Slørhaler og formering

hei jeg har to slørhaler som jeg kjøpt i desember de bor i en 15 liters biorb og trives med det den ene har drevet og dyttet den andre i rompa en del men så i forige uke så oppdaget jeg bitte små egg på bladene på planta der inne, de var hvite og ble spist opp ganske fort men så skjedde det samme for to dager siden den ene dyttet den andre i rompa og vips så var det fult av egg men nå er de igjennomsiktige med noe inni, så jeg har flyttet de to voksne til en annen bolle for å se hva som skjer , er det noen her inne som vet sånn ca hvor lang tid det eventuelt tar før jeg ser om det blir noe av disse eggene?
hilsen astrid
Grattis.
Ca 3-4 døgn etter egglegging, vil de klekke. Avhengig av tempen i karet.
Husk rent og oksygenrikt vann til yngelen. Du bør fôre med artemia, hvis de klekker.

Du skal være oppmerksom på at det er vanligvis mange deformerte og vannskapte yngel i et slørhale kull. Dette kommer av den sterke selektive avlen disse har vært utsatt for i generasjoner.
Så om du virkelig vil fortsette å drette slike fisker, må du leke litt "gud" og luke bort alle som har svømmeproblemer, skjeiv ryggrad, manglende finner og andre rare ting. Dette er desverre helt vanlig i slørhale kull.
takk for svar !da får jeg prøve å leke gud å så ser vi hva som skjer!
Mener du seriøst at disse bor i en 15 liter, eller er det en skrivefeil? For hvis de bor i en 15 liter burde du kjøpe større kar snarest mulig, siden disse fiskene blir store og trenger god plass og kraftig filter.
Trodde ikke det var mulig å få disse i lek i en 15L ??? Høres nesten ut som snegleegg?

Men hvor har du disse slørhalene nå som du har tatt dem ut av 15 literen?
nå har tre egg klekktes og det svømmer yngel rundt i bollen mor å far er i en litt mindre bolle ved siden av og ja det er bare 15 liter og de slørhalene er ikke veldig store men trives nok veldig godt, virker det som.
Vel, uansett. 15 liter er alt for lite til gullfisk, uansett hvilken type.
Søk og les litt om gullfisk rundt om på div. forum. Så ser litt mer av hva disse trenger.

Her er en god start.
hvor lang tid tar det fra de klekkes til deblir fisk?
De er frittsvømmende etter ca 4 døgn, fra klekking. Avhengig av vanntemp. Kaldt vann, tar lengre tid.
Slørhalene mine har fått bayber
hvor lang tid tar det fra de er yngel til de begynner å ligne på en fisk?
de har alt for lite plass.. jeg har slørhale i 130 liters akvarie, og det er tilogmed for lite. disse fiskene blir store!

når slørhalene er på en liten plass, så ser det ut til at de stopper å vokse. men i virkeligheten vokser innvoller og organer inni fisken, uten at utsiden vokser. da vil fisken ''eksplodere'' innvendig og få en smertefull død.
dette er faktisk en av de mest utbredte dyreplageriene, fisk i bolle..
Inaktiv bruker
Astrid Stensvold
hvor lang tid tar det fra de er yngel til de begynner å ligne på en fisk?


Jeg håper virkelig ikke at dette er samme fiskene som du pratet om i 2009.
Hvis de ikke ligner på fisk enda, da er det ikke fisk.
Seriøst
ja det mener jeg seriøst at de gjør, sa ingenting om det der jeg kjøpte dem, og de virker som om de trives, hvis ikke hadde de kanskje ikke lagt egg. Har nå snart bodd i bollenn i tre år!
joa det er det, de lever enda, og virker som om de har det bra også, vanskelig å vite da de ikke snakker , men ettersom de har lagt egg så må de da ha det greit, har nok tenkt å kjøpe en større biorb bolle men har ikke gjort det.
Inaktiv bruker
Hvis de har bodd i bollen i 3 år, da kan jeg forstå at de ikke ligner på fisk. Mine er 2 måner gamle å 10-12 cm, å hadde de bodd i en bolle så stakkars dem.
En gullfisk kan bli ca 39cm, å trenger MINIMUM 200L.
En bolle er ikke noe godt hjem, hadde vert som at et menneske skulle bo på et kot som var 1*1 meter :/
De ser sikkert tykke og gode ut men det er nok fordi de vokser i bredde og ikke i lengde.

[External Image]
De ligner på fisk og har ikke blitt hverken tynner, tykkere eller lengere, har hørt at noen slørhaler blir avlet for og kunne tåle og bo i boller , men det kan jo være feil, har tatt ut yngelen og putttet dem i en annen bolle som jeg skifter ut halvparten av vannet hver dag de får baby for! Og de har blitt litt større allerede. Men blir jo veldig usikker her da , når jeg får høre at det er dyreplageri å ha de har i en biorb bolle med filter og pumpe.
Inaktiv bruker
Det er dyreplageri uansett hvilket dyr man har i bolle, at de ikke har vokst på 3 år er jo ikke akkurat et godt tegn.
Nei, invester i et skikkelig akvarium. Siden du har mange slørhaler nå burde du satse på 300L +
Glassboller er for potetgull. Ingen fisk trives i en bolle. Det er et krampaktig trangt fengsel, og jeg lengter etter den dagen Norge også legger ned FORBUD mot å holde gullfisk i bolle.
Enkelte land har allerede forbudt gullfisk i bolle!

Vokste ut av bollen

Akvarie-myter som er vanskelig å kverke

Gullfisk i bolle forbudt i italiensk by

det er ikke glass men hard plast, men hjelper det ikke når det er filter oh pumpe, hadde de ikke dødd hvis de ikke hadde det noe godt? Og at de har lagt egg? Er ike det et tegn på at de trives? Må jo si jeg sitter her med verdens største dårlig samvittighet nå!
Inaktiv bruker
Se for deg at du og en mann satt i et rom, rommet var nok så trangt en liten madrass på gulvet, rent og pent, frisk luft og godt med mat. Du hadde neppe hadd det trivelig men du hadde overlevd. Og dyr som oss mennesker har sine behov å de må man innfri når man skal holde dyr ( Også fisk).
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Stigersand
Reklame for plussmedlemskap