Advarsel ang igler på snegler
Jeg kjøpte 20 nydelige sulawesisnegler på dyrebutikken her på Orkanger. Han bestiller fra imazoo og de sneglene er fulle av igler, brune igler. Jeg har en som det ikke var en eneste en på for den var knall orange med svart i seg så han er sikkert fra et annet parti. Jeg har plukket over 70 igler fra 19 snegler og det er utrolig. En datt det 12 stykker ut av og den snegla var så svekket at den ikke tålte saltbehandlingen og døde. Tror pr i dag at det blir 5-6 som kommer til å dø. Har snakket med han på dyrebutikken og han skulle kontakte imazo for dette kommer jeg ikke til å betale for...De kommer uansett til å erstatte de døde sneglene det gjør de bestandig men det går ikke an å levere og selge slike syke dyr. Stakkars de lider jo av dette selv også. De legger seg rundt øynene, halsen og munnen ja overalt kryper de ...æsj...
Så neste gang dere kjøper suller så spør hvem de importerer de fra og er det imazo så ikke kjøp de. Hvis du kjøper (det er vel det man egentlig bør gjøre for å hjelpe de til å bli kvitt dette men) de så ha de ikke oppi karet med en gang men legg de på en tallerken så du ser på kroppen deres om dere ser noen igler. Det jeg gjorde var å ta en bit med oasis som jeg hadde oppi en bolle og fylte den med litt vann så oasisen sto stille. Så stappet jeg enden på sullene nedi der slik at de sto rett opp og ned for da får du til å se langt inni skallet på dem og på halsen hvor de vanligvis sitter. Jeg laget et saltbad på 3 sp salt og en halv liter vann. Der lå de i en halv time. Husk at kroppen må være ute så mye som mulig når du legger de i vannet . Ta de så opp etter en halv time og legg de i lunkent ferskvann. Når de begynner å åpne seg så rist litt på de og se om det faller ut noen igler.
Så neste gang dere kjøper suller så spør hvem de importerer de fra og er det imazo så ikke kjøp de. Hvis du kjøper (det er vel det man egentlig bør gjøre for å hjelpe de til å bli kvitt dette men) de så ha de ikke oppi karet med en gang men legg de på en tallerken så du ser på kroppen deres om dere ser noen igler. Det jeg gjorde var å ta en bit med oasis som jeg hadde oppi en bolle og fylte den med litt vann så oasisen sto stille. Så stappet jeg enden på sullene nedi der slik at de sto rett opp og ned for da får du til å se langt inni skallet på dem og på halsen hvor de vanligvis sitter. Jeg laget et saltbad på 3 sp salt og en halv liter vann. Der lå de i en halv time. Husk at kroppen må være ute så mye som mulig når du legger de i vannet . Ta de så opp etter en halv time og legg de i lunkent ferskvann. Når de begynner å åpne seg så rist litt på de og se om det faller ut noen igler.
Postet 18.09.09 kl 02:59
Postet 18.09.09 kl 07:53
Postet 18.09.09 kl 08:32
Utrolig flott at du skriver om dette, for det kan nok gjelde andre typer snegler å, og er kanskje noe man burde tenke på før man putter snegler i akvariet, kanskje egentlig alle snegler burde gå i karantene før man har dem i selskapskarret??
Dette gir en noe å tenke på.
Men hvor store er iglene??
Har du noen bilder, slik at man vet hva man skal se etter.
Dette gir en noe å tenke på.
Men hvor store er iglene??
Har du noen bilder, slik at man vet hva man skal se etter.
Postet 18.09.09 kl 09:13
Endret: 18.09.09 kl 09:17
Bilder finnes i denne tråden.
Postet 18.09.09 kl 11:46
Neeei, og jeg som bestilte 30 suller til meg selv fra imazo nå da..
Om du ikke finner noen mailadresse på siden dems, har ikke sjekket om det står, men...
Den er iallefall info@imazo.se
Er den jeg bruker når jeg kontakter de gjennom jobben.
Om du ikke finner noen mailadresse på siden dems, har ikke sjekket om det står, men...
Den er iallefall info@imazo.se
Er den jeg bruker når jeg kontakter de gjennom jobben.
Postet 18.09.09 kl 22:04
MaximaNeeei, og jeg som bestilte 30 suller til meg selv fra imazo nå da.. Om du ikke finner noen mailadresse på siden dems, har ikke sjekket om det står, men... Den er iallefall info@imazo.se Er den jeg bruker når jeg kontakter de gjennom jobben.
Jeg har skrevet og klaget til imazo i dag. Men ikke fått noen svar enda. 7 stykker har dødd.
Har skrevet feil ang mengde salt, jeg brukte 3 ts på nesten 2 liter.
Ja sjekk de godt når du får de. Jeg har nå kommet over 100 igler nå og enda er de ikke fri de.
Postet 18.09.09 kl 22:14
Postet 18.09.09 kl 23:01
MaximaJepp, det skal jeg gjøre. Hva er foresten Oasis?
Oasis er sånn grønt som man kan lage blomsterdekorasjoner osv i. Slik at blomstene står sånn som du vil. Jeg bruker de til sneglene for å sjekke de innvendig dvs under skallet. Da stapper jeg enden ned i oasisen så står de godt. Litt komisk å se på de da men du får sjekket de godt. )
Postet 18.09.09 kl 23:14
Postet 18.09.09 kl 23:20
Postet 18.09.09 kl 23:22
Postet 18.09.09 kl 23:47
DonaldFor noe svineri :( Da er avgjørelsen tatt for min del: alle fremtidige snegler eg skal kjøpe, skal komme fra Heidi I. Da vil eg føle meg trygg på å motta et godt produkt.
Ja de kommer til å være garantert iglefrie. Jeg hater sånt fysj. Jeg har 100 små unger som heldigvis ikke har en eneste igle. )
Postet 18.09.09 kl 23:51
Postet 19.09.09 kl 00:20
TimHvor kommer iglene fra? Er sneglene som er innfiserte VF? -Tim
Ja jeg tror det må være det for det vises på skallet for de er mere slitte. De knall orange jeg fikk tak i for en stund siden var oppdrettet for de var helt fine i skallet . Der fantes det ikke antydning til igler. Jeg snakket med han på dyrebutikken, og han sa at de bruker å ha de i karantene før de sendes ut. Så mulig de har tatt de fra feil kar ikke vet jeg. ....spennende å høre hva som kommer ut av dette. Stakkars dyra lider jo...)
Postet 19.09.09 kl 00:43
Postet 19.09.09 kl 02:23
Postet 19.09.09 kl 02:25
Vi får virkelig ikke håpe at noen igler rakk å hoppe av og finne seg noen nye ofre, den korte tiden dine nye snegler var i akvariet Huff, det der så virkelig ut til å være et massivt angrep.
Selv har jeg aldri hørt om igle-angrep på snegler før. Jeg var ikke klar over det i det hele tatt, at de kan angripes av noe sånt!
Selv har jeg aldri hørt om igle-angrep på snegler før. Jeg var ikke klar over det i det hele tatt, at de kan angripes av noe sånt!
Postet 19.09.09 kl 02:30
mona oVi får virkelig ikke håpe at noen igler rakk å hoppe av og finne seg noen nye ofre, den korte tiden dine nye snegler var i akvariet :( Huff, det der så virkelig ut til å være et massivt angrep. Selv har jeg aldri hørt om igle-angrep på snegler før. Jeg var ikke klar over det i det hele tatt, at de kan angripes av noe sånt!
Nei dette er noe dritt. De forlater ikke vertsdyret før det evt dør har jeg lest. Det falt 12 igler ut av en snegle...usj...
Postet 19.09.09 kl 02:42
Postet 19.09.09 kl 02:53