Kan man bruke nærmest hva som helst til oppforingskar?

Inaktiv bruker
Har et par fødeklare guppyer, som blir stresset av fødekar, så det er ikke noe alternativ. Har prøvd å la en føde i akvariet, med lite hell - kun 1 overlevde. Kan nevne at jeg har bl.a. kakadueciklider, som nok har hatt yngel på menyen nå nylig...

Så tenker jeg litt høyt:
Kan jeg bruke hva som helst som rommer noen liter vann som akvarie fram til jeg får tak i en liten aquaboks, bolle eller lignende? Det er kun tenkt til guppyyngel-oppfostring midlertidig, og mødrene flyttes til hovedkaret så snart de har født.

Ser det er flere kreative løsninger blant akvariene her, og jeg trenger kun en mellomløsning til en mer permanent er på plass innen den neste måneden. Har ikke pumpe eller filter, men tenkte at jeg sikkert klarer hyppige vannbytter siden det skal stå på kjøkkenet og ikke er så stort.
Det vil jo komme filter og pumpe i den permanente løsningen.

Spør jeg fryktelig dumt nå?
Når ynglene er små kan du ha dem i en eller flere isbokser avhengig av hvor mange yngel det er. Men du bør skifte ca. 30% vann hver dag.
Om du bruker isboks så må du ha ei luftpumpe med luftsten oppi.
Det kan være lurt å ha 2 isbokser å veksle mellom, for du bør ta 100% vannbytte hver dag.
Det kan du gjøre er å ha en ren isboks som du bruker når du skal tømme den skitne. Da kan du vaske den skitne slik at den er klar for i morgen osv.
Du bør skrubbe ren isboksen med svamp for å få bort alle bakterier
Åå, det var godt å få vite. for jeg tror nemlig jeg har en gravid guppy. Men jeg er veldig usikker :S finnes det noen bilder her inne av noen gravide guppier så jeg kan sammenligne?
InaMalin09
for jeg tror nemlig jeg har en gravid guppy


Guppydamer er tilnærmet permanent gravide. De kan faktisk bli gravide på nytt mens de allerede er gravide (!). Lurer på om det fungerer slik at de lagrer "input'en" fra de innpåslitne gutta.

De blir neste helt runde (på tvers), når de er gravide. Ser ut som de holder på å sprekke. Har selv ikke bilder liggende, men det kommer nok unger...
Plussmedlem
InaMalin09
Åå, det var godt å få vite. for jeg tror nemlig jeg har en gravid guppy. Men jeg er veldig usikker :S finnes det noen bilder her inne av noen gravide guppier så jeg kan sammenligne? :)


Hun vil bli gradvis større, appetitten øker voldsomt og magen blir så stor til slutt at du vil tro hun sprekker.

Her er en link til en guppyartikkel med bilde av en gravid hunn.
Bare en liten digresjon. Min kone er gravid, min hund er drektig, mine fisk legger egg, mine trofehus tygger, og mine guppy er gravid?? Selv om guppy føder levende unger ligger disse i et egg frem til klekking og ungene kommer kommet frem.

Ja, du kan bruke hva som helst men det er de samme kravene til dyreveldferd selv om dette bare er yngel.
Dyrevernloven setter disse kravene i § 4 som omhandler akvarier (tilhaldsrom) at eier eller den som har fisk skal sørge for at fisken har stor nok plass, nok lys, riktig vannkvalitet osv.

Fra 01.01.2010 gjelder Lov om dyrevelferd. Denne er mere detaljert og har som formål å fremme god dyrevelferd og respekt for dyr. Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for fisk og tifotkreps som er aktuelle for akvarister. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.

Det nye er den generelt holdningen i lovteksten om behandling av dyr der det fremheves at fiskene har en egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Fiskene skal dermed på linje med alle andre dyr, behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

I § 6. stille det nå krav til at akvaristen skal ha den nødvendige kompetanse som trenges og at alle som skal ha noe med akvariet har denne kompetansen. Loven er også tydelig på at barn under 16 år ikke skal ha et selvstendig ansvar for dyr.

Akvaristen skal heller ikke overlate ( gi bort, selge el) fisker til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle fisken forsvarlig. Nå tror jeg nok at selv om loven likestiller guppy yngel med katt unger vil det nok ikke være slik i uoverskuelig fremtid, hvor langt frem det er til det for tiden vise.




Eh... jeg må tilstå at jeg ikke alltid helt skjønner hva du ramser opp paragrafer og sitater for, Nils. Beklager, men dette innlegget ditt var helt uforståelig. For det henger liksom ikke helt i hop med tråden ellers.

Hva er det egentlig du prøver å si her, Nils? Du siterer lovparagrafer i et helt innlegg, i en tråd som handler om hvordan man kan redde og ta vare på guppy-yngel inntil man får et eget yngelakvarium klart til dem?
Prøver du å si at alle som oppdretter fiskeyngel i diverse bokser og kar burde puttes i kasjotten med lovboka kastet etter seg gjennom sprinklene? Fordi de har brutt en eller annen dyrevelferdslov ?

Jeg tenker med gru på alle de som bruker isbokser og lignende til yngel... og jeg bruker 10 liters plastkar uten filter og lys... (lys er nevnt i sitatet ditt)
Det er vel fy på lanken!?

PS!
Håper du ikke tar det ille opp, men jeg lurer altså på hvorfor du begynte å sitere lovparagrafer på et enkelt spørsmål om guppy-yngel og hva man kunne ha dem i sånn til å begynne med.
NUB
...Kan jeg bruke hva som helst som rommer noen liter vann som akvarie fram til jeg får tak i en liten aquaboks, bolle eller lignende....


Ja! Men bruk litt sunn fornuft. Beholderen må ikke lekke ut stoffer, og ikke ha rester etter farlig innhold.

Bruker du beholdere som er godkjent for mat tror jeg du er 100% trygg. Disse er merket med "kniv og gaffel-tegnet". Eksempel på beholdere kan f.eks. være isbokser. Personlig har jeg tigget "smågodt bokser" fra den lokale butikken. Jeg kjører disse en runde i oppvaskmaskinene før bruk, ellers ingen spesielle tiltak.

Hvorvidt yngelen trives og vokser er avhengig av andre ting enn hvordan beholderen ser ut. Foring, vannkvalitet, temperatur, skjulesteder etc.

Hvis du ikke synes det roter til rommet akvariet står, kan du sette en isboks med yngelen oppå armaturen, og skifte litt vann hver dag, det nye vannet tar du fra akvariet, da sikrer du jevn og god temperatur, samt stabile og gode vannverdier.
Tusen takk for alle svar. Det er kjempegodt å få svar på spørsmål man lurer på. Da kan det nok se ut som jeg kanskje får noen barn snart altså. Hehe, hu er jo kjemperund og i det siste har hu spist som om hu aldri har fått mat før. Legger til et bilde, det er dårlig kvalitet men det syns litt åssen hu ser ut ihvertfall.
Inaktiv bruker
Vet ikke helt om jeg tør dette...
Den ene guppyhunnen som jeg nevnte tidligere, er nå sprekkeferdig. Så jeg fant fram en ren isboks og hadde oppi vann fra akvariet sammen med hunnen.
Men nå vet jeg ikke om jeg tør ha henne oppi der i det hele tatt - for makan til spretten dame skal du lete lenge etter! Hun prøver å komme seg ut av isboksen ved å hoppe, og er ikke langt fra å klare det, heldigvis har jeg ikke fylt boksen helt opp.
Spørs om hun er så nær yngling når hun klarer å være så sprek...

Noen som har gjort dette selv og opplevd det samme?
Jeg anbefaler at du kjøper et plastkar ala dette
Kanskje du kan putte oppi litt andemat eller andre planter som du bare lar flyte i overflaten, og sette karet på et mørkt sted slik at hun føler seg litt tryggere?
NUB
Hun prøver å komme seg ut av isboksen ved å hoppe, og er ikke langt fra å klare det, heldigvis har jeg ikke fylt boksen helt opp.


Du bør legge noe oppå som dekker til boksen, ellers kan du risikere å finne tørrfisk på gulvet. Det gjelder all fisk man midlertidig putter i bokser og bøtter e.l.
Har du en bok eller noe du kan legge over? Beste hadde vel vært en bit glass, men... (da kunne du sjekket henne og sett til henne uten å måtte løfte dekslet av)
Inaktiv bruker
mona o
Du bør legge noe oppå som dekker til boksen, ellers kan du risikere å finne tørrfisk på gulvet. Det gjelder all fisk man midlertidig putter i bokser og bøtter e.l. Har du en bok eller noe du kan legge over? Beste hadde vel vært en bit glass, men... :-) (da kunne du sjekket henne og sett til henne uten å måtte løfte dekslet av)


La lokket til isboksen delvis over, og det så ut til å roe henne ned.
Dessverre var det ikke godt nok, da min mann kom hjem fra jobb idag, hadde hun hoppet utav og havnet ned på gulvet over en meter unna isboksen... Det var fryktelig synd og jeg har orntli dårlig samvittighet
Så det gjør jeg definitivt ikke flere ganger!

Men i dag har jeg fått noen flotte flyteplanter så da overlever sikkert flere yngel direkte i karet også.
I forbindelse med vannbytte i dag, fant jeg en yngel som har overlevd helt på egen hånd. Tror det er en platy yngel, for den er definitivt mer oransjeaktig i fargen enn den andre som går i fødekaret som flyter oppi det store karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kurt-Inge Furevik
Reklame for plussmedlemskap