Fjerning av skit i sand.

Hei.

Tittelen sier alt, jeg bare lurer på hvordan jeg kan fjerne fiskenes avføring fra ganske fin sand. (0.8-1.2) Jeg har bare hatt fisk i en uke ca, men det har samlet seg opp litt avføring. Hva slags "instrument" skal jeg bruke på så fin sand for å samle opp drittet uten å ta med meg masse sand i samme slengen?

Også, jeg har hørt at Eplesnegler spiser mye mat rester etc fra bunnen. Hvor effektive er de på å "rense" akvariet fra matrester etc?
Hold slangen litt over sanda og sug opp det som ligger oppå sanda. Kommer det litt sand med i slangen havner den i bøtta. Bare å helle oppi akvariet igjen
Inaktiv bruker
Sandsnegler er tingen...
Har et 100 liters kar med ca. 30 kg biltemasand i, og dette var et stort bekymringspunkt for meg. Etter litt vennlig veiledning bestemte jeg meg for at snegler var svaret... Har dermed 9 eplesnegler og 60 ++ malaysiske sandsnegler der. Det er sistnevnte som er mest ansvarlige for "rengjøringen". De kommer opp om natta og snur og vender på det øverste laget med sand, slik at det ser flott ut hver morgen. Ser stort sett bare noen få av de i det daglige, resten holder seg i sanden - og skaper også gode levevilkår for plantene mine.

Jeg har JBL in out system i stedet for vannslange/hevert og bøtte. (Kan anbefale denne.) Alt smått som går i slangen går ut i vasken, noe som ikke er ønskelig. Det er likevel ikke noe problem, for det ser ut til sanden jeg har (den grove biltemasanden) er for tung til å følge med ut med vannet - mens verste parten av avfallet gjør det. Så det går i grunnen greit å slamsuge det som sneglene evt. ikke tar.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap