært plecoen jeg ville kjøpe siden jeg var forespeilet at den var til salgs...
Fiskene får i allefall et godt hjem, men den ene guramien ser ut til å være i dårlig form. Håper det bare er stresset fra transporten....
Fiskene får i allefall et godt hjem, men den ene guramien ser ut til å være i dårlig form. Håper det bare er stresset fra transporten....
Postet 30.08.09 kl 17:39
Endret: 29.09.09 kl 20:04
Postet 30.08.09 kl 17:56
Etter å ha jobbet seks år i dyrebutikk har jeg sett og hørt veldig mye rart. Dette eksemplet bare føyer seg inn i rekken av tilfeller som er helt vannvittige. Jeg har ikke ord for hvor uintelligent og ensporet mennesker kan være. De nekter plent å ta imot informasjon av mennesker som vet bedre en dem. Sjokkerende vil jeg si.
Postet 30.08.09 kl 18:01
Postet 30.08.09 kl 18:04
Postet 30.08.09 kl 18:06
Postet 30.08.09 kl 18:09
Postet 30.08.09 kl 18:14
Er det mulig å kontakte dyrevernnemnda om denne saken? (tlf. 06040)
Dyrevernloven gjelder for alle levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.
I § 2 står det at man ikke skal sette dyr i fare for å lide..
I vår kommune måtte en matbutikk slutte med akvarie med kreps som var stripset (klørne), samt at en annen fikk restriksjoner i forhold til et utstillings-akvarie med for stor fisk...
..Eller i det minste sende dem brosjyren som Mattilsynet har utarbeidet om hold av ferskvannfisk?
Dyrevernloven gjelder for alle levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.
I § 2 står det at man ikke skal sette dyr i fare for å lide..
I vår kommune måtte en matbutikk slutte med akvarie med kreps som var stripset (klørne), samt at en annen fikk restriksjoner i forhold til et utstillings-akvarie med for stor fisk...
..Eller i det minste sende dem brosjyren som Mattilsynet har utarbeidet om hold av ferskvannfisk?
Postet 30.08.09 kl 18:45
Endret: 30.08.09 kl 18:47
Postet 30.08.09 kl 19:34
_reah_Er det mulig å kontakte dyrevernnemnda om denne saken? (tlf. 06040) Dyrevernloven gjelder for alle levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamander, krypdyr, [B]fisk[/B] og krepsdyr. I § 2 står det at man ikke skal sette dyr i fare for å lide.. I vår kommune måtte en matbutikk slutte med akvarie med kreps som var stripset (klørne), samt at en annen fikk restriksjoner i forhold til et utstillings-akvarie med for stor fisk... ..Eller i det minste sende dem brosjyren som Mattilsynet har utarbeidet om hold av ferskvannfisk?
Bare å ringe dyrevernsnemda, om døm ikke tar saken allvorlig, så ringe politiet og annmelde dyrevernsnemda for å overse dyreplageri
Dette er noe av det værste jeg har hørt (
Mvh Per
Postet 30.08.09 kl 19:38
Postet 30.08.09 kl 19:49
Jeg er ikke av den typen som blander meg med andre. Er regg for konsekvensene av det og folkene vil jo selvfølgelig skjønne at det er JEG som har ringt...jeg ble skikkelig FORBANNA av å se fiskene slik, men er redd for å gjøre noe....her jeg bor er det i tillegg nesten UMULIG å få tak i dyrebeskyttelsen. Jeg hadde en episode med en jeg kjenner som ga blaffen i ca 20 tamrotter. De trådde i møkk opp til halsen siden han ikke gadd gjøre rent til dem og de hadde generelt grusomme forhold. Til slutt hev han dem ut i uthuset da han ikke klarte lukten mer og frosten var begynt å komme! Jeg prøvde i fire dager å ringe forskjellige nummer for å komme til dyrevernsnemda, men kom igjennom til mattilsynet etterhvert. Det tok èn mnd før dyrevernet dukket opp hos ham. Da var 14 av rottene døde og JEG hadde berget resten enda jeg ikke hadde plass. Fyren hadde kvittet seg med burene og alt så de hadde ingenting på ham. Etter det fikk jeg mildt sagt et HELVETE som jeg ikke vil gjennomgå igjen.... Mener dere VIRKELIG at jeg burde ringe...? :/
Postet 30.08.09 kl 20:00
Postet 30.08.09 kl 20:02
Endret: 30.08.09 kl 20:04
Postet 30.08.09 kl 20:03
Postet 30.08.09 kl 20:07
Postet 30.08.09 kl 20:07
Postet 30.08.09 kl 20:51
Postet 31.08.09 kl 04:29
Postet 31.08.09 kl 10:09
Postet 31.08.09 kl 11:26