Juwel rio 125l, ikkje egnet for ål?

viste ikkje heilt kor denne topicen skulle plasseres, så den endte her.

eg kjøpte meg 3stk Kuhlii-åler for drøyt 1 uke siden.
så 2 dager etter at eg hadde kjøpt ålene, såg eg eine ålen stakk hode ut av rillene som er helt nede på "pumpehuset". fikk litt panikk, å skrudde av pumpa for å se. men han såg vist ut til å ha slått seg til ro inni der.
noken dager senere, skulle eg medisinere fiskene mine, å skulle derfor fjerne kullfilteret, å der såg eg den eine ålen låg stein dau, klistret til filteret.
kordan har denne komt seg dit? filteret er jo skvist inntill rundt allt, så måtte no være umuligt for noke svømmande å komme seg dit tenkte eg, å håpte på at dette ikkje skulle skje igjen.

så idag når eg skulle sette innigjen kullfilteret, så låg det jammen en ål til klistret til et av filterene.
så spørrende eg var, så tok eg opp alle filtrenene, å såg det var 2 "hull" i boksen fra pumpekammeret til filterkammeret. eit heilt nede, å et på midten (legger med bilde)
så tenkte eg at ålen må ha komt seg inn via det midterste, siden det var ca der dem låg. så kom eg på ideen å snu filterholderen, slik at plastikken vil tette, eller vertfall gjøre det vanskeligere for ålen å komme inn igjen. er dette sånn filterene skulle vært montert fra begynnelsen? eller er bare ikkje RIO 125L produsert til å holde på ÅL?

legger med bilder så dere kan se kor ålen må ha komt seg inn, kor hulla inne i huset er, å kordan eg prøvde å sette filterene nå.


håper noken har et svar til meg, vil ikkje miste flere Åler.
Lim fast litt finmasket netting så går det bra


-Tim
her er skrekkbildene av kordan ålen låg.
(det med kullfilteret, er den første ålen eg fann)

som man kan sjå på bilde 2, er det også kommen Mose inn.
er det ikkje meininga at slekt skal komme fra toppen av? å bli stoppa i de første filteret?
virka jo så da kjeme inn på sida. noke eg ikkje heilt skjønna logikken i. for da fære jo ikkje vannet gjennom alle filtera.
Kjører du kullfilter hele tiden??
Mine Kuulier bodde i filteret. De krøp likesågodt over kanten oppe eller inn utblåsingen da jeg prøvde å stoppe de med nylonstrømpe. Vil ikke tro det er farlig for dem men det er jo litt kjedelig å aldri se dem..
som du ser, så var det vist farligt for desse:/

eg kjørte kullfilteret når eg monterte akvariet, siden det var sånn det sto oppført. så sto det på medisin flaska at man kan hive i kullfilteret når en er ferdig med medisinering.
Kullfilter.
Mulig jeg har misforstått noe, men jeg mener at kullfilteret er noe man skal kjøre ei viss tid etter medisineringa for å ta bort event rester. Etter det skal det taes vekk.
Som sagt er det mulig jeg har misforstått noe, men håper noen andre her vil gi nøyaktig info ang det.

Ellers ang filteret ville jeg prøvd det som Tim skriver, lime fast med silikon noe finmasket netting over hullene, fra en hov el noe. Vil ikke være gøy å miste flere åler på samme måte.
Vindm
eg kjørte kullfilteret når eg monterte akvariet, siden det var sånn det sto oppført. så sto det på medisin flaska at man kan hive i kullfilteret når en er ferdig med medisinering.


Kullfilter holder kun på stoffene i en måneds tid, etter det kan det lekke stoffene det fanget opp, derfor byttes det hver 4.-6. uke tror jeg. Stort sett er det unødvendig å bruke kullfilter, med mindre man skal fjerne medisinrester med det.

Brukte du det under medisinering og kasta det etterpå? Det er viktig å kaste det FØR du starter medisinering siden det absorberer medisinen opp.
Ål + kullfilter
Jeg ville fulgt rådet som ble gitt om at du kan feste finmasket netting rundt innsugene til pumpen for å forhindre at ålene svømmer inn der. Det at de velger å gjemme seg i pumpen kan jo bety at de ikke har nok gjemmesteder ellers i akvariet..

Når det kommer til kullfilteret som følger med Juwelakvariene (og sikkert andre merker også):
Jeg har faktisk snakket med leverandøren ang. akkurat det.
Kullfilter ligger ved i "startpakken" fordi det er en standardpakke som selges i hele Europa (kanskje også verden?). Det er mange steder i der det er nødvendig med et slikt kraftig filter. Her i norden har vi såpass rent vann i kranen at kullfilter er unødvendig å bruke. Man får faktisk som regel flere negative opplevelser ved bruk at kullfilter enn uten. Det suger til seg alt som er - vitaminer, plantenæring, bakterier, skit.. Men, så spytter den plutselig alt ut igjen når det er "fullt". Det er da man kan få et alvorlig problem.
Rådet jeg fikk, og som jeg vil gi videre, er å la være å bruke kullfilter til vanlig. Etter sykdom, når medisineringen er ferdig, kan man bruke kullfilter et par ukes tid for å få renset opp. Så skal det kastes.
ka bør eg erstatte kullfilteret med da?
bare la det stå tomt? eller hive i et ekstra av et annet filter?
Sett inn en ekstra cirax kasett


-Tim
er det dem med kvite steiner i?
ka er dem til?
Det er de hvite steinene ja. De er porøse så de gir grobunn for de bakteriene som bryter ned avfallstoffer. Personlig ville jeg byttet ut den grønne svampen også. Den fjerner nitrat i en periode, men dersom du bytter vann jevnlig burde det ikke være noe problem.

-Tim
kordan burde eg da evt plassere filterene?
legge cirax kasett der kullfilteret var?
eller har ikkje plassering så mykkje å bety?
I mitt juwel-filter har jeg tatt ut alle svampene, og kjøpt to kassetter med biostein, og kjøpt en blåfiltersvamp-matte, og klippet ut 4 stk, som passer i høyden og bredden i pumpehuset, og presset 3stk. inn over kassettene, slik at da får du utnytta hele huset, og du kan starte en vaskesyklus, dvs. vask den ene svampen, og sett ned en ny en gang i kvartalet. funker utmerket, (jeg har også kjøpt en ny pumpe enn den som følgte med, en juwel som er beregnet for hakket større kar)

Men med mindre du mange (eller STORE) fisker, går det bedre hvis du bytter ut kullfilteret og nitratfilteret med originale juwel BLÅsvamper.
kullfilteret har eg nå kvittet meg med.
kass jobb gjør blåsvampene da?
Vanlig mekanisk og biologisk filtrering.


-Tim
i blåsvampene bor bakteriene som filtrerer ut nitritt og nitrat, og desto mer blåsvamp og gjennomstrømming i et filter, desto bedre filtrering, og desto flere fisk kan du ha, uten frykt for forgiftning.
så heller en blå svamp ekstra, enn en cirax kasett da?
Nei.

Cirax gjør det samme, bare bedre. Større areal pr volum.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap