Gobi, stiphodon atratus -kjønnsfordeling?

De ble kjøpt som Stiphodon atratus, men etter å ha søkt mye på nett skjønner jeg at det ikke er lett å finne ut av rett navn. Det kan være Stiphodon rutilaureus, ligner veldig.

Men til poenget: jeg leste om gobi før jeg kjøpte, hadde ikke latinsk navn så leste om en jeg syns ligna på nett før jeg kjøpte og leste at hannen er penere enn hunnene, det vanlige liksom...

Men når jeg skulle kjøpe i dag var jo alle like pene! Det gikk en stripete gobi oppi der, men både jeg og den butikkansatte fant ut at dette måtte være en annen type som hadde kommet med forsendelsen, siden det bare var en. Så ser jeg nå på nett at det er hunnen som er stripete! Æghh! Hva i granskauen gjør jeg nå? jeg har kjøpt 4 hanner! Kan vel ikke bare kjøpe en hunn fordelt på 4 hanner?? Jeg finner info på utenlandske nettsteder at det tydeligvis er vanlig å bare få kjøpt hanner, men finner ingen info om hva som skjer hvis man bare har en hunn med flere hanner.

Er det noen som har kjennskap til disse fantastisk flotte fiskene og kan hjelpe meg litt?
De har noen som er klin like Stiphodon rutilaureus på Dyerego Oslo City, men jeg er ikke kar om å huske hva de ble kalt.
Ring på dagen og snakk med Jim, han vet det.
Det skal jeg søren meg gjøre, takk for tips Humunu! Får jeg tak i 4 hunner har jeg kanskje løst saken
Nydelig fiskGobier er helt spesielle synes jeg.Har lyst på et artskarr med disse fiskene.Men er ikke gobier litt vanskelig å holde?Tenker da på vannkvaliteten..
Ronnymann
Nydelig fisk:)Gobier er helt spesielle synes jeg.Har lyst på et artskarr med disse fiskene.Men er ikke gobier litt vanskelig å holde?Tenker da på vannkvaliteten..


Jeg har foreløpig ikke kommet over det at de er vanskelig å holde, men vanskelig å få drett på fordi de legger egga i brakkvann/saltvann.

God vannkvalitet får de hos meg. Jeg holder sjokolade og lakrisguramier, da kan man ikke slumse med sånt
hehe.det er sant.Er man flink til å passe på så går det bra
Bumper denne litt. Hunner er visst umulig å få tak i, har ringt rundt. Noen som vet om det blir et problem med 4 hanner og 1 hunn?

Legger ved et dårlig bilde av mine nyinnkjøpte
Stiphodon genus
ta en kikk på denne: http://forums.loaches.com/viewtopic.php?t=15686&postdays=0&postorder=asc&start=0

trådstarter er en fyr fra japan som har holdt ulike stiphodon over flere år med oppdrett på dem. mangle flotte bilder. litt knotete språk, men hey, det er spennende lesestoff
teppemann
ta en kikk på denne: [URLBLOCK1] trådstarter er en fyr fra japan som har holdt ulike stiphodon over flere år med oppdrett på dem. mangle flotte bilder. litt knotete språk, men hey, det er spennende lesestoff :)

Jeg leste dette forumet i går, men takk skal du ha, alle tips hjelper
Men noe om akkurat det å ha færre hunner enn hanner klarer jeg ikke lese meg fram til. Det som bekymrer meg litt er at på mange av de bildene som er lagt ut der er det veldig mange hunner... Det kan jo til og med bety at det bør være overtall av hunner. Det er jo kjempekult siden butikkene bare får inn hanner.....
heisann lisbeth Og alle andre :P

Synes disse fiskene er så interresange at jeg møtte søke litt rundt..
Ikke funnet så mye er jeg redd for, men ser ut til at det er en viss
Dr. Gerry Allen fra Australia som skal ha noe peiling

Tenkte bare jeg skulle legge det ut tilfelle flere enn meg som søker litt rundt
_______

Leste litt mer rundt og fant dette... Dog, kan jo ikke garantere for riktigheten på infoen:
A group of 6 Stiphodon rutilaureus composed of 2 males and 4 females is housed in a 60*30*40 cm tank containing 45 liter water.
infoen kommer herifra.. Post #7
Darn, ja der ser du! det skal nok antageligvis være flere hunner enn hanner -det er jo ofte sånn, men man kan aldri vite...

Jeg fikk tak i 2 hunner i dag og håper på å få tak i flere... har bestilt. Men sånn som prognosene ser ut er det nok veldig vanskelig å få tak i hunnene. Jeg kom med min lille teori om at hunnene ser like ut og de er vanskelig å knytte til riktig goby, men humunuku kom med en enda bedre teori. Innlegg 975 i denne tråden

Rainbowfish er forresten et passende navn!
Damer på akvariemagasinet
Hei!

De ligner veldig på de gobiene jeg kjøpte på Dyrego på Oslo City. Jeg endte også opp med to mannfolk, men fant noen som var prikk like på Akvariemagasinet og der hadde de damer også. Kjøpte to damer selv om jeg ikke var helt sikker på om de var samme art som de jeg hadde hjemme. Reaksjonene mellom fiskene når de ble sluppet oppi akvariet var at den ene hannen jaget litt mens den andre smisket seg inn på damene. De slo seg fort til ro alle sammen og nå fungerer det i alle fall fint hos meg. Har lest at de kan være litt teritoriale mot sin egen art.

De jeg kjøpte på Dyrego ble solgt som Goby Golden Spot.
De jeg kjøpte på Akvariemagasinet ble solgt som Red Neon Goby (Stiphodon elegans).

Synes de er kjempefine fisk og jeg er veldig fornøyd med at de spiser på det som er av alger!
Det er fisken min det der jo! Hva betalte du for dem hos akvariemagasinet? De går for 110-139 i oslo sentrum og jeg vet akvariemagasinet bruker å være dyre...
Prisen var...
Hei igjen!

Tenkte det var de samme ja Jeg ga 165,- pr stk. så de var nok litt dyrere, men veldig glad jeg fikk et par damer da Synes faktisk de tar seg riktig godt ut selv om de ser helt annerledes ut enn gutta. I fred får de også være så jeg holder meg til et 1:1 forhold sålenge.
Fytti, ikke billig det nei, når man må ha noen stk.. Men men.. Tusen takk for tips!
Litt på kanten igjen - stiphodon aureorostrotum
jeg plukket også med et par av disse gobyene fra Dyrego på Oslo City.

etter litt mer googling rundt fant jeg en artikkel om beskrivelse av en annen art stiphodon aureorostrotum: http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/53/53rbz237-242.pdf (2005)

artikkelen er veldig "teknisk", men gir en grei beskrivelse av hvordan man kan skille hanner og hunner. den forklarer også metode for å skille en stiphodon fra en annen.

mest relevant for denne tråden er kanskje poenget om at ulike typer stiphodon foretrekker ulike typer vann og substrat. arten beskrevet ovenfor liker seg for eksempel i grupper på 8-10 i rolig vann og i mindre grupper i raskere vann.

mest spennende er slutten på artikkelen:

Remarks. - There is still a need to investigate the true diversity of the giant Stiphodon species found in the hill stream habitats of different river basins draining into the South China Sea. There are most probably several unnamed species in this region...


...så dette er og blir spennende
Spennende og litt vanskelig. Siden det er så vanskelig å få tak i hunner kommer jeg nok bare til å beholde et par. Er jo umulig å ha en gruppe med flere hunner enn hanner når hunner er umulig å få tak i...

Jeg fikk tak i 2 hunner, men den ene var så slapp at hun døde. Jeg har altså da 4 hanner på en hunn! Hun får sin del av oppmerksomhet for å si det sånn..

En videosnutt fra karantenekaret de går i, det er livat oppi der ja

<embed src="http://www.youtube.com/v/a_AnJPuCdmo&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap