Flyteplanter.

Hei.

Jeg har et 120 liter kar, med Guppy, Ancistrus sp, Eplesnegle, Sandsnegle, kuhlii ål. Jeg har da en Juwel 1000 pumpe, rettet opp mot vann overflaten slik at det blir mer oksygen i vannet. Dette gjør også slik at jeg har litt strøm i vannet (ikke så kraftig, vannet har ikke så mye bevegelse nedi vannet). Fins det noen flyteplanter som disse fiskene ikke vil spise, og som kanskje min framtidige kampfisk vil like? Jeg vet de liker flyteplanter så jeg tenkte jeg skulle skaffe meg en passende en.


Du kan jo prøve med andemat. Den formerer seg fortere en dem klarer å spise. + de får et godt grøntfortilskudd.


Andemat
Andematen er super fin flyteplante,. MEN!!!! den formerer seg i et uhygglig tempo når den først trives,. ikke alle får den til, mene r vannverdiene rigtige spretter det ut nye planter omtrent på sekundet,. heheh seriøst den verste/beste planten man kan ha om man har snigler,.
har selv utrydda andemat(trodde jeg) og den har vert borte i mndsvis for så plutselig bare dukke oppigjen i milliontall helt av seg selv,. har nå ca en milliard små grønne beist som sopes opp ukentlig. uten at det hjelper stort,. , en uke eller to senere er det like mye igjen,.
om du har strømm i vannet derimot vil du få en aldri så liten snøstorm før den setter seg i en rolig del i akvariet,. om du har masse strøm vil den tilslutt "dø" men ikke vær for trygg ,. thihi den kan plutselig dukke opp igjen nesten som i en skrekkfilm !!
Jeg er stort sett enig med filathor.
Det jeg vil legge til er at andemat er vanskelig å bli kvitt fordi de er så små at de er lette å overse, i tillegg klistrer de seg fast til alt som kommer i kontakt med vannet og den kan spre seg til flere kar om du ikke har strenge hygiene rutiner hjemme.
Andemat kan fjernes maskinellt med en sirkulasjonspumpe i og en nylonsokk over utblåset, har aldri prøvd det, men det høres utrolig kult ut da.
Får vel legge til at jeg benytter andemat nå for å bekjempe et algeangrep.

Pistia i forskjellige utgaver har noe av de samme egenskapene som andemat samtidig som den blir større og lettere å fiske ut, den har også et pent rotsystem.
Pistia heter forresten vannsalat på engelsk, både andemat og pistia er gode matplanter som kan benyttes som feriefor for fisker som liker litt grønt i kosten.

Ellers kan hornblad og riccia fluitans anbefales om du vil ha planter uten røtter, jeg tror ikke disse plantene blir spist på i nevneverdig grad.

Mange akvarieplanter har undervannsforn, flyteform og overvannsform, blant annet gulrotgress.
Søk i plantebasen på flyteplanter og se samtidig på annonser til venstre for profilen så ser du fort hva som er lett å få tak i og hva som er vanskelig.



Plussmedlem
Denne er fin, gror godt og tilbyr godt skjul for både yngel og voksen fisk. Mine karer digger dem.

Endring (tillegg):
Og jeg har aldri sett noen av dem forsøke å spise den.
Viktor
[URLBLOCK1]er fin, gror godt og tilbyr godt skjul for både yngel og voksen fisk. Mine karer digger dem. Endring (tillegg): Og jeg har aldri sett noen av dem forsøke å spise den.


Veldig enig i at Ceratopteris pteroides er en flott flyteplante. Du må nesten ha en litt kraftig plante hvis du har en del bevegelse i overflata. Som de sier over vil andematen bare virvle rundt istedet for å ligge i vannflata. Personlig ville jeg aldri ha satt inn andemat i mine kar med vilje. Den vokser alt for fort og er egentlig for liten til å gi noe særlig skjul til yngel...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap