Oppbygging av bunnsubstrat

Holder på å sette opp en ny tank og lurer på valg av bunnsubstrat og hvordan jeg skal bygge det opp. Jeg vil ha Jord i bunn og sand på topp.
Har dere noe erfaring med dette?
I følge Diana Walstad metoden gir grus i topplaget gode resultater (usikker på dimmensjon, men antar det dreier seg om finkornet kvalitet). Jeg vil bruke sand (tilsvarende groveste biltema). Jeg lurer om topplaget vil bli for tett med sanden og ikke slippe opp Co2 i form av nedbrutt organisk materiale fra jordlaget.
Har ikke tenkt å bruke varmekabler så jeg vil legge isopor i bunn (10mm) og så følge på med jord og toppe med sand.
Noen innspill?

mvh

Jan
Jeg bruker alltid torvplater på bunnen og plantesubstrat (leire) og har helt fin sand oppå. Ingen varmekabler. Blir vel egentlig samme prinsipp? Grunnen til at jeg bruker dette er at jeg erfarer at plantene trives og gror veldig godt med dette i bunnen
Torvplater
Hei,

Hvor finner du torvplatene da?
Inneholder ikke leire endel jern? trodde ikke det var helt bra.
Jeg bruker [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2983&HKatID=]Hobby Torvplater [/URL]og Tropica Aquacare PLANTESUBSTRAT.

Jern er bra for plantene Jeg har fisk som er veldig vare for vannkvaliteten, ville ikke turt noe jeg ikke følte meg trygg på.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap