Fluval u filtere.

Jeg står på farten til å bestille et nytt innvendig filter, og har sett litt på Fluvals nye U-serie. Det ser ut som det er flere reguleringsmuligheter på disse enn på de andre innvendige filtrene fra Fluval.
Før jeg bestiller kunne det vært artig å høre om det er noen av dere som har erfaring med filtrene i U-serien.
Går disse like stille som de "gamle" innvendige filtrene fra Fluval?
Er de egnet i et akvarium som ikke skal ha sterk strøm?
Det er knall bra/fine filtre, og ja de går like stille som forgjengeren.
Det passer ypperlig i karr som ikke skal ha mye strømninger i vannet, nettopp pga alle innstillings måtene man kan bruke på utblåsningen.
Så skulle jeg ha et innvendig filter nå så hadde den serien fra Fluval ligget på første valget.
Har sett det i drift i en dyrebutikk, og fikk tegnet og forklart hele filteret, og seff hørt på lyden-dette er et knakkende godt innvendig filter etter min mening ihvertfall.
Er fluval U bedre en fluval+ ?
Ken Myrseth
.......Så skulle jeg ha et innvendig filter nå så hadde den serien fra Fluval ligget på første valget......


Takk. Da bestiller jeg et slikt. Hadde nesten bestemt meg på forhånd, for reklamen for filteret virket fristende. Gleder meg alt til å sette opp det nye akvariet. Det har stått på vent i hele sommer.

Tobbi: Jeg er veldig fornøyd med de gamle Fluval-filtrene også, men det blir litt i overkant sterk strøm i akvariet når filteret er nyrenset. Hva som er best, skal det bli spennende å se, men de nye er vel en videreutvikling av de gamle. Prisen er jo også litt høyere.
Har sett dem i min lokale zoo butikk også.
Ser ut som det er plass til mye filtermateriale.
Tobbi
Er fluval U bedre en fluval+ ?
¨¨

jeg vil ha meg en fluval + 2 .. Da jeg kjenner til støy nivået på disse punmpene. (har 1 og 4 også.)

Skal ha akvariet på soverommet! Så MÅ ha noe som ikke støyer..

Men får ikke tak i fluval 2 + lenger..

Så jeg vurdere å gå for denne. Så jeg lurer på det samme som Tobbi..

Noen som veit om disse er noe gode?

har eple snegle ri en 45 liter.. Og de møkker ned noe alvorlig.. Så ser for meg at jeg må resne den "U" utgavne en gang i uka med biologisk filter og alt det der..
Tove H
[QUOTE=Ken Myrseth].......Så skulle jeg ha et innvendig filter nå så hadde den serien fra Fluval ligget på første valget......


Takk. Da bestiller jeg et slikt. Hadde nesten bestemt meg på forhånd, for reklamen for filteret virket fristende. Gleder meg alt til å sette opp det nye akvariet. Det har stått på vent i hele sommer.

Tobbi: Jeg er veldig fornøyd med de gamle Fluval-filtrene også, men det blir litt i overkant sterk strøm i akvariet når filteret er nyrenset. Hva som er best, skal det bli spennende å se, men de nye er vel en videreutvikling av de gamle. Prisen er jo også litt høyere.

Har du noe erfaring nå som du har hatt det ett år?

Går å lurer på dette selv.. Men er så skeptisk til nytt når jeg tvinges til å kjøpe det istede for fluval 2 + da den er gått ut av salg..
Noen som har prøvd Fluval U3 filteret?Kikket på U serien,men siden Fluval U2 filteret bare anbefales opp til 110.Liter og Akvariet jeg har er på 115.Liter,så lurte jeg på Fluval U3 filteret istedet:

Men er dette filteret enkelt og bruke/installere og kommer det komplett?
Eller må jeg kjøpe noe i tillegg,som filtersvamp,pumpe..?
Animorpher
Noen som har prøvd Fluval U3 filteret?Kikket på U serien,men siden Fluval U2 filteret bare anbefales opp til 110.Liter og Akvariet jeg har er på 115.Liter,så lurte jeg på Fluval U3 filteret istedet: [URLBLOCK1] Men er dette filteret enkelt og bruke/installere og kommer det komplett? Eller må jeg kjøpe noe i tillegg,som filtersvamp,pumpe..?


Kommer komplett, men må ofte fylle i mere biomax 'kuler' enn det som følger med, og burde fjerne kull filtrene..
Unnskyld
heisann, unnskyld for at jeg spør om en ting som ikke har så mye å gjøre med dette, men det har noe med filter å gjøre: hvoran renser mann et innvendig filter, noen sier at mann skal bare skal vaske det inni akvariumet, men da tenker jeg, hvis jeg skulle slippe alt oppi vannet igjen, hva var meninga med å rense det i det heletatt? kan noen fortelle meg hva jeg burde og hva man skal, hvordan man skal det?! tusen takk!
Man tar litt litt vann fra akvariet over i en bøtte også skviser man filtersvampen fra filteret oppi der til det verste grumset er borte. Så er det bare å sette det tilbake igjen og ikke rense det igjen før gjennomstrømningen er merkbart dårlig
Takkskalduhaaaaaa
tusen takk, dette får jeg virkelig bruk for!!
Can Sahin
tusen takk, dette får jeg virkelig bruk for!! :D


Det samme med pumpe huset. Tapp vann i en bøtte, og ta ut hele pumpa og putt den i bøtta. Bruk så en tannbørste kjøpt kun til bruk av rensing, og en skurekost som også bare brukes til akvariet, ALDRI SÅPE! .. Og q-tips ..

Cluet er at en skal vaske i vann som ikke er rett fra springen med klor og sånt, vann som holder samme temperatur så og si..
Så om du har 2 akvarier, med samme temp i vannet, kan det holde å tappe vann i fra ett kar, og så rense begge filtrene der.

(PS: Husk å aldri rense hele filteret. Eller om det er 2 filter i pumpa som U serien har, så bare rens 1 av gangen.. Altså rens den ene siden den ene uken, den andre neste uke, og så rotere sånn.. Dette for at gode bakterier ikke skal dø. .. )


Så er det bare å rense hele skråget og ta ut propellen og sånt.

Fluval U serien er HELT genialt enkelt å rense!

Kommer aldri til å kjøpe noe annet innvendig, så sant det ikke kommer noe nytt og enda mere genialt da.
Gomp
[QUOTE=Animorpher]Noen som har prøvd Fluval U3 filteret?Kikket på U serien,men siden Fluval U2 filteret bare anbefales opp til 110.Liter og Akvariet jeg har er på 115.Liter,så lurte jeg på Fluval U3 filteret istedet: [URLBLOCK1] Men er dette filteret enkelt og bruke/installere og kommer det komplett? Eller må jeg kjøpe noe i tillegg,som filtersvamp,pumpe..?


Kommer komplett, men må ofte fylle i mere biomax 'kuler' enn det som følger med, og burde fjerne kull filtrene..
Kull filtrene er noe som er inni og som bør fjernes før bruk/før det settes i Akvariumet?Er det enkelt og se hva som er kullfilter eller står det i bruksanvisningen,så man ikke fjerner noe som ikke skal fjernes?
Skal man sette oppi noe annet der det har vært da eller skal den plassen hvor det sto være tomt?

Animorpher
[QUOTE=Gomp][QUOTE=Animorpher]Noen som har prøvd Fluval U3 filteret?Kikket på U serien,men siden Fluval U2 filteret bare anbefales opp til 110.Liter og Akvariet jeg har er på 115.Liter,så lurte jeg på Fluval U3 filteret istedet: [URLBLOCK1] Men er dette filteret enkelt og bruke/installere og kommer det komplett? Eller må jeg kjøpe noe i tillegg,som filtersvamp,pumpe..?


Kommer komplett, men må ofte fylle i mere biomax 'kuler' enn det som følger med, og burde fjerne kull filtrene..
Kull filtrene er noe som er inni og som bør fjernes før bruk/før det settes i Akvariumet?Er det enkelt og se hva som er kullfilter eller står det i bruksanvisningen,så man ikke fjerner noe som ikke skal fjernes?
Skal man sette oppi noe annet der det har vært da eller skal den plassen hvor det sto være tomt?



Kull filteret er kull svart! ;p Så ja det er lett å se.

Men det sitter i samme ramma som "fin partikkel filteret" ..

Jeg pleier å ta å rive av den svarte delen, men bruke "fin partikkel filteret" .. Lett å rive av bare det svarte og la den hvite siden/delen sitte urørt..

Men nå har jeg ikke fått tak i den filter delen, så kjører uten. Med bare "svampene" og "biomax" delen. Det ser ut til å fungere helt utmerket, så vurderer å slutte å kjøpe det "fin partikkel filteret" ..


Kullfilter er sånt en bruker bare om en har sykdom i karet. Og den vil faktisk kinne gi ut giftstoffer om den brukes når det ikke er noen grunn til det, eller noe sånt.

Sikkert flere her som kan mye mere enn meg om dette.
Skulle vært skrevet en artikkel eller noe lignendes om de forskjellige Filtrene som finnes på markedet og hvordan du starter de opp/vedlikeholder de,føler jeg svømmer i ett hav av informasjon i jakten på ett...
Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige Fluval U filtrene?Tenker da på at de går fra Fluval U1 til Fluval U4,så vidt jeg har sett,vet ikke om de går høyere?
Kikket meg også rundt på priser på ett Fluval U3 filter og jeg fant jo dette oss Aquamanias:

Men da jeg kikket meg rundt litt til,så fant jeg samme produktet oss Akvasia:
..?

På Akvasia sine sider står det nederst at det er bilde av gammel modell,så jeg regner med at bildet Aquamanias har på sine sider er det riktige,men det jeg stusset på her var informasjonen de har lagt til.
Aquamanias skriver på sine sider at deres modell er for Akvarier opp til 150.Liter og 600L/T,men Akvasia skriver på sin side at deres modell er opp til 180.Liter og 700 liter i timen?
Betyr det at det er forskjellige versjoner av Fluval U3 filteret som selges,eller er det 2 forskjellige modeller?Eller kan det rett og slett være en skrivefeil..?

(Fikk ikke til og linke til Fluval U3 på Aquamanias..?)
Animorpher
Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige Fluval U filtrene?Tenker da på at de går fra Fluval U1 til Fluval U4,så vidt jeg har sett,vet ikke om de går høyere? Kikket meg også rundt på priser på ett Fluval U3 filter og jeg fant jo dette oss Aquamanias: [URLBLOCK1] Men da jeg kikket meg rundt litt til,så fant jeg dette oss Akvasia: [URLBLOCK2] På Akvasia sine sider står det nederst at det er bilde av gammel modell,så jeg regner med at bildet Aquamanias har på sine sider er det riktige,men det jeg stusset på her var informasjonen de har lagt til. Aquamanias skriver på sine sider at deres modell er for Akvarier opp til 150.Liter og 600L/T,men Akvasia skriver på sin side at deres modell er opp til 180.Liter og 700 liter i timen? Betyr det at det er forskjellige versjoner av Fluval U3 filteret som selges,eller er det 2 forskjellige modeller?Eller kan det rett og slett være en skrivefeil..?



Ett filter som står for 100 liter, er ofte ikke bedre enn til å brukes i en 50 liter max..

Om du skjønner..

Fluval U1 er ett enkelt filter.. Så styr unna den..

Men U2 til U4 er bare størelse/kapasitet som skiller. Helt like ellers.


Animorpher
Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige Fluval U filtrene?Tenker da på at de går fra Fluval U1 til Fluval U4,så vidt jeg har sett,vet ikke om de går høyere? Kikket meg også rundt på priser på ett Fluval U3 filter og jeg fant jo dette oss Aquamanias: [URLBLOCK1] På Akvasia sine sider står det nederst at det er bilde av gammel modell,så jeg regner med at bildet Aquamanias har på sine sider er det riktige,men det jeg stusset på her var informasjonen de har lagt til. Aquamanias skriver på sine sider at deres modell er for Akvarier opp til 150.Liter og 600L/T,men Akvasia skriver på sin side at deres modell er opp til 180.Liter og 700 liter i timen? Betyr det at det er forskjellige versjoner av Fluval U3 filteret som selges,eller er det 2 forskjellige modeller?Eller kan det rett og slett være en skrivefeil..?
4

Det er ikke forskjellige versjoner av U3 filteret som selges. Det filteret som er avbildet hos Akvasia er forgjengeren til U3 serien, nemlig Fluval PLUS-serien, som ikke produseres lenger. Teksten som er lagt til hører også til filteret i PLUS-serien. Så her er det ikke bare bildet som er feil. Merkelig at Akvasia ikke har rettet dette.

U2 pumper 400 L/time og passer til akvarier fra 45 til 110
U3 pumper 600 L/time og passer til akvarier fra 90 til 150
U4 pumper 1000 L/time og passer til akvarier fra 130 til 240 liter iflg produsenten.

U4 er det største filteret i denne serien.
U1 er et litt enklere filter enn U2 U3 og U4, og passer bare til mindre akvarier.
Tove H
[QUOTE=Animorpher]Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige Fluval U filtrene?Tenker da på at de går fra Fluval U1 til Fluval U4,så vidt jeg har sett,vet ikke om de går høyere? Kikket meg også rundt på priser på ett Fluval U3 filter og jeg fant jo dette oss Aquamanias: [URLBLOCK1] På Akvasia sine sider står det nederst at det er bilde av gammel modell,så jeg regner med at bildet Aquamanias har på sine sider er det riktige,men det jeg stusset på her var informasjonen de har lagt til. Aquamanias skriver på sine sider at deres modell er for Akvarier opp til 150.Liter og 600L/T,men Akvasia skriver på sin side at deres modell er opp til 180.Liter og 700 liter i timen? Betyr det at det er forskjellige versjoner av Fluval U3 filteret som selges,eller er det 2 forskjellige modeller?Eller kan det rett og slett være en skrivefeil..?
4

Det er ikke forskjellige versjoner av U3 filteret som selges. Det filteret som er avbildet hos Akvasia er forgjengeren til U3 serien, nemlig Fluval PLUS-serien, som ikke produseres lenger. Teksten som er lagt til hører også til filteret i PLUS-serien. Så her er det ikke bare bildet som er feil. Merkelig at Akvasia ikke har rettet dette.

U2 pumper 400 L/time og passer til akvarier fra 45 til 110
U3 pumper 600 L/time og passer til akvarier fra 90 til 150
U4 pumper 1000 L/time og passer til akvarier fra 130 til 240 liter iflg produsenten.

U4 er det største filteret i denne serien.
U1 er et litt enklere filter enn U2 U3 og U4, og passer bare til mindre akvarier.

Jeg har U2 i en 35 liter.. Og skulle VIRKELIG ønske jeg hadde kjøpt U3 i stede..

Så de tallene der stemmer ikke med realiteten.. Om en da ikke skal bruke pumpa bare i ett planteakvariet. :p
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap