Hvor høy kh bør jeg ha?

Jeg tror jeg er kjemisk tilbakestående eller noe sånt, for jeg skjønner bare ikke dette med KH. :/ Hvis jeg har surt og bløtt vann, hva skal KH-verdien være da? Eller skal den være den samme uansett hva slags vann man har? PH-en i akvariet mitt er 6,5 og KH er 3. GH-test fulgte av en eller annen grunn ikke med i testsettet mitt, så det har jeg ikke testet...
Du er hvertfall ikke alene om det, for jeg skjønner ikke alt det der jeg heller.
Jeg fikk opplyst i en tidligere tråd at kh burde ligge på rundt 5-6 for å holde ph stabil, fordi kh er en buffer for ph. Og at man kan høyne det med feks natron. Men hva man kan høyne kun kh med uten at ph går opp.. nei, det har jeg ikke forstått, og ikke fått svar på heller.
Kjemisk tilbakestående jeg også...
Alt er vel utifra hvilke fisker du har.
Jeg melder meg inn i denne kjemisk-tilbakestående klubben. Jeg leser og leser om dette , men det går ikke inn.
I norske vannkraner er kh veldig lav. Det er helt vanlig. Dette er gjort med hensikt fra vannverkenes side, for å unngå avleiringer i ledningsnettet. Høy kh ville over tid medført tetning av rørene pga avleiringer.

Hva slags ph og kh man skal legge seg på i akvariet sitt, avhenger 100% av fiskene man holder. Ikke fikle med noe som helst av vannverdier før man vet sikkert hva fiskene trives best med!

Jeg ser ovenfor at noen har blitt anbefalt en kh på 5-6... jøje meg! Da vil jo ph fyke rett i taket og bli skyhøy! Det var en fryktelig høy kh å bare "anbefale" noen blindt uten å ane hva slags fisk folk holder?? Det kan man umulig si, så lenge det ikke er et konkret tilfelle med bestemte fisk som har slike krav. Det er stort sett bare afrikanske ciklider fra de store innsjøene Malawi, Victoria og Tanganyika som skal ha sånne vannverdier med høy ph, høy gh og kh.

Kh skal ikke økes med mindre man ønsker høy ph. Disse to verdiene følger hverandre som hånd i hanske. Øker man kh, følger ph etter.

Derfor; har man f.eks. sør-amerikanske fisk fra Amazonas, kan man regne med at det er surt og bløtt vann som gjelder, og man skal ikke forsøke seg på å heve hverken kh eller gh.
For eksempel tetraer som kobbertetra, neontetra og lignende skal ha lav ph og lav kh, og lav gh.

Jeg har kh 2 i krana, og det er perfekt for mine Sør-amerikanske fisk. Jeg senker ph litt, fra 7.4 (kranvannet) til mellom 7.0 og 6.8 som fiskene mine skal ha. Senke ph gjøres med eikebarkekstrakt i vanntønnene.

PS!
Når jeg snakker om ph, mener jeg dette:
Skillet mellom lav og høy ph er 7.
Ph 7 er nøytralt, og alt under dette er "lav ph" eller "surt vann".
Alt over 7 regner jeg som høy ph (alkalisk vann).

Har man et vanlig selskapsakvarium, passer ph 7 for veldig mange av fiskene i handelen.

pellefygert
Jeg tror jeg er kjemisk tilbakestående eller noe sånt, for jeg skjønner bare ikke dette med KH. :/ Hvis jeg har surt og bløtt vann, hva skal KH-verdien være da? Eller skal den være den samme uansett hva slags vann man har? PH-en i akvariet mitt er 6,5 og KH er 3. GH-test fulgte av en eller annen grunn ikke med i testsettet mitt, så det har jeg ikke testet...

Du har fint vann for veldig, veldig mange av fiskene som er vanligst i akvariehobbyen.
Men før noen kan si om dette er passe for akkurat deg og dine fisk, må du opplyse om nøyaktig hva slags fiskearter det er du har

Kunne ønske det var jeg som hadde ph 6.5 i vannkrana Det er super vannverdi for alle Corydorasene og tetraene mine.
Det skal legges til at KH bestemmer hvordan PH reagerer på CO2 konsentrasjonen. Ved lav KH vil PH svinge mer med konsentrasjonen av CO2 i vannet.

Tabell her Helt nederst

Edit: Vil eller si meg enig med Mona. Dette er ikke noe man tukler med uten å vite hva man gjør.

-Tim
Mona..
Mona, må bare slenge inn en liten kommentar her, hvis du leser på tråden min som er noen få tråder nedenfor denne, så ser du hvorfor det ble anbefalt.
Jeg forstår det sånn at kh burde være på 5-6 for lettere å kunne stabilisere ph'en, men som du sier, ph blir jo bare høyre og høyre når man prøver å øke kh. Vi stresser forferdelig med dette vi.
Så jeg slutter meg absolutt inn i 'kjemisk tilbakestående-klubben'.
mona o
Du har fint vann for veldig, veldig mange av fiskene som er vanligst i akvariehobbyen. Men før noen kan si om dette er passe for akkurat deg og dine fisk, må du opplyse om nøyaktig hva slags fiskearter det er du har :-)

Jeg har to akvarier, men har bare satt opp det ene ennå. I det jeg har satt opp er det foreløpig bare en kampfisk og et par kirsebærreker, men etter hvert skal jeg ha kuhlii-åler oppi også. I det andre akvariet jeg ikke har satt opp ennå har jeg ikke helt bestemt meg 100% ennå, men tror det blir en corydoras-art, neontetra og øksefisk.
Tim:
Jeg var meget bevisst da jeg utelot å nevne noe om CO² tilsetninger og kh/ph rundt det Dette er tråden for "Kjemisk Tilbakestående Klubben" (KTK, hehe) og ingen vits å spore alt for mye til sidene tema-messig eller røre opp i noe som bare blir altfor komplisert, når det med CO² tilsetninger osv likevel bare gjelder noen få prosent av alle akvarister.

Jeg tror det er best å innføre begrepene litt og litt Derfor sa jeg ikke noe om CO² Så alle medlemmer av KTK: glem at dere hørte ordet CO²! Hehe
mona o
[B]Tim:[/B] Jeg var meget bevisst da jeg utelot å nevne noe om CO² tilsetninger og kh/ph rundt det ;) Dette er tråden for "[B]K[/B]jemisk [B]T[/B]ilbakestående [B]K[/B]lubben" ([B]KTK[/B], hehe) og ingen vits å spore alt for mye til sidene tema-messig eller røre opp i noe som bare blir altfor komplisert, når det med CO² tilsetninger osv likevel bare gjelder noen få prosent av alle akvarister. Jeg tror det er best å innføre begrepene litt og litt :-) Derfor sa jeg ikke noe om CO² :-) Så alle medlemmer av [B]KTK[/B]: glem at dere hørte ordet CO²! ;) Hehe :)

jeg fikk tusenmetersblikk i det øyeblikket CO2 ble nevnt
Martina
[QUOTE=mona o][B]Tim:[/B] Jeg var meget bevisst da jeg utelot å nevne noe om CO² tilsetninger og kh/ph rundt det ;) Dette er tråden for "[B]K[/B]jemisk [B]T[/B]ilbakestående [B]K[/B]lubben" ([B]KTK[/B], hehe) og ingen vits å spore alt for mye til sidene tema-messig eller røre opp i noe som bare blir altfor komplisert, når det med CO² tilsetninger osv likevel bare gjelder noen få prosent av alle akvarister. Jeg tror det er best å innføre begrepene litt og litt :-) Derfor sa jeg ikke noe om CO² :-) Så alle medlemmer av [B]KTK[/B]: glem at dere hørte ordet CO²! ;) Hehe :)

jeg fikk tusenmetersblikk i det øyeblikket CO2 ble nevnt
Det var vi to om. :P
Jeg skjønner tankegangen om å gjøre det enkelt, men man kan ikke utelate CO2 når man snakker om KH/PH.

Det er KH som bestemmer hvordan PH reagerer på CO2 i vannet. KH i seg selv gjør ikke noe med PH, men den bestemmer hvordan PH blir ved en gitt mengde CO2 i vannet.

PH vil gå ned ved økt CO2 mengde i akvariet.

Annbefaler folk som lurer å lese artikkelen jeg linket til. Mye nyttig info der.

-Tim
mona o
Jeg ser ovenfor at noen har blitt anbefalt en kh på 5-6... jøje meg! Da vil jo ph fyke rett i taket og bli skyhøy! Det var en fryktelig høy kh å bare "anbefale" noen blindt uten å ane hva slags fisk folk holder??.

Jeg har kh 5-6 og PH 7,5-8 som regel.
Springvannet mitt har KH 4 og PH 7.8

Jeg senker til KH 2-3 og PH 7

-Tim
Og her hos oss er springvannet 7 og kh 1.

Men plutselig begynte fisker og dø og da vi målte ph så var det falt helt til 5. Karet har gått i 4 mnd.
Fikk helt panikk og begynte å øke ph med natron, og fikk i den forbindelse forklaring om å øke kh for å holde ph mer stabil.. hmm.
Skjønner jo hva fotosyntese er og at ph kan hoppe opp og ned i forbindelse med CO2-nivået, og det var også derfor vi begynte å stresse med å øke kh, noe vi ikke klarte fordi ph begynte å stige for mye.
Så mens ph nå foreløpig er 7 pga natron, så er likevel kh bare 1, og jeg er livredd for å få ph-dropp igjen.

KjemiskTilbakeståendeKlubben lenge leve! ..flirer
Høy kh
Jeg har brønnvann med kh på 15... blir helt nervøs av å lese. Hva bør jeg gjøre? jeg finner bare innlegg hvor folk har motsatt problem...
Linda A
Jeg har brønnvann med kh på 15... blir helt nervøs av å lese. Hva bør jeg gjøre? jeg finner bare innlegg hvor folk har motsatt problem...

Med kh på 15 må du ha ekstremt høy ph også?
Det enklest er faktisk å velge arter som liker det vannet man har i kranen. Senking av ph/kh kan gjøres med feks eikebarkesktrakt, men om du i tillegg har høy gh også så er det ikke så enkelt lengre. For å senke gh må man enten bruke reversert osmose, eller regnvann.
Tante Astrid
[QUOTE=Linda A]Jeg har brønnvann med kh på 15... blir helt nervøs av å lese. Hva bør jeg gjøre? jeg finner bare innlegg hvor folk har motsatt problem...

Med kh på 15 må du ha ekstremt høy ph også?
Det enklest er faktisk å velge arter som liker det vannet man har i kranen. Senking av ph/kh kan gjøres med feks eikebarkesktrakt, men om du i tillegg har høy gh også så er det ikke så enkelt lengre. For å senke gh må man enten bruke reversert osmose, eller regnvann.

Ikke sikkert det skal mye til for at pH beveger seg over 8.2 så lenge det er karbonat som har øket den.

Hjemmelekse til "Kjemisk Tilbakestående Klubben"

3 * kH * 10^(7-pH) = Co2 mg/liter

Generelt sett er det slik at med vanlig vann fra vannverk så skal man ikke langt over 2 i kH før dette gir problemer med pH når det gjelder Sør-Amerikansk fisk. Vannets bufferevne på pH blir bedre med økt kH, men så lenge man ligger rundt 2 så er det ingen fare.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap