Hvordan se forskjell på kjønn hos platy?

Har 2 hvite og sorte Platy, lurer på om det er hunn og hann eller. Den ene "jager" den andre, ser ut som de koser seg. Utrolig skjønne fisker som lager liv i karet

Gjorde den dumme feilen å kjøpte bare 60 liter kar så gikk til anskaffelse av et på 115 liter som står å gjør seg klart. Lurte på filterpumpene som fulgte med der om de er for svake. Til 60 litere er det AM-TOP AT-800F og til 115 literen AM-TOP AT1000F, er de bra nok?

Har hatt i fisk for tidlig etter hva jeg leser her, begynte å tilsette fisk etter en uke. Har bare fått tak i strips-tester og de ser bra ut. Men tør ikke annet enn bytte endel vann hver dag på grunn av nitritt fare. Holder det å bytte halvparten av vannet 1 gang pr dag? (skal vente lenge nok med det andre karet)
Hann og hunn
Hei

Er ganske fersk selv.

Forskjellen på hann og hunn er at hannfisken har ein litt tynn spiss finne under magen,mens hunnen har en hel litt rund finne under magen.
Dette klarer eg ikke å se på bilde,det er best å se når fisken "står stille"

Lykke til
Ikke lett å se på de bildene der, men dette er hann og dette er hunn

Nei søren, lot seg ikke lenke direkte til et enkelt bilte. Men se på den ene lenken og bla deg til det bildet som er merket med "hann" og "hunn"
hehe.. litt morsom at på linken til lisbeth så er det bare en hann i bilde serien :P
Som jeg ser iallefall...

På bildene til trådstarter ser det ut som to hanner på øverste bildet, og umulig å se på det andre..
Ja jeg vet at det er de samme to fiskene :P
Tror det er 2 hanner jeg har fått, bør eg skaffe et par hunner også da. Kan virke som de jager hverandre. Las her på forumet at en ikke bør ha Sverddragere og Platy i sammen fordi de kan formere seg med hverandre, har et par med hun og han av de, heldigvis ser det ut som de er likegyldige til hverandre.

Ikke lett å få tatt skikkelige bilder, de vil jo i stå i ro et halvt secund

Oiiiiiiiiiii nå var det morsomt her, er ikke mange dagene siden det ble fisk i karet her og nå oppdaget eg brått masse yngel tror det er Platyen som har fått barn
Er det fare for at Sverddragen kan spise de opp?? de har noen gjemmeplasser under noen steiner.
er det platy yngel er det ikke to hanner du har...
Ja det er fare for at sverddragerne og platyene spiser yngelen du har i karret...
Har du noen tette planter og noen flyteplanter i tillegg så er det en grei sjangs for at noe av yngelen vokser opp...

Hvis det bare er gjemmeplasser under stener så tror jeg du skal være heldig om du får store fisk ut av yngelen din.. men jeg pressiserer tror :P
Lasse Hansen
er det platy yngel er det ikke to hanner du har... Ja det er fare for at sverddragerne og platyene spiser yngelen du har i karret... Har du noen tette planter og noen flyteplanter i tillegg så er det en grei sjangs for at noe av yngelen vokser opp... Hvis det bare er gjemmeplasser under stener så tror jeg du skal være heldig om du får store fisk ut av yngelen din.. men jeg pressiserer tror :P


2 av plantene er litt tette og der gjemmer de seg, er ganske trang hule under de steinene har ikke sett hverken platy eller sverddrager prøve på å svømme under der, har noe "rav lignende" pynt inni der gjemmer de seg også. Finner fortsatt endel yngel idag, umulig å telle de iallefall 5 stk. Moro det her ))
Bare et lite tips..
Hvis du likevel skal flytte platy og sverddragerne over i det største akvariet ditt, så kan du jo bare la yngelen være igjen i 60 litern. Da trenger du ikke gjemmeplasser heller, ingen som truer de da..
Men en annen ting, pumpa er glad i yngel. Har ikke så greie på hvilken pumpe du har, men hvis jeg har små yngel så trer jeg en "tynn dame strømpe" (som du får kjøpt i alle matbutikker) over innsuget. Før jeg brukte strømpa over pumpa, så fant jeg masse døde yngel i filteret, utrolig kjedelig hvis man vil øke bestanden.
Generelt sett, så hjelper mange typer flyteplanter med å tilfluktsplasser for yngel. Da vil noe av flakforet/maten komme dit, og småfiskene kan få seg litt mat uten å bli til mat

Beplantning ellers i akvariet er jo også en fordel.
Bobla
Hvis du likevel skal flytte platy og sverddragerne over i det største akvariet ditt, så kan du jo bare la yngelen være igjen i 60 litern. Da trenger du ikke gjemmeplasser heller, ingen som truer de da.. Men en annen ting, pumpa er glad i yngel. Har ikke så greie på hvilken pumpe du har, men hvis jeg har små yngel så trer jeg en "tynn dame strømpe" (som du får kjøpt i alle matbutikker) over innsuget. Før jeg brukte strømpa over pumpa, så fant jeg masse døde yngel i filteret, utrolig kjedelig hvis man vil øke bestanden.


Kan ikke flytte de over i 60 literen enda, har bare vært vann i den siden mandag. Skal tre på ei strømpe med en gang, satt og tenkte på det før idag om de kunne bli dratt inni den.
Er det noe poeng å stikke å kjøpe et yngelkar å ha de i, funderer hardt på hvordan eg skal få "fanget" de å hatt de oppi det :O Kan eg ha de andre fiskane i ei bøtte mens eg gjør det. Kunne jo godt tenkt meg å fått beholdt noen av yngelen iallefall, har jo 2 kar som trenger fisk. Skal iallefall rett avgårde å få kjøpt inn noen flyteplanter idag.

Takker for svar
Den Platy`n nederst på bilde 1 er en hann og den øverste er en hunn, for du kan se på hannen så har den en gonopodium (parringsorgan)=den spissen under han mens hunnen har en gattefinne der hannen har gonopodie.
synes jeg ser gonopodium på begge jeg... men iom at ene har født så er jo det feil :P
Eg er faktisk så dum at no begynne eg å lure på om det ikke er sverddrageren som har fått barn........... Masse småtroll iallefall, er spent på de når de vokser litt til....
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap