Helt nybegynner

Hei. Er som tittelen skriver, en nybegynner med akvarium. jeg har kjøpt en 110 L Juwel(brukt) med pumpe og gammel sand. Jeg har gått til anskaffelse av 7 store planter og en stor brun rot. varmekolbe er også med.

Spørmålet mitt nå er som følger: Hva slags fisk kan jeg ha i karet sammen med 5 små scalarer ( Jeg aner ikke hva slags type det er, det het ihvertfall scalare mix i butikken)

Jeg har hørt mye om hva man kan starte med og hva man ikke kan starte med..

Blir litt rådvill jeg.


Noen her som kan komme med noen konkrete svar?

Mvh Tony=)
Samme her
Hei.

Nybegynner jeg også. Så henger meg på her
Skal ha meg ett komplett aquarium med pumpe og filter.
Satser på 60 liter i første omgang.


Hei! Velkommen til hobbyen.

For å gjøre det enklest mulig, uten formye tunge forklaringer. Les disse artiklene om start og vedlikehold, så kan dere unngå de verste fallgruvene. Spesielt den om vannverdier og oppstart.

I tillegg kan det vere greit å lese denne, denne, og denne.

Og hvis det er noe dere lurer på, ikke ver redd for å spørre!

Lykke til videre.


Vel, idag var jeg innom Strømmen Zoo og forhørte meg litt der også. Førsteintrykket var meget bra og han virket godt informert om oppstartsproblemer. Samtidig anbefalte han meg å ikke ha fisk i starten selvom jeg har gammel sand oppi. Men han spaden på akvariemagasinet sa det ikke var noe problem.Så jeg har da allerede kjøpt fisk på grunnlag av uttalelsene til medarbeiderne på Akvariemagasinet på Økern. Han selgern sa jeg kunne kjøpe nesten hva jeg ville av fisk etter 3 dager med sirkulasjon i vannet. (har gammel sand oppi )

Men han nevnhte ingenting om at jeg ville få Nitrit topp med gammel sand også! Hvor store sjanser er det for at fiskene overlever? Og hva gjør jeg for å holde Nitrit nivå nede på normalt nivå?
Ph ligger på 7.4
KH ligger på 3
GH ligger på 6

Alle svar er hjertelig mottatt=)

Mvh nervøs Tony
etter 3 dager er veldig tidlig, alt for tidlig. det spiller ikkje stor rolle om du har ny eller brukt sand. det er innholde i filteret ditt som har noe å si.
Regner med at filtermaterialet ditt var nytt? isåfall uten noe filterguffe.
Som du sikkert leste om i de tidligere artiklene som ble oppgitt tidligere i denne tråden så vil filteret ditt inneholde mange viktige bakterier som hjelper deg med å holde nitritt (no2) nivået nede.

I og med at du allerede har vært til innkjøp av fisk så vil du nok få en nitritt topp om en 2 uker tid etter at du startet opp karet.
Hvis du ikkje har kjøpt det så vil jeg anbefale deg å kjøpe ammoniakk, no3, ph og no3 (nitrat) tester så du kan hele tiden holde øye med alle de forskjellige vannverdiene du har i ditt kar.
Når du nærmer deg nitritt toppen er det beste du kan gjøre å skifte vann, skifte mye vann, altså 30-40% første gangen og så 20-30% hver dag og også 2 ganger for dagen til du e kvitt nitritten. dette kan nok ta en stund.

Men hvis du har muligheten for det så ville jeg gått å fått tak i filterguffe til filtersvampene dine, så slipper du hele denne innkjørings perioden, men husk at du må fremdeles ikkje kjøre karet fult i fisk, ta det forsiktig, samme gjelder foring.
Gammel sand
er så enig så enig med det som har blit sagt,. Sanden har ikke så mye å si annet en for plantene, da om ikke sanden har blitt skylt før du satte den i, hvis ikke ,vil jeg påstå at du er like langt kommet som ved oppstart på et helt nytt akvarium,.
det som spiller en rolle mht på vannverdier er filteret.. og det tar tid å få guffet opp bakterie innholdet,slik at de tar for seg Nitritten som bygger seg opp..
Denne Nitritttoppen vil du få uansett om du har fisk i akvariet nå, eller venter i 2- 3 uker, fordi om akvariet får stå, så vil bakterie innholdet i filteret være tilpasset den mengden fisk som er i vannet,.
ville begynt svært forsiktig med 2-3 algeetere jeg slik at de holder algeveksten nonlunde nede, ellers ventet i et paruker for så å fyllt på med noen flere fisk,.
men Noen gjør den tabben at de fyller opp og plopper fisken i uten tilvenning og filterbakterier, det går bra en stund ca1-2 uker, så dør fiskene, eller de står å gisper etter luft i vannflata,.
Og da er det oftest spm om hav er galt,. Jo Nitritten, Ph og alt har gått til himmels, eller rett i dass,.
så ta det rolig ikke stress, skift vann etter 1-2 uker gjerne nesten alt,Ikke alt ca 1/3 så vent en ukes tid, skift igjen,. slik holder du på .
du kan gjerne også kjøpe filterbakterier hos din dyrebutikk, som hjelper til med prosessen, men la for aldel "naturen" i akvariet få stabilisere seg, Vet det tar tid men resultatet blir alltid bedre slik,.
Har gjort denne tabben selv, å vært altfor utolmodig og desverre mistet fisk,. men det er vel ca 15-20 årsiden,. nå tar jeg den tiden det tar før jeg får fisk i et ny oppstartet kar,.
en annenting er om man har startkulturen allerede i filteret da gå alt litt kjappere,. men man Må passe på, for nitritttopp får man uansett før eller senere, derfor er Vannbytter, alfa og omega uansett hva man har i akvariet,.

Plussmedlem
Tony Landaas
Spørmålet mitt nå er som følger: Hva slags fisk kan jeg ha i karet sammen med 5 små scalarer


Det er egentlig alt for mange scalare til et for lite kar. Scalare mix er bare for å fortelle deg at det er scalarer med mange farger og er så vidt jeg vet BARE denne røveren her.

Disse fiskene er rovfisk og bør ikke gå med små fisk som neontetra f.eks. Da blir tetraene spist når scalarene er store nok. Og scalarer blir store, bortimot 16 centimeter fra munn til hale og de får laaaaaange finner som gjør at de krever stor plass. Det vil gå greit så lenge de er små, men du vil nok få det litt trangt med tiden. I linken oppføres minimumsstørrelsen på et akvarie med scalare til 250 liter.
Det er mange fisker som går greit sammen med scalare, men scalarene vil spise yngel så det er kanskje noe å tenke på når du anskaffer andre fisk. Vi har guppier i karet med scalarene og der forsvinner yngelen som dugg for solen, men de voksne går fint overens. Kuhlii åler er også fine sammen med scalare og siden de er bunnfisk, konkurrerer de ikke om plassen. Corydoras, eller pansermaller som de også heter, går også bra sammen scalare. Men begge disse artene er stimfisk, husk.
Filteret eller sirkulasjonpumpa var også brukt. dette skylte jeg bare med vann. ikke no mer enn det. Det høyeste jeg har hatt av nitritt er 1.0. Jeg har byttet ut noe vann da, og sjekket dagen derpå, og da har den vært nede i 0 igjen.

Men en ting er ihvertfall sikkert. Folka på Akvariemagasint skal få høre min mening nå. De får ingen anbefaling av meg..


Tusen takk for alle råd og tips. Krysser fingra for at fiskene overlever nå.


Mvh Tony
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap